Permalänk

Skapa mobil appar/spel?

Hej SweC!

Har funderat lite på att börja se om programmering utav mobil appar/spel kan vara något av intresse, så nu är jag nyfiken på vad jag behöver för utrustning till detta..
Kom gärna med förslag också då jag är helt nollställd!

Mvh
Tommy

Permalänk
Medlem

1. Idé
2. Kunskap
3. Tid
4. Utrustning

För att utveckla mobilappar krävs väldigt lite utrustning. Överväg att gå några kurser i det språk du tänkt programmera i, och i spelutveckling.

Är det Android eller/och iOS apparna ska vara till?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

1. Idé
2. Kunskap
3. Tid
4. Utrustning

För att utveckla mobilappar krävs väldigt lite utrustning. Överväg att gå några kurser i det språk du tänkt programmera i, och i spelutveckling.

Är det Android eller/och iOS apparna ska vara till?

Med utrustning menade jag mest mjukvara!

Jag har faktiskt inte tittat något på det, har ingen aning om vad som finns störst marknad för..

Permalänk
Hedersmedlem

Google har en site för detta:
http://developer.android.com/sdk/index.html?hl=sk

Bra ställe att börja på (för androidutveckling). En plattform i taget för inlärning är väl att rekommendera.
Eclipse är verktyget Google rekommenderar för att skriva koden i, men det finns andra alternativ här också.
Emulator och annat bra-å-ha finns även där. Ja, du ser säkert själv ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Med utrustning menade jag mest mjukvara!

Jag har faktiskt inte tittat något på det, har ingen aning om vad som finns störst marknad för..

Då rekommenderar jag att du söker dig till någon utbildning för det du bestämmer dig för. Att lära sig på egen hand leder oftast ingenstans, och via en utbildning kommer du lära dig verktyget snabbare än vad du någonsin kan göra på egen hand.

För iOS vet jag inte vad det är för verktyg, men för Android är det bara att följa ovan kommentars länk.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Google har en site för detta:
http://developer.android.com/sdk/index.html?hl=sk

Tack!

Bra ställe att börja på.
Eclipse är verktyget Google rekommenderar för att skriva koden i, men det finns andra alternativ här också.
Emulator och annat bra-å-ha finns även där. Ja, du ser säkert själv ;).

Skrivet av Deathdancer:

Då rekommenderar jag att du söker dig till någon utbildning för det du bestämmer dig för. Att lära sig på egen hand leder oftast ingenstans, och via en utbildning kommer du lära dig verktyget snabbare än vad du någonsin kan göra på egen hand.

För iOS vet jag inte vad det är för verktyg, men för Android är det bara att följa ovan kommentars länk.

Och tack!
Som sagt tänkte börja med att se om det finns något jag kan tänka mig alls innan jag börjar ta kurser och så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Och tack!
Som sagt tänkte börja med att se om det finns något jag kan tänka mig alls innan jag börjar ta kurser och så!

Frågan du bör ställa dig är framförallt om du anser dig ha det som krävs för att skapa något originellt, för att ha en unik idé är många gånger viktigare än att vara skarp i fingrarna. När du sedan ser dig om efter plattform och språk kommer det vara mycket lättare att välja, för det finns enormt mycket att välja bland. Sedan är det allra viktigaste när det kommer till att lära sig "programmera" att förstå och acceptera att det kommer ta tid, och inte så lite heller, så du behöver vara någorlunda säker på att du kommer tycka om det. Gillar du problemlösning och matematik kommer du inte ha så svårt för det. Annars kommer det bli enormt tråkigt.

Om du dock är helt inställd på mobil plattform är det framförallt Java du ska kika på, vilket fungerar lika bra på x86 som ARM. Det du behöver ha i åtanke är att Java har sina brister i koden, och kan i längden bli väldigt frustrerande att jobba i.

Om du ska hålla dig till Windows kan jag rekommendera C#. Mycket logisk syntax och lätt att lära sig till skillnad från annan C-baserad kod. Nackdelen ligger i att det inte är plattformsoberoende som Java är, men vinner på att det inte känns som en hund med dragspel och raketkastare när man skriver i det.

Skulle kunna hönsa på i evigheter, men du gör bättre i att få informationen från en pedagog, inte en hemmasnickrare med storhetsvansinne

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Frågan du bör ställa dig är framförallt om du anser dig ha det som krävs för att skapa något originellt, för att ha en unik idé är många gånger viktigare än att vara skarp i fingrarna. När du sedan ser dig om efter plattform och språk kommer det vara mycket lättare att välja, för det finns enormt mycket att välja bland. Sedan är det allra viktigaste när det kommer till att lära sig "programmera" att förstå och acceptera att det kommer ta tid, och inte så lite heller, så du behöver vara någorlunda säker på att du kommer tycka om det. Gillar du problemlösning och matematik kommer du inte ha så svårt för det. Annars kommer det bli enormt tråkigt.

