Hur skapar man en sajt rent praktiskt?

Permalänk

Hur skapar man en sajt rent praktiskt?

Hej,

Jag vill bygga en hyfsad enkel sajt men vet inte riktigt hur man går tillväga med allting. Jag har lite koll men behöver ändå hjälp.

Antar att man börjar med att regga domännamn och skaffa sig ett konto på ett webbhotell där man sedan bygger sajten med hjälp
av deras färdiga mallar.

Sen blir det snårigare. Hur fungerar det med alla inlägg/artiklar man skriver, hur/var lagras dom. Databaser? Knappast i enskilda html-filer va?

Vet ni hur man gör så ös på med info bara, tack!

Permalänk

Wordpress är ju populärt, är det reklamfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Wordpress är ju populärt, är det reklamfritt?

Wordpress eller joomla är en ganska bra grund att stå på, men det är helt beriende på vad du tänker skapa en sajt för, wordpress är reklamfritt, likaså JOomla, men många gratisteman för endera spammar gärna sig självt lite mot dina besökare, för att kunna sälja icke.gratis themes

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Tänk sweclockers fast mycket enklare. Inget forum, inga privatannonser osv. Bara själva inläggen.

Permalänk

Kan man lägga in egen reklam genom wordpress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Kan man lägga in egen reklam genom wordpress?

Wordpress är ett operativsystem för din webbsida. Vad du än behöver så kan du enkelt installera det, gratis, med ett knapptryck direkt innuti wordpress.
Jag skulle våga säga att allt finns och är möjligt med wordpress, och det är enkelt att göra det utan någon som helst kunskap om webbskapande.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tippsar absolut om www.weebly.com riktigt enkelt att skapa en webbsida och ännu enklare att ge den snygga designer med mer... du kan även lägga in dina egna html koder med mer, är även helt gratis. Enda som skulle kosta är om du vill ha en clean länk t.ex. sweclockers.com och inte sweclockers.weebly.com

Permalänk
Inaktiv

Ja och nej.

Ja ett domännamn behöver du absolut, någon form av utrymme behöver du absolut, någon form av databas behöver du absolut.

Finns lite olika alternativ.

Har du en gammal burk hemma kan du låta den agera server, köpa ett domän för ca 100sek och sedan peka domänet till din server. Då har du inga månadskostnader etc...

Du måste även tänka vad du ska programmera i för språk, ska du köra .asp så lutar det åt Microsoft Server, men ska du koda i PHP är det Unix som gäller. PHP tycker jag är enklaste att jobba i samt att MySQL är lättförståeligt.

Jag har kört olika webbhotell genom åren och min erfarenhet är:
One = Värdelös support, samt är chattsupport enda alternativet. Inte mycket tilldelat minne för sajt/db. Billigt dock!
Oderland = Trevlig support, lite dyrare, dem hade dock just då när jag var kund för mycket serverstrul efter vartannat så jag tappa intresse.
Binero = Hyffsat bra priser (dem höjer dock domänpriserna nu i dagarna), snabb support, haft mycket strul med deras senaste kontrollpanel och även Binero hade massa server/mjukvaru strul precis när jag blev kund som pågick till och från ca 6 mån. Tappa intresset.
Loopia = Dem är vettiga, stabila, lite dyrare, man kan inte månadsbetala utan endast kvartal som lägst, men bra support.
Ballou = Har precis i dagarna bytt till dem, dem har ett "Linux Server (Mini)" paket för endast 49;- /mån nu som kändes väldans prisvärt. Så jag ger dem en chans med ett webbprojekt jag pillar med just nu.

Gällande domän kan du dock köra en hemmaserver och sedan typ no-ip.org som pekar mot ditt ip. Då kostar inte hostingen eller domänet något men blir inte lika proffsigt kanske.

Så gällande domän/hotell så har du en del alternativ och funderingar att göra.

Gällande skapandet av hemsidan, som andra sagt. Det finns "färdiga" grunder att ställa sig på Joomla, Wordpress, osv.. Jag är dock inget fan av detta alls! Ska man ha ett forum så är PhpBB ett bra alternativ dock att börja med.

