Skapa iOS appar i Xcode. Bra böcker?

Permalänk
Medlem

Skapa iOS appar i Xcode. Bra böcker?

Hej!

Jag hade tänkt skapa en app till iOS i Xcode. Det är en app med ett ganska simpelt interface enligt mig själv. Ska försöka använda mig av ett API från ett företag för att få appen att fungera.

Jag är helt ny på detta och har egentligen bara gått igenom Apples grunder för att skapa en iOS app. Jag känner att jag behöver en bra bok för att lära mig mer.

Jag misstänker att C++ är bra att kunna för att kunna skapa iOS appar?

Någon som har tips på hur jag ska börja?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att spana in The Big Nerd Ranch Guides böcker för Objective-C och sedan för iOS-utveckling. Har kollat runt bland diverse olika böcker, men skulle ändå påstå att BNR är vassast. Kan även vara värt att se åt http://raywenderlich.com för diverse tutorials.

Gällande C++ så kan jag tänka mig att det underlättar betydligt om man känner till något C-språk sedan innan, eller åtminstone har sysslat med någon typ av programmering. Objective-C är inte det enklaste språket att börja med, så om man inte har någon erfarenhet av programmering sedan tidigare kan det förmodligen vara en idé att kolla på något annat till en början. Med en bra bok och en stor näve envishet borde det dock gå att hoppa rakt in på C och Objective-C.

Lycka till!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare, att programmera för iOS är lite krångligt. Inte svårare än något annat, men det är lätt att man strular till det eller vad man ska säga.
Har tyvärr ingen bokrekomendation. Använder själv Apples dokumentation rätt mycket. Ibland är den bra och ibland krånglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att beställa denna,

http://www.bokus.com/bok/9780321942067/objective-c-programmin... och nöta igenom den, sedan beställa denna, http://www.bokus.com/bok/9780321942050/ios-programming-the-bi...

Tror ni det blir bra?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på om böckerna är lämpliga eller ej. Men man måste börja på något sätt, och är man ny inom programmering eller bara helt ny när det gäller Objective-C och iOS programmering så skadar det inte med en bok. Bara att köra på!

Permalänk

Det verkar vara ett bra val av böcker. Du kan ju alltid testa att börja med iOS boken som innehåller Objective-C i början. Om det funkar så kan du ha Objective-C boken som referens när du behöver kolla upp nåt.

Så här står det i iOS boken:

You must learn the Objective-C language. Objective-C is a small and simple extension to the C language. After the first four chapters of this book, you will have a working knowledge of Objective-C.

----

We also assume that you know the C programming language and something about object-oriented programming. If this is not true, you should probably start with an introductory book on C and Objective-C, such as Objective-C Programming: The Big Nerd Ranch Guide.

----

If Objective-C or object-oriented programming concepts are giving you a hard time (or if you think they will), you might consider backing up and reading our Objective-C Programming: The Big Nerd Ranch Guide.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

De böcker som tidigare nämnts är bra. Följ exemplen i boken och fokusera på att lära dig delegat och table views, så har du en bra grund. En negativ aspekt med böckerna är att mycket sker via kod, när det är betydligt enklare att använda Storyboarden. Förstår att det ger grundläggande kunskaper, men de borde ta upp båda delarna i större utsträckning.

Se till att skaffa de senaste versionerna av böckerna, eftersom Apple tenderar att ändra en del mellan uppdateringar av operativsystemen.

Lycka till!