Frågor om wordpress (omformulerat)

Permalänk
Medlem

Frågor om wordpress (omformulerat)

Jag håller på att bygga två bloggar i wordpress, en åt mig och en tillsammans med min 6-åring. Som jag förstår det kan man ändra på en del saker genom enkla val i temat (beroende på hur anpassningsbart temat är), men är det så att man egentligen kan ändra allt om man bara går in under Appearance/Editor eller sätter temat upp gränser för sådan editing också?

Det jag nu rent praktiskt skulle vilja ändra på, men inte vet hur, är följande:

För www.mikapi.com :

Det första inlägget ser man bara rubriken på, och man måste klicka upp inlägget för att se bilderna i det. Jag skulle vilja att hela inlägget syntes direkt.

När man lägger in bilder i ett inlägg kommer de upp som thumbnails i en viss storlek. Jag skulle vilja att bilderna direkt syntes i den storlek de är.

Knappen "Continue Reading" (om den alls behövs) vill jag kunna redigera text och textfärg på.

Kan jag ändra detta på ett vettigt sätt eller måste jag välja ett tema som passar mig helt och hållet från början?

Och så på www.monstermonster.se :

De två svarta horisontella linjerna och (den tjockare svarta) menyn högt upp på sidan skulle jag vilja kunna ändra färg på.

Är det tänkt att man väljer ett tema och sedan begränsar det det mesta eller går det att ändra sådant här? Kanske finns det bättre teman att välja, som man enklare kan modifiera? All hjälp mottages med tacksamhet!

Permalänk

För att visa hela inlägget kan du prova att gå in på http://mikapi.com/wp-admin/options-reading.php när du är inloggad i din admin. Klicka i att hela inlägget visas, spara.

Har du varit inne och sett style.css genom adminsidorna tidigare? På vissa går detta och vissa inte. Om du kan det så gå in där, tryck ner tangenterna [ctrl] och bokstaven F och ett sökfönster kommer upp - sök efter följande: #branding img

När du hittat den så ändra färgkoderna där från #000 till den du vill ha, detta ändrar färgen i den linjen högst upp.

Gör sedan samma sak, men leta efter: #access

Ändra från #000 till den färg du vill ha så ändrar den färgen på menyn.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svar! Jag lyckas dock inte få hela inlägget att visas. Det är redan iklickat att hela inlägget ska visas, men ändå gör det inte det. Jag lyckades dock ändra linjefärgen. Stort tack för det.

Lite mer allmänna frågor: Kan man ändra i princip allt om man kommer åt style.css och vet vad man ska leta efter? Jag tänker bl.a. på den där continue-knappen som jag också nämnde i mitt första inlägg, och sådant som längd på linjer, storlek på bilder, bredd på olika delar av temat (olika "frames", även om det kanske inte heter så, vet ej)? eller bör jag kanske välja något särskilt tema som är lättare att modifiera? Tar gärna emot fler tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Stort tack för svar! Jag lyckas dock inte få hela inlägget att visas. Det är redan iklickat att hela inlägget ska visas, men ändå gör det inte det. Jag lyckades dock ändra linjefärgen. Stort tack för det.

Lite mer allmänna frågor: Kan man ändra i princip allt om man kommer åt style.css och vet vad man ska leta efter? Jag tänker bl.a. på den där continue-knappen som jag också nämnde i mitt första inlägg, och sådant som längd på linjer, storlek på bilder, bredd på olika delar av temat (olika "frames", även om det kanske inte heter så, vet ej)? eller bör jag kanske välja något särskilt tema som är lättare att modifiera? Tar gärna emot fler tankar.

Du kan ändra allt i style.css. Ett tips är att om du inte vet/kan/vill kolla i templatefilerna (t.ex index.php, single.php etc) för att se vilken div/klass du vill leta efter för att ändra storlek, färg etc så kan du använda din webbläsare t.ex. Chrome kan du markera en text eller annat element och sedan högerklicka och välja "Granska komponent". På så vis kan du se vilken div eller klass du behöver leta upp och ändra i. Du kan även testa där och se hur resultatet ser ut innan du ändrar det i din style.css fil.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black