Men vill du göra det själv så är det HTML/CSS/PHP/MySQL jag tycker du ska sikta på.
Du kan även titta in på Bootstrap som är en bra css-mall att börja på om man vill köra responsiv webbutveckling.

GL & HF

Permalänk

Om man då kör wordpress, installerar man detta på sin egen dator och sen är det klart? Jag menar, man editerar filerna på sin egen dator och sen laddar upp dom nya filerna via wordpress till webbhotellet?

Jag har som sagt tänk köra i molnet, vill inte joxa med egen server.

Det roligaste är ju annars alla domännamn man kommer på som verkar helt unika men lik förb... så är det någon som redan har reggat dom! LOL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Om man då kör wordpress, installerar man detta på sin egen dator och sen är det klart? Jag menar, man editerar filerna på sin egen dator och sen laddar upp dom nya filerna via wordpress till webbhotellet?

Jag har som sagt tänk köra i molnet, vill inte joxa med egen server.

Det roligaste är ju annars alla domännamn man kommer på som verkar helt unika men lik förb... så är det någon som redan har reggat dom! LOL...

Du installerar wordpress på din domän/webbhotell. Sen är de bara att gå in på sidans back-end och börja leka.

EDIT: Om du vill lära dig hantera wordpress så rekommenderar jag att du kollar lite guider på youtube.
Du kan även installera Apache server på din dator och lära dig wordpress lokalt innan du installerar det på ett webbhotell.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Om man då kör wordpress, installerar man detta på sin egen dator och sen är det klart? Jag menar, man editerar filerna på sin egen dator och sen laddar upp dom nya filerna via wordpress till webbhotellet?

Jag har som sagt tänk köra i molnet, vill inte joxa med egen server.

Det roligaste är ju annars alla domännamn man kommer på som verkar helt unika men lik förb... så är det någon som redan har reggat dom! LOL...

Vill du använda Wordpress har personerna bakom Wordpress satt ihop en lista över webbhotell där Wordpress går att installera utan att själv behöva göra någonting: http://wordpress.org/hosting/
Oftast ingår också en domän när du registrerar dig, så det kan vara ett smidigt sätt att komma igång.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Loopia = Dem är vettiga, stabila, lite dyrare, man kan inte månadsbetala utan endast kvartal som lägst, men bra support.

Jag har haft Loopia i 2-3 år nu, och deras mailsystem har aldrig fungerat speciellt bra, av och till har deras mailtjänster vart nere i flera veckor.. Lite osäker på HUR dom kan sjabbla till det så extremt, för jag har jobbat med samma mailsystem på stor skala i Linux.. Men nåja, nu har dom nyligen migrerat alla postkonton till ett nytt system, och sen dess har jag inte hört mycket .. Jag vart tvungen att flytta all min mail till Google apps (gmail för företagare) pga det, kunde inte riskera att missa massa mail, och det i sin tur ger mig utlägg på ~32 kr / månad per konto.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Viktigaste för webbplats/hemsida är att du har ett innehåll som attraherar.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Vill du använda Wordpress har personerna bakom Wordpress satt ihop en lista över webbhotell där Wordpress går att installera utan att själv behöva göra någonting: http://wordpress.org/hosting/
Oftast ingår också en domän när du registrerar dig, så det kan vara ett smidigt sätt att komma igång.

Hur går det till med domänen? Jag menar så att jag själv står som ägare.

Permalänk
Medlem

Citynetwork

På citynetwork kan du installera Wordpress utan problem, du kan till och med göra det via deras kontrollpanel

Visa signatur

Gigabyte 970A-DS3P | FX-6350 @ 4,2ghz | G.Skill DDR3 1600 Mhz 8GB | Gigabyte R9 270X Windforce @1150hz | Samsung 840 EVO 128GB | Zalman GLX 600W | NZXT Phantom 410 | Windows 7 Ultimate
BenQ XL2411Z @ 144hz | Roccat Kone XTD | SteelSeries QcK+ Fnatic(Asphalt Edition) | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Hur går det till med domänen? Jag menar så att jag själv står som ägare.

Domäner brukar registreras i köparens namn. Därefter bör du få tillgång till en administrationspanel där du kan kan ändra vart domänen ska peka osv. Kontakta företaget innan köpet så kan de säkert berätta mer om hur det fungerar hos dem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.