Spelutveckling, vilket språk samt ramverk?

Permalänk
Medlem

Spelutveckling, vilket språk samt ramverk?

Tänkte komma tillbaka till spelutveckling efter ca ett halvår av att knappt ha skrivit någon kod alls. Dock är jag lite vilsen och vet inte riktigt vad mina alternativ är; frågan är vilket språk samt ramverk borde jag lära mig och använda mig av.

Den erfarenhet jag har av spelutveckling har vart med C# och XNA, men XNA har ju Microsoft tydligen övergivit nu så det är väl ingen mening med att fortsätta med det. Har endast skapat en simpel pong klon och ett blackjack spel, så inga enorma erfarenheter direkt. Vad säger ni, vilket språk och ramverk borde man satsa på?

Permalänk
Medlem

Vad för spel vill du göra? Det är ganska betydelsefullt.

Permalänk
Medlem

2D spel som typ platformers och simpla 3D spel om jag lyckas lära mig det.

Permalänk
Inaktiv

Unity, det är fantastiskt bra

Permalänk
Medlem

Unity om du vill göra både 3D- och 2D-spel, Gamemaker om du bara vill göra 2D-spel eller vill få ut en snabb prototyp.
När du fått in tänket kring det hela kan du utveckla dig vidare med C++ och några bibliotek. Snart ska UDK gå över till C++ som språk också istället för det urmossiga Unrealscript, så där har du möjligheter då också.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Python + PyGame eller Panda3D funkar också, eller Java och JMonkeyEngine eller nått av de många 2d-bibliotek som finns till Java.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att språket spelar mindre roll, men försök göra så mycket du kan från grunden (i inlärningssyfte).

Använda färdiga bibliotek är bra senare, men känns som att det är viktigt att testa göra t.ex renderare och spelmotor själv för att få bättre förståelse av vad som händer i bakgrunden.

Rekommenderar Java och C++

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Om du redan kan XNA tycker jag du ska ta en titt på MonoGame, trevligt att jobba med och cross-platform.

http://monogame.codeplex.com/

Annars är Unity3D som redan nämts i tråden trevligt, även det fungerar bra på flera plattformar / enheter.

http://unity3d.com/

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Unity är larvigt lätt att komma igång med. Problemet när man bygger i 3D är ju givetvis modellerna. Bygger man enbart i 2D, som t.ex GameMaker är det lättare att få till vettiga spel även för en talanglös designer. Visst kan man bygga 2D i Unity också, men det är väl i grund och botten en 3D motor, så en dedikerad 2D motor är nog lättare att få till det riktigt snabbt.

En av många fina saker med Unity är att du kan scripta i både JavaScipt och C# och resultatet blir rätt snbbt, sen finns det massor av lysande tutorials och plugins.

Det tog inte många kvällar för oss att få ihop ett multiplayerspel med inloggning där man kunde kasta bollar på varandra, då mycket av funktionerna fanns som indie-licenser eller trialware, så det var bara att plugga in och bygga.