Permalänk

Styra Ubåt med Arduino

Hej!

Jag och min bror hade tänkt bygga en Ubåt. Hur Ubåten styrs är lite mitt ansvar och som programmerare så tyckte jag att det var det jag kunde bidra till i projektet. Min bror och far ska göra det mesta förutom den elektriska styrningen. Jag ska egentligen bara göra en CAD ritning av Ubåten och programmera och fixa så att man kan styra motorerna och sänka/höja Ubåten från land, vilket vore enklast med en PS3 kontroll.

I alla fall, jag har tänkt att Ubåten ska ha en Arduino enhet på sig som är kopplad till motorerna, och den Arduino enheten får en signal från en kabel (ethernet? usb?) som går från Ubåten till ett flöte på ytan av vattnet där det finns en trådlös sändare som skickar en signal via Wi-Fi till datorn på land, som sedan skickar den signalen vidare genom kabel (ethernet? usb?) till en Arduino enhet till, och den Arduino enheten i sin tur skickar en trådlös signal till en PS3 kontroll. Alltså, ska Ubåten styras med en PS3 kontroll, som skickar den trådlösa signalen till en Arduino, som skickar det vidare till en PC, som skickar det vidare till ett flöte i vattnet, till ubåten i vattnet, som skickar det till motorerna och diverse utrustning.

Kommer det att funka? Föreslår ni något annat?

Jag programmerar och har gjort det i två år mest C# men lite annat också (XNA, Unity, UDK, lite HTML) och känner igen mig till den nivån i Arduino så att jag kan förklara variabler och förstår mig på att den har en update funktion. Det påminner lite om C# men jag tycker att det är lite obegripligt ibland. Men det går o lära sig genom att läsa på och följa guider hoppas jag.

Hade planerat börja med en Arduino Uno och följa denna guiden sen så börja på med PS3 styrningen.

Permalänk
Hjälpsam

Usch vad bökigt det låter att gå den vägen.

Personligen hade jag köpt en RC-kontroller Turnigy 9x, flshat om firmware med er9x, tryckt i en FrSky DIY sändare i handenheten och en matchande mottagare skrovet (enledningen till denna kombo är att det är den billigaste lösningen med fullt programmerbar radio samt radiosystem som tillåter failsafe, dvs du kan programmera vad som skall ske när signalen bryts, tex halv fart fram och fullt stigroder).

Min väg är iofs inte C#, men det inkluderar en del hårdvarhack och lite fix ändå

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Usch vad bökigt det låter att gå den vägen.

Personligen hade jag köpt en RC-kontroller Turnigy 9x, flshat om firmware med er9x, tryckt i en FrSky DIY sändare i handenheten och en matchande mottagare skrovet (enledningen till denna kombo är att det är den billigaste lösningen med fullt programmerbar radio samt radiosystem som tillåter failsafe, dvs du kan programmera vad som skall ske när signalen bryts, tex halv fart fram och fullt stigroder).

Min väg är iofs inte C#, men det inkluderar en del hårdvarhack och lite fix ändå

Nja, det låter bökigt men det känns som om det vore den bästa vägen att gå. Jag är den enda som kan styra den via min PS3 kontroll, och jag har två fina joysticks som jag kan styra och sänka/höja ubåten med, och två trigger knappar som man kan enkelt och noga kontrollera hastigheten för två motorer. Plus knappar för diverse funktioner och saker.

Hur stark är signalen med radiokontroll? Tänk dig att ubåten är 6 meter ner i vattnet, och 50 meter bort från stranden, hur kommer signalen då till handenheten?

Tror det är PS3 kontroll och datorstyrt som gäller, men tack för ditt tips.

Permalänk
Medlem

Får du bara signalen över vattenytan så når den långt. Tänk att man kör flygplan med den flera hundra meter bort.

Skrivet av Fluf:

Usch vad bökigt det låter att gå den vägen.

Personligen hade jag köpt en RC-kontroller Turnigy 9x, flshat om firmware med er9x, tryckt i en FrSky DIY sändare i handenheten och en matchande mottagare skrovet (enledningen till denna kombo är att det är den billigaste lösningen med fullt programmerbar radio samt radiosystem som tillåter failsafe, dvs du kan programmera vad som skall ske när signalen bryts, tex halv fart fram och fullt stigroder).

Min väg är iofs inte C#, men det inkluderar en del hårdvarhack och lite fix ändå

Vet du om det finns någon version av detta med videoöverföring? Även jag har funderat på att bygga mig en Ubåt på detta viset men utan problemet med att behöva dubbla sändare/mottagare för styrning och video.