Om du dock är helt inställd på mobil plattform är det framförallt Java du ska kika på, vilket fungerar lika bra på x86 som ARM. Det du behöver ha i åtanke är att Java har sina brister i koden, och kan i längden bli väldigt frustrerande att jobba i.

Om du ska hålla dig till Windows kan jag rekommendera C#. Mycket logisk syntax och lätt att lära sig till skillnad från annan C-baserad kod. Nackdelen ligger i att det inte är plattformsoberoende som Java är, men vinner på att det inte känns som en hund med dragspel och raketkastare när man skriver i det.

Skulle kunna hönsa på i evigheter, men du gör bättre i att få informationen från en pedagog, inte en hemmasnickrare med storhetsvansinne

Haha fair enough! xD
Men hur funkar det här med språken? Så som jag förstod så är det väl plattformarna som har olika språk? Då "har jag" väl redan ett språk med Andriod programmet som föregående länkade? (Har installerat det och ska titta lite på det under dagen tänkte jag!) Eller finns det olika kodningar och språk inom samma program också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Haha fair enough! xD
Men hur funkar det här med språken? Så som jag förstod så är det väl plattformarna som har olika språk? Då "har jag" väl redan ett språk med Andriod programmet som föregående länkade? (Har installerat det och ska titta lite på det under dagen tänkte jag!) Eller finns det olika kodningar och språk inom samma program också?

Plattformar kan ha stöd för flera språk. Exempelvis har Windows stöd för mer än bara C++, men C++(med funktioner exklussiva till Windows) har inte stöd för något annat än Windows. Sedan är C++ och Java "språket", dvs det som gör att datorn förstår det du skriver.

Java är lite speciellt i och med att det är plattformsoberoende eftersom att det skapar en virtuell plattform i den plattform du sitter på.

Eclipse som du blev länkad till tidigare är ett så kallat IDE(Integrated development enviroment) som du använder för att skriva, kompilera, testa och samordna din kod. Eclipse används inte bara till Java, men det är det enda den är "bäst" på. Kort och gott är det programmet du startar för att kunna programmera Java.

Om det inte nämnts tidigare så använder Android Java, om du undrar varför vi tjatar om det.

Det enda du mjukvarumässigt behöver är då en dator med Eclipse. Sedan är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Plattformar kan ha stöd för flera språk. Exempelvis har Windows stöd för mer än bara C++, men C++(med funktioner exklussiva till Windows) har inte stöd för något annat än Windows. Sedan är C++ och Java "språket", dvs det som gör att datorn förstår det du skriver.

Java är lite speciellt i och med att det är plattformsoberoende eftersom att det skapar en virtuell plattform i den plattform du sitter på.

Eclipse som du blev länkad till tidigare är ett så kallat IDE(Integrated development enviroment) som du använder för att skriva, kompilera, testa och samordna din kod. Eclipse används inte bara till Java, men det är det enda den är "bäst" på. Kort och gott är det programmet du startar för att kunna programmera Java.

Om det inte nämnts tidigare så använder Android Java, om du undrar varför vi tjatar om det.

Det enda du mjukvarumässigt behöver är då en dator med Eclipse. Sedan är det bara att tuta och köra.

Aah kanon tackar så mycket!

Det fanns faktiskt någon slags guide med som man kunde köra på Eclipse's hemsida, tänkte jag ska dra igenom deras "tutorial" så får vi se vart det tar mig! =D

Hur lång tid tar kodning ungefär?
Säg att göra ett jätte enkelt spel, typ en Super Mario klon med medelmåttig-ish kunskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Aah kanon tackar så mycket!

Det fanns faktiskt någon slags guide med som man kunde köra på Eclipse's hemsida, tänkte jag ska dra igenom deras "tutorial" så får vi se vart det tar mig! =D

Hur lång tid tar kodning ungefär?
Säg att göra ett jätte enkelt spel, typ en Super Mario klon med medelmåttig-ish kunskap?

