Intressekoll: Projektlogg för utveckling av bildhost

Permalänk
Medlem

Intressekoll: Projektlogg för utveckling av bildhost

Ja, som ni säkert känner till så finns det enheldel datorbyggloggar på denna sidan av uppenbara anledningar, men tänkte att det kanske hade varit kul att köra en bygglogg för programmeringsdelen också, det kryllar ju inte direkt av dessa (finns det ens någon?)

Så tänkte höra om det finns något intresse för detta? Detta gäller alltså inte någon script installation eller något, utan allt görs ju från grunden.

Det jag tänkte mig var inte direkt bara en anonym bild dumpningssida, utan mer en blandning mellan flickr och bilddump, med album, och hela köret, men bara för sina egna grejer, det kommer inte bli någon "komersiell" produkt av det då bildhostar är ökända för att vara svårdrivna, dyra att hosta och det kryllar av dom, så tanken är bara att låta folk vara med under byggets gång.

Tanken är lite också att visa lite olika programmeringsgrejer och där folk, framförallt nybörjare kan lära sig lite och fråga om programmering osv, kommer köra html, css, jquery, php och mysql/memsql.

Så japp, någon som är intresserad av det?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Inaktiv

Låter defentivt intressant. Det finns massor av utvecklingsloggar för diverse projekt om man letar
Är du också bekväm med att spela in video och ljud tror jag det skulle finnas ett stort intresse för detta på tex. YouTube. Då gäller det dock att det är av bra kvalitet och du verkligen känner dig bekväm, annars tror jag inte det är värt det.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på en text/bildbaserad logg istället för video.
Jag har själv funderat på att göra små loggar för ex blog,bilduppladdning,scraping osv mest av själviska anledningar

Permalänk
Medlem

Alltså, ni vill att det ska bli renrasiga tutorials av det?

Visst det är inga problem att göra en riktig tutorial av det, grejen är att just nu tänkte jag mer följa med på första parkett, jag sätter upp sidan direkt, det första jag gör är att koda medlemssystemet så folk kan regga sig (eller strunta i att regga sig och följa med ändå) så slänger jag upp regelbundna uppdateringar på sidan några gånger om dagen, kanske 1ggr i timmen. Postar lite kod, snackar om problem som dyker upp och allt mellan himmel och jord osv. Att följa med live på sidan är väl roligare än bara en logg med bilder?

Grejen med en ren tutorial är att sidan bör vara 100% klar och testad, så man inte lurar in någon stackare på fel spår för koden ändras ju konstant under byggets gång. Skulle ju bli lite löjligt om jag i Del 1 av n tutorial slängde upp massa kod och i del 2 är halva koden skrotad

Så ja, följa med live på sidan först, med massa tillhörande tjat, och sen, om intresset finns för mer tjat; en tutorial.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu förstår jag lite mer, nä då är det ju definitivt bättre med text och bildbaserat, alternativt livestream. Några tutorials tycker jag inte det behöver bli av det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se livestream, om du streamar via twitch så kan jag följa dig så får jag notis på mobilen när du kör igång. Sen kan du anteckna/blogga lite också så man vet var det har farit vägen om man har missat något

Permalänk
Medlem

Blir det inte rörigt med livestream då? Är ju ett jäkla hoppande mellan IDE:n, databashanteraren och webbläsaren, känns som om det är svårt att hänga med då, fast kanske inte behövs? Kanske roligt att se ändå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Blir det inte rörigt med livestream då? Är ju ett jäkla hoppande mellan IDE:n, databashanteraren och webbläsaren, känns som om det är svårt att hänga med då, fast kanske inte behövs? Kanske roligt att se ändå?

Jag tycker du ska ge det ett försök iaf

Permalänk
Medlem

Ok, det blev inte direkt någon projektlogg tyvärr, för er som hade ens en liten gnutta intresse så finns det en liten sammanfattning (fast wall of text) på min hemsida, står inget av värde direkt, hade jag skapat en tråd på Swec hade jag ju givetvis varit mer ingående: http://www.jespera.se/1576-projektlogg-for-en-bildhost-sida

Inte klart än men vill ni testa: http://galleri.jespera.se/ Inloggning och registrering är samma <form>, bara att ange något så reggas ni (om användaren inte redan finns) och blir inloggad direkt. Ni får gärna testa, speciellt att skapa album och lägga till bilder till albumet, om det är lätt att förstå trots att det inte finns några som helst instruktioner för det.

Stötte på 2 saker som kanske går att göra en liten tråd om kanske, istället för hela projektet, dels en bildbehandling (med GD) class i PHP och drag-and-drop funktion i jQuery än den jag lånat hittils till sidan.

Visa signatur