Webbdesign-projektuppgift: analys

Permalänk

Webbdesign-projektuppgift: analys

Tja!

Håller nu på med sista uppgiften i min Webbdesignskurs där vi ska skapa en hemsida för ett företag med teknikerna HTML,CSS, Javascript och XML/RSS.

Tänkte göra en analys här för att se vad ni tycker ska finnas med på hemsidan när det gäller layout, funktionalitet m.m.
Alla åsikter och tankar uppskattas
Men ni behöver inte fundera något kring själva företaget utan fokusera på hur ni skulle vilja att hemsidan såg ut, vilka funktioner som ska finnas m.m utifrån de tekniker jag ska använda mig utav som jag nämde ovan.

Målgruppen företaget ska inrikta sig på är främst de mer allmänna användarna som inte har någon vidare djup kunskap om datorer förutom vanlig användning.

Jag ska göra en hemsida kring ett påhittat datorservice företag med namnet "Pontus Hemtech" och företaget ser ut på detta sätt:

Pontus Hemtech
• Ett företag som erbjuder datorservice.
• Tillgång till kundtjänst som ska svara på frågor om företaget och enklare problem.
• Kommer hem till kunden och utför service av:
o Nätverk
o Datorer hårdvara/mjukvara
o övrig utrustning till datorer och nätverk
• Tar betalt per timme och storlek på uppdraget.
• Tar även in datorer där vi fixar dem på plats.
o Kostnad beror då på vilken sorts service som ska utföras.
o gör en undersökning av datorn, tar sedan kontakt med kunden och kommer överens med vad som ska göras och pris innan vi servar datorn.

Tackar i förhand för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av classviper:

Tja!

Håller nu på med sista uppgiften i min Webbdesignskurs där vi ska skapa en hemsida för ett företag med teknikerna HTML,CSS, Javascript och XML/RSS.

Tänkte göra en analys här för att se vad ni tycker ska finnas med på hemsidan när det gäller layout, funktionalitet m.m.
Alla åsikter och tankar uppskattas
Men ni behöver inte fundera något kring själva företaget utan fokusera på hur ni skulle vilja att hemsidan såg ut, vilka funktioner som ska finnas m.m utifrån de tekniker jag ska använda mig utav som jag nämde ovan.

Målgruppen företaget ska inrikta sig på är främst de mer allmänna användarna som inte har någon vidare djup kunskap om datorer förutom vanlig användning.

Jag ska göra en hemsida kring ett påhittat datorservice företag med namnet "Pontus Hemtech" och företaget ser ut på detta sätt:

Pontus Hemtech
• Ett företag som erbjuder datorservice.
• Tillgång till kundtjänst som ska svara på frågor om företaget och enklare problem.
• Kommer hem till kunden och utför service av:
o Nätverk
o Datorer hårdvara/mjukvara
o övrig utrustning till datorer och nätverk
• Tar betalt per timme och storlek på uppdraget.
• Tar även in datorer där vi fixar dem på plats.
o Kostnad beror då på vilken sorts service som ska utföras.
o gör en undersökning av datorn, tar sedan kontakt med kunden och kommer överens med vad som ska göras och pris innan vi servar datorn.

Tackar i förhand för all hjälp!

Mycket enklare om du har något att utgå ifrån så kan vi kommentera om vad som eventuellt saknas.
Personligen kan jag tycka att det är för dyrt att fokusera på endast reparation av datorer utan att erbjuda vanlig inköp av hårdvara. Om man ändå har någon som jobbar med att ta emot beställningar så kan denna person även stå i kassan.

Det jag kan komma på, på rak arm, om sidan är:
En tydlig funktion för att komma i kontakt med företaget. Formulär angående önskemål om reparation. Bör finnas på startsidan på en gång.
Beskrivning om företaget, googlemaps-karta samt generell beskrivning för att ta sig dit, kort beskrivning om ägare/anställda/vision. Tydlig orgnr och kontaktuppgifter.
Tidigare ärenden/rekommendationer.
Eventuellt bilder på verkstad och liknande.
Mobilanpassad (iaf så att sidan inte ser ut som skit på mobil enhet) då datorn är trasig så använder de troligtvis mobilen/plattan.
Neutral sida i övrigt med få färger och mer fokus på innehållet än flashig presentation av det. Gärna "blogg"-liknande sida, många liknande sidor har detta som "professionell"-look. Kolla runt lite på wordpress-teman så förstår du vad jag menar.

Eventuellt:
Ärendesystem, möjlighet för kunden att se status över reparation, så kunden slipper störa och ringa in för att fråga.
Mail/SMS när reparation är klar samt eventuellt status om kund önskar.

Då har jag skrivit av mig. Hoppas det hjälper något.
Lycka till.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?