Svår fråga att svara på. Det beror helt på hur mycket tid du lägger ned på det, vilka förkunskaper du har, hur lätt du har att lära dig nya saker och avancerat spelet ska vara. Mind you, Super Mario är svårare att göra än vad det ser ut. Mycket jobbigt när man inser att gubben inte ska stanna när man släpper tangenten, utan ska sakta ned

Men mellan tummen och pekfingret tog det mig kanske 3 månader innan jag kände till så pass mycket att något sådant skulle vara "görbart". Då började jag med att lära mig själv genom guider på YouTube och Java for Dummies för att senare gå en enkel 10-veckors komvuxkurs i programmering.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Svår fråga att svara på. Det beror helt på hur mycket tid du lägger ned på det, vilka förkunskaper du har, hur lätt du har att lära dig nya saker och avancerat spelet ska vara. Mind you, Super Mario är svårare att göra än vad det ser ut. Mycket jobbigt när man inser att gubben inte ska stanna när man släpper tangenten, utan ska sakta ned

Men mellan tummen och pekfingret tog det mig kanske 3 månader innan jag kände till så pass mycket att något sådant skulle vara "görbart". Då började jag med att lära mig själv genom guider på YouTube och Java for Dummies för att senare gå en enkel 10-veckors komvuxkurs i programmering.

Haha mjo det har du rätt i, är en del detaljer man inte riktigt tänker på!
Därför det finns så många turn-based RPGs antar jag ;p

Jo du har rätt, jag formulerar mig lite mer relevant.. Uppskattningsvis hur lång tid hade det tagit för dig att skapa en Mario klon efter säg 3-6 månaders "studerande"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Haha mjo det har du rätt i, är en del detaljer man inte riktigt tänker på!
Därför det finns så många turn-based RPGs antar jag ;p

Jo du har rätt, jag formulerar mig lite mer relevant.. Uppskattningsvis hur lång tid hade det tagit för dig att skapa en Mario klon efter säg 3-6 månaders "studerande"?

Om jag skulle göra det på heltid, och spelet skulle vara lika långt och "avancerat" som "riktiga" Super Mario skulle det nog ta några veckor till någon månads arbetstid med den nivån jag hade då.

Alltså det beror helt på hur mycket tid man får lägga på det. För att göra spelet perfekt skulle det nog ta många månader, men för RTM skulle jag nog säga en månads kodande efter att allt förarbete är klart.

Allt är även helt beroende på hur mycket du skriver på nytt, och hur mycket du återanvänder. Av min erfarenhet samlar man upp ett ganska stort arkiv med mer eller mindre lämpliga moduler som man kan återanvända i framtida projekt, och om man har många komponenter sedan tidigare skulle det inte ta lång tid alls för själva kodandet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Min programmeringslärare har en youtubesida där du skulle kunna kolla! https://www.youtube.com/watch?v=28CghErWAhU&list=PL7yz5E_ff73... detta är en av spellistorna med android programmering i eclipse.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Om jag skulle göra det på heltid, och spelet skulle vara lika långt och "avancerat" som "riktiga" Super Mario skulle det nog ta några veckor till någon månads arbetstid med den nivån jag hade då.

Alltså det beror helt på hur mycket tid man får lägga på det. För att göra spelet perfekt skulle det nog ta många månader, men för RTM skulle jag nog säga en månads kodande efter att allt förarbete är klart.

Allt är även helt beroende på hur mycket du skriver på nytt, och hur mycket du återanvänder. Av min erfarenhet samlar man upp ett ganska stort arkiv med mer eller mindre lämpliga moduler som man kan återanvända i framtida projekt, och om man har många komponenter sedan tidigare skulle det inte ta lång tid alls för själva kodandet.

Det är ju inte så lång tid ändå måste jag säga! Eller ja, om du räknar på 2-4veckor 8h om dagen 5 dagar i veckan så blir det helt klart en del..
Men om man kan få ut ett relativt komplett spel på under en månad så känns det ändå ganska positivt!
Sen går det ju faktiskt att patcha i efterhand vilket ger spelutvecklare ganska mycket slack ändå.. Det är lite lättare nu än på 8-16bitars tiden! xD

Ja det har du ju också rätt i, även när man testar och över så kan man ju spara om det blir något av det!

Vad tror du skulle vara lättast att skapa då?
Exempel;
Interface appar så som tex TV tablåer(inte specifikt men den typen), sidescroller spel så som Mario, top down RPGs så som Zelda 1 osv?

Skrivet av jonasf95:

Min programmeringslärare har en youtubesida där du skulle kunna kolla! https://www.youtube.com/watch?v=28CghErWAhU&list=PL7yz5E_ff73... detta är en av spellistorna med android programmering i eclipse.

Oh tackar så jätte mycket! =D