Hjälp med e-postkontrollrutin, PHP.

Permalänk
Medlem

Hjälp med e-postkontrollrutin, PHP.

Hej Alla!

Behöver hjälp med en sak.

I dag har jag på en hemsida en kontroll för ett fält där man skriver in e-postadress.

Rutinen kollar bara i dagsläget om det Är en e-postadress.

Det jag skulle vilja göra är att den kollar om det är den adress, låt säga någonting@msn.com?

Så här ser koden ut idag:

$email = $_POST['anmail']; if (!preg_match("/([\w\-]+\@[\w\-]+\.[\w\-]+)/",$email)) { goto FelEpost; }

All hjälp uppskattas enormt.

Väl mött,

Christian.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Permalänk
Medlem

Länge sedan jag höll på med PHP, men borde det inte vara enklare att använda t.ex.

http://www.php.net/manual/en/filter.examples.validation.php

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Men, om jag använder fitler kollar den väl bara om value a är korrekt då måste ju e-postadressen vara samma som value a? Det vill jag ju inte?

Jag vill att den ska kolla om bara en Del av värdet är korrekt, inte hela värdet. I mitt fall bara @domän.ändelse.

Väl mött,

Christian.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Testpilot

stripos kan nog lösa det om jag förstår din fråga korrekt.

if(stripos($email, 'hotmail.com') !== false){ echo 'Du har hotmail!'; }

Kombinera den då med filter-funktionen så att du inte släpper igenom "dfgsdfgsdfghotmail.comghjgf".

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Borde också kunna köra split på '@' och se om det finns en MX för domändelen?

http://www.php.net/manual/en/function.checkdnsrr.php

Permalänk
Medlem

Ska prova de lite olika förslagen

Tusen tack!

Väl mött,

Christian.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark