Permalänk

Lokal databas som kan delas

Hejsan

Som datornörden på min arbetsplats så har jag blivit ombedd att skapa en elektronisk anslagstavla som jag och mina kollegor ska kunna använda för att kunna lägga allmän information till varandra. Jag hade tänkt skapa en webbsida som kan användas till det, men problemet är att jag inte har tillgång till en webbserver (pga. säkerheten är det inte möjligt att fixa en heller, eller installera externa program). Däremot har vi tillgång till en gemensam filserver som vi når som en vanlig sökväg i windows.

Min fråga är därför om någon har ett förslag på något sätt skapa en lokal databas som man själv väljer sökvägen till och som man kan accessa via Javascript. Eller om någon har ett annat förslag på hur jag kan skapa en delad databas utan att använda en webbserver.

I mina egna efterforskningar har jag bara hittat att man via activeX kan spara till excel-filer, men bara ett fast antal celler så det känns inte som det mest optimala alternativet. I övrigt verkar jag bara hitta alternativ som sparar till webbläsarens localStorage.

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda en databas som lagras som en fil (ex SQLite eller MS Access)
på den gemensamma filservern tillsammans med ett litet program?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Skrivet av RiJo:

Kan du inte använda en databas som lagras som en fil (ex SQLite eller MS Access)
på den gemensamma filservern tillsammans med ett litet program?

Jag kollade på det, men har inte sett nån exempelkod som visade att man kunde välja sökväg till filen själv. Så jag antog att det bara skapades en databas för den aktuella användaren, inte en delad en.
Men jag ska kolla närmare på det då. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNDO_2000:

Jag kollade på det, men har inte sett nån exempelkod som visade att man kunde välja sökväg till filen själv. Så jag antog att det bara skapades en databas för den aktuella användaren, inte en delad en.
Men jag ska kolla närmare på det då. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

På SQLite så fungerar det så att om du skapar en databas på en bestämd plats (i ditt fall någon plats i nätverket som alla kommer åt) så skapas endast om inte där redan finns en. Alltså kan du ganska lätt använda den databasen till din application som var och en på arbetsplatsen har. En databas och sen har varje användare samma application alternativt åtkomst via webbläsare eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiJo:

Kan du inte använda en databas som lagras som en fil (ex SQLite eller MS Access)
på den gemensamma filservern tillsammans med ett litet program?

Skickades från m.sweclockers.com

Utan att veta hur SQLite eller MS Access fungerar så låter det som att man kan få jobbiga concurrencyproblem med en sån typ av lösning?

Permalänk
Skrivet av RiJo:

Kan du inte använda en databas som lagras som en fil (ex SQLite eller MS Access)
på den gemensamma filservern tillsammans med ett litet program?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jakkra:

På SQLite så fungerar det så att om du skapar en databas på en bestämd plats (i ditt fall någon plats i nätverket som alla kommer åt) så skapas endast om inte där redan finns en. Alltså kan du ganska lätt använda den databasen till din application som var och en på arbetsplatsen har. En databas och sen har varje användare samma application alternativt åtkomst via webbläsare eller dylikt.

Ni vet inte om det finns nån tutorial, eller kodexempel, som visar hur det skall se ut?
De enda exempel jag kan hitta sparar databasen på en default plats som webbläsaren bestämmer. Har inte hittat något sätt att själv ställa in platsen.

EDIT: Jag kanske snarare skall säga att jag inte hittat någon kod där man själv ställer in platsen och som inte förlitar sig på ett tredjepartsprogram, eller nedladdat JS-bibliotek

Skrivet av Wishie:

Utan att veta hur SQLite eller MS Access fungerar så låter det som att man kan få jobbiga concurrencyproblem med en sån typ av lösning?

Risken finns säkert ja, men det kommer inte vara så ofta som databasen skall läsas av, och ännu mer sällan som de kommer skrivas till, så förhoppningsvis skall detta inte vara ett allt för stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNDO_2000:

Risken finns säkert ja, men det kommer inte vara så ofta som databasen skall läsas av, och ännu mer sällan som de kommer skrivas till, så förhoppningsvis skall detta inte vara ett allt för stort problem.

Jag skulle nog ändå kolla upp vad som händer om det skulle ske innan jag bestämmer mig för att använda SQLite eller MS Access. Om det leder till korrumperad data så är det kanske inte värt risken.

Skickades från m.sweclockers.com