Enda sedan jag läste serien om småfolket som barn har jag funderat på det faktiskt. Ska bli kul att följa denna tråden.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ZecretW:

Får du bara signalen över vattenytan så når den långt. Tänk att man kör flygplan med den flera hundra meter bort.

Vet du om det finns någon version av detta med videoöverföring? Även jag har funderat på att bygga mig en Ubåt på detta viset men utan problemet med att behöva dubbla sändare/mottagare för styrning och video.

Enda sedan jag läste serien om småfolket som barn har jag funderat på det faktiskt. Ska bli kul att följa denna tråden.

http://serienytt.se/wp-content/uploads/2011/03/petits_hommes_...

Jag flyger flygplan med videolänk som klarar över 2km avstånd som hobby

Ju längre våglängd du har desto bättre penetrerar du vatten och andra hinder, högre frekvenser ger bättre överföringhastighet, precision eller bilde beroende på vad man överför.

Till radiolänk använder jag 2,4Ghz (FrSKy system i i en Taranis sändare) och till video använder jag 5,8GHz system från Fatshark (videoglasögon). Man vill INTE köra samma frekvenser för video och kontroll då de stör ut varandra.

Om du är seriös med småfolketbygge så skulle jag rekommendera att kika på 900Mhz-1200MHz videolänk vidolänk och UHF kontroll-länk (tex DragonLink eller liknande).

Jag har inte sett någon köra med FPV under vatten, men bäst chans har du med så långvåg som möjligt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Får du bara signalen över vattenytan så når den långt. Tänk att man kör flygplan med den flera hundra meter bort.

Vet du om det finns någon version av detta med videoöverföring? Även jag har funderat på att bygga mig en Ubåt på detta viset men utan problemet med att behöva dubbla sändare/mottagare för styrning och video.

Enda sedan jag läste serien om småfolket som barn har jag funderat på det faktiskt. Ska bli kul att följa denna tråden.

http://serienytt.se/wp-content/uploads/2011/03/petits_hommes_...

Jo, men kom på nu efter att ha samtalat med farsan att vi ska ha en videokamera med, så då måste jag köra datorstyrt för att få en stabil lina med god kvalitét. Även bra med datorstyrt då man kan slänga in temperatur mätare och gyroskop och lite annat roligt.

Kul! Men det här är fortfarande lite i prototyp stadiet om man säger så och kommer ta lång tid innan vi har något riktigt att visa.

Edit: Ubåten ska tydligen ner 10-20 meter ner under vattnet.

Skrivet av Fluf:

Jag flyger flygplan med videolänk som klarar över 2km avstånd som hobby

Ju längre våglängd du har desto bättre penetrerar du vatten och andra hinder, högre frekvenser ger bättre överföringhastighet, precision eller bilde beroende på vad man överför.

Till radiolänk använder jag 2,4Ghz (FrSKy system i i en Taranis sändare) och till video använder jag 5,8GHz system från Fatshark (videoglasögon). Man vill INTE köra samma frekvenser för video och kontroll då de stör ut varandra.

Om du är seriös med småfolketbygge så skulle jag rekommendera att kika på 900Mhz-1200MHz videolänk vidolänk och UHF kontroll-länk (tex DragonLink eller liknande).

Jag har inte sett någon köra med FPV under vatten, men bäst chans har du med så långvåg som möjligt

Aha, hur ligger videokvaliteten till på den och är det någon delay? Ifall det skulle gå trots att Ubåten är 20 meter under vattnet, vad kostar det att få en videokamera under vattnet att skicka signal via radio till en dator? Eftersom jag redan hade tänkt att styra Ubåten via Arduino och dator, så vore det enklaste att bara lägga till videkamerans signal i det redan skapade systemet för styrningen, men ifall det vore smidigt så kanske man skulle ha ett eget system för videokameran radiostyrt till datorn. Men jag tvekar lite på att man billigt kan skicka radiosignal från en Ubåt 20 meter under vattnet långt ut från stranden till en dator och få en behaglig och stabil videolänk. Har ju ändå redan bestämt mig för att datorstyra Ubåten och då är det kanske likabra att köra video via det med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha byggt så att den använder kabel till att börja med, för att minska antalet felkällor. Sen skulle jag ha använt en vanlig laptop i din ände för att underlätta såväl utbyggbarhet som programmering. Då kan ni dessutom ha en extern strömkälla på land ifall batterierna går tomma och ni kan dra den iland om något går sönder 100 meter TPkabel med flöten på borde ge er nog med räckvidd till att börja med

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hjälpsam

ok, 20m ner och en bit ut... då är det en annan femma. Då är det nog inte en höjdare med radio-genom-vatten-länk. Du behöver du Gertrude med en vånglängd på några meter och det blir ingen vidare bild, knappt gott nog för morse

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lycka till att bygga en ubåt som håller tätt på 20meters djup. Hursomhelst, enklaste är väl att dra en kabel genom vattnet, begränsar ju hur långt/djupt den kan åka såklart enormt. Enekl lösning men ganska begränsande.

