App idé, kan leda till stämning?

Permalänk
Medlem

App idé, kan leda till stämning?

Håller på att utveckla en app. Inget speciellt egentligen. Den ska spela upp random musik efter att man valt en viss kategori.

Min fråga är dock, kan jag bli stämd av att använda kända låtar i appen? Namnet på låten etc kommer inte synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

Håller på att utveckla en app. Inget speciellt egentligen. Den ska spela upp random musik efter att man valt en viss kategori.

Min fråga är dock, kan jag bli stämd av att använda kända låtar i appen? Namnet på låten etc kommer inte synas.

Med lite sunt förnuft så förstår man nog att man inte får ge ut kopieringsskyddat material gratis. Att inte visa artistnamnet är ju ännu värre då du inte ens ger korrekt cred till skaparen.

Ja, du kan nog hamna i en tvist med lagen. Om du ens får publicera appen i första hand.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det kan du bli, då du inte äger rättigheterna för musiken.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Progrmor:

Håller på att utveckla en app. Inget speciellt egentligen. Den ska spela upp random musik efter att man valt en viss kategori.

Min fråga är dock, kan jag bli stämd av att använda kända låtar i appen? Namnet på låten etc kommer inte synas.

Stämd vet jag inte, men det är inte tillåtet i alla fall för man måste ha tillstånd och betala till ägaren av musiken för att få använda den på det viset... Det är därför t.ex. Spotify har reklam i sitt gratisprogram, de måste få in pengarna till upphovsrättsharvarna på något sätt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Varför inte hitta lite osignade artister på t.ex. SoundCloud och sen använda dem? De lär gladeligen ställa upp.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Progrmor:

Håller på att utveckla en app. Inget speciellt egentligen. Den ska spela upp random musik efter att man valt en viss kategori.

Min fråga är dock, kan jag bli stämd av att använda kända låtar i appen? Namnet på låten etc kommer inte synas.

Ta valfritt företag som förmedlar musik som exempel och tänk efter hur de går tillväga.
Tror att de blir ännu mer liv om det inte ens finns info om låten.
Enkelt sagt vill du skapa en app som är som en radiostation utan reklam (antar jag), dessa måste köpa sig rätten att förmedla låtarna som spelas upp. Spotify har en sådan funktion inbyggd som de kallar radio, funkar men den var inte direkt finslipad sist jag provade. Det är en bra ide men jag tror inte att det är okej att gå tillväga på så vis, det är trots allt inte mycket skillnad ifrån piratkopiering, ena sparar du musiken andra använder du musiken. Kan dock inte säga hur det skulle tolkas i rätten då det säkert går att lirka sig förbi på något vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Varför inte hitta lite osignade artister på t.ex. SoundCloud och sen använda dem? De lär gladeligen ställa upp.

Detta var den mest gjutna idé hittills.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Det kan vara så att TS mer menade en mediauppspelare för lokala filer. I så fall så är det inga problem med upphovsrätt vad det gäller musiken, det som krävs för att exempelvis spela upp mp3:or däremot lär kräva betalning.