Förvirrad Nybörjare [vill böra programmera, vart ska man börja? /mod]

Permalänk
Medlem

Förvirrad Nybörjare [vill böra programmera, vart ska man börja? /mod]

Nu är det så att jag länge velat lära mig programmera men jag har liksom inte tagit saken i händerna ännu.
Problemet just nu är när jag väl vill börja så undrar jag vart man ska börja?

Jag kollade runt lite och jag har verkligen svårt för att göra val, just nu ägnar jag mer tid på att kolla vad andra tycker än att ens börja lära mig något.

Jag hittade något som hette C# som jag tycke såg lovande ut men sen när det började komma upp massa libraries då var jag helt borta. Finns det nån chans att man någonsin kommer lära sig att programmera, det verkar ju vara skitsvårt!
Men detta är något jag verkligen vill mer än något annat, jag blir bara frustrerad av att man inte förstår något:)

Mvh Wootnezz

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Programmering är som ett helt eget tänkande som man måste ta till sig. För de flesta är det jäkligt svårsmålt första tiden, men sen trillar poletten ner och hjärnan liksom anpassar sig. Gör så att du väljer ett språk, C# är inte alls dumt! Kör en massa tutorials och gör varenda sak det står i dem, förstår du 0 och inget gör det inget! Det är nästan ingen som skulle förstått redan nu. När du dragit igenom några guider kan du gott lämna det och göra något annat några månader och låta hjärnan tugga igenom det i bakgrunden.
När jag läste programmering på gymnasiet fattade jag verkligen inte ett skit, sedan när kunskapen (som jag inte visste om) fått mogna ett tag och jag började på universitetet förstod jag plötsligt varenda ord på föreläsningarna och spikade mina kurser. Fattar knappt hur det gick till

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Har nu tänkt på lära mig inom IT och det kommer ta tid att förstår saker ting med koder, hoppas det kommer går bra i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wootnezz:

Nu är det så att jag länge velat lära mig programmera men jag har liksom inte tagit saken i händerna ännu.
Problemet just nu är när jag väl vill börja så undrar jag vart man ska börja?

Jag kollade runt lite och jag har verkligen svårt för att göra val, just nu ägnar jag mer tid på att kolla vad andra tycker än att ens börja lära mig något.

Jag hittade något som hette C# som jag tycke såg lovande ut men sen när det började komma upp massa libraries då var jag helt borta. Finns det nån chans att man någonsin kommer lära sig att programmera, det verkar ju vara skitsvårt!
Men detta är något jag verkligen vill mer än något annat, jag blir bara frustrerad av att man inte förstår något:)

Mvh Wootnezz

Kunde inte sagt det bättre än crumpets, har faktiskt precis samma erfarenhet som han av att lära mig programmera.

De språk jag skulle rekommendera är antingen Java eller C# (c-sharp). Köp en bok då dessa ofta behandlar programmeringen på ett nybörjarvänligt sätt. Kika även in på www.csharpskolan.se. De har bra tutorials för c-sharp.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Programmering är som ett helt eget tänkande som man måste ta till sig. För de flesta är det jäkligt svårsmålt första tiden, men sen trillar poletten ner och hjärnan liksom anpassar sig. Gör så att du väljer ett språk, C# är inte alls dumt! Kör en massa tutorials och gör varenda sak det står i dem, förstår du 0 och inget gör det inget! Det är nästan ingen som skulle förstått redan nu. När du dragit igenom några guider kan du gott lämna det och göra något annat några månader och låta hjärnan tugga igenom det i bakgrunden.
När jag läste programmering på gymnasiet fattade jag verkligen inte ett skit, sedan när kunskapen (som jag inte visste om) fått mogna ett tag och jag började på universitetet förstod jag plötsligt varenda ord på föreläsningarna och spikade mina kurser. Fattar knappt hur det gick till

Så här går det till, man fattar inte när man har lärt sig programmering, helt plötsligt så förstår man bara.

Men ja, bara gör massa övningar, och inte slarva med dem. Pröva att förstå allt i små uppgifter så kommer man till slut kunna ge sig på större projekt.