Själv hade jag nog gjort som du är inne på lite att ha ett flöte med en antenn, dels i syfte för överföring men även så du vet vart ubåten befinner sig

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Jag skulle ha byggt så att den använder kabel till att börja med, för att minska antalet felkällor. Sen skulle jag ha använt en vanlig laptop i din ände för att underlätta såväl utbyggbarhet som programmering. Då kan ni dessutom ha en extern strömkälla på land ifall batterierna går tomma och ni kan dra den iland om något går sönder 100 meter TPkabel med flöten på borde ge er nog med räckvidd till att börja med

Den ska va "riktigt stor", så att få plats med ström i ubåten är inga problem.
Däremot så vore det smart att ha en TPkabel istället för ett flöte med trådlös signal till land, det är kanske bäst att göra som så istället då. Tack!

Skrivet av Fluf:

ok, 20m ner och en bit ut... då är det en annan femma. Då är det nog inte en höjdare med radio-genom-vatten-länk. Du behöver du Gertrude med en vånglängd på några meter och det blir ingen vidare bild, knappt gott nog för morse

Tänkte väl det, men jag kör nog på en enda lång TPkabel, trådlöst flöte får bli en uppgradering..

Skrivet av Barra85:

Lycka till att bygga en ubåt som håller tätt på 20meters djup. Hursomhelst, enklaste är väl att dra en kabel genom vattnet, begränsar ju hur långt/djupt den kan åka såklart enormt. Enekl lösning men ganska begränsande.

Själv hade jag nog gjort som du är inne på lite att ha ett flöte med en antenn, dels i syfte för överföring men även så du vet vart ubåten befinner sig

Jo tack, men det är inga problem att få det tätt, en cylinder av rostfritt stål med en öppning längst fram i cylindern som har kraftiga skruvar som skruvas fast med maskin när man öppnar/stänger, och motorn hålls tätt med packningar och grejer. Min bror och min far som ska konstruera självaste Ubåten jobbar ju knappast på ett varv, men de är duktiga med metall och teknik och är dykare själva, så de vet hur det fungerar med att hålla saker tätt. Men vi får väl se hur det går.

Jo, men problemet är att jag inte är en nobelpristagare i Arduino så jag vet inte riktigt hur det ska gå till med ett flöte som skickar trådlös signal till land. Jag tror jag gör så att jag börjar med en 100m lång TPkabel eller liknande som går ända till land, och att ett trådlöst flöte får bli en uppgradering.

Permalänk
Hjälpsam

PS, ubåt till salu här. Lite inspiration kanske?

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40194-Akula-Ub%C3%A...

Lite mer inspiration

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hej igen!
Vet inte ifall folk fortfarande följer detta eftersom det dog ut rätt snabbt, men jag har i alla fall blivit klar med prototypen av U-båten. Tänkte uppdatera för skojs skull.
Albumet kan ses här

Ritning.

Dold text

Framsidan.

Dold text

Översidan.

Dold text

Från högersidan.

Dold text

Perspektiv

Dold text

Projektet står mer eller mindre still nu eftersom mina familjemedlemmar har gett upp och kanske inte har tid för detta.
Jag som mer eller mindre är mest inriktad på mjukvara och programmering kan varken svetsa eller något om hur man bygger en ubåt.
Jag har tagit mig an uppdraget på att göra ubåten ändå, men är väldigt besviken på att de som faktiskt kan svetsa och mekanik inte vill hjälpa till.
Vi får se hur det går! Tycker att detta är bland det roligaste jag har gjort, och då finns den inte ens på riktigt än, så jag vill inte bara ge upp.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med detta projektet? Är det en evig hyllvärmare?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Hur har det gått med detta projektet? Är det en evig hyllvärmare?

Jag byggde en egen spelkonsol istället! Se mitt galleri.
Du får ursäkta mitt sena svar.