Och på tal om projekt så är versionshantering ett minst lika viktigt ämne att lära sig som programmerare. 80% av min jobbdag går till att sitta och administrera både JIRA och GIT repos.

Permalänk

Nått som är roligt och lärorikt är att söka efter guider för att skapa något typ av program/grafiskt gränssnitt/spel. Kommer ihåg att jag någon gång ville utveckla lite Java kunskaper och sökte därför en guide hur man kan programmera Tetris i Java, sjukt lärorikt och kul

Både Java och C# är relativt lättförståeliga språk, så kör hårt och ha skoj!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nu ska jag verkligen ta tag i det här. Men frågan är ju om de spelar någon roll om man börjar med java eller c# eller är de bara att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wootnezz:

Tack för alla svar, nu ska jag verkligen ta tag i det här. Men frågan är ju om de spelar någon roll om man börjar med java eller c# eller är de bara att köra?

Kör på du Själv har jag precis börjat programmera. Testade först c# men bytt till c++ eftersom jag förstod mer där

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag kan Java, C# o C++. Jag började med Java i min utbildning o har sedan lärt mig C# o C++ i efterhand. På frågan vilket du ska börja med finns det faktiskt inget svar. C++ är svårare, men i.o.m. det så har man ju en stadigare grund att stå på för att lära sig de andra språken, då alla dessa bygger på samma grund. Java & C# är så lika att jag gjorde en 7.5hp kurs i C# på en fredagskväll, C# är de lättare av de två skulle jag säga. Och samma sak här, lär du dig ett språk kommer du att förstå mycket av de andra. Sen beror det på vad du vill göra, Java har det lättare att programmera till alla platformar, går att göra C# genom Mono o så på mac, men meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Jag kan Java, C# o C++. Jag började med Java i min utbildning o har sedan lärt mig C# o C++ i efterhand. På frågan vilket du ska börja med finns det faktiskt inget svar. C++ är svårare, men i.o.m. det så har man ju en stadigare grund att stå på för att lära sig de andra språken, då alla dessa bygger på samma grund. Java & C# är så lika att jag gjorde en 7.5hp kurs i C# på en fredagskväll, C# är de lättare av de två skulle jag säga. Och samma sak här, lär du dig ett språk kommer du att förstå mycket av de andra. Sen beror det på vad du vill göra, Java har det lättare att programmera till alla platformar, går att göra C# genom Mono o så på mac, men meh.

Är det lika lätt att gå från c# till java som java till c#, för just nu verkar jag mer intresserad av c# men skulle vilja lära mig java senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, de är väldigt lika. Från Java till C# kändes det som Java på easy. Att börja med C# kan också vara bra då man lär sig Visual Studio o då kan en bit av det om man sedan drar sig till C++. För Java skulle jag rekomendera Eclipse att arbeta i, sekundärt tipsar jag om Netbeans. O när vi ändå snackar IDE, en skillnad jag kom på nu är att Visual Studio ger väldigt lite hjälp till användaren jämfört med Eclipse. Du får veta att något är fel, men du får inga tips på hur du kan råda bot på det, utan måste veta i förväg, eller söka på google. Använder man Eclipse har du en väldigt effektiv hjälpande hand. -Du har ett problem här, du har inte importerat det här, vill du att jag ska göra det? Medans i VS skulle den bara säga att det du försöker att göra inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Det känns som om det skapas liknande trådar varenda dag här. Gemensamt är att frågan är "hur börjar jag bäst" och sen kommer en massa råd från mer rutinerade personer här och sen är språkkriget igång igen.
Sen kommer jag in och skriver detta där jag säger att istället för att stå och vela så sätter man igång med något. VAD SOM HELST för den kunskapen du får oavsett språk kommer vara gynnsamt.

Mitt standardtips är Javascript. Inte för att språket är speciellt på något sätt men ALLT du behöver för att sätta igång har du redan i din dator. En texteditor och en browser. Du får visuellt resultat snabbt och hur många guider/texter/böcker som helst finns för nybörjare.

Så sätt igång. Lär dig använda sökmotorer och sen är du "hemma".