"Digitalteknik" (Datavetenskap)

Permalänk
Medlem

"Digitalteknik" (Datavetenskap)

Jag skall läsa en kurs vid namn "Digitalteknik" och är jakt efter vettiga informationskällor inom detta. Till att börja med bör det nämnas att trots att kursens namn ger intrycket av att det handlar om elektronik / digitala kretsar så tycks det till största delen snarare handla om ren Data- och/eller systemvetenskap.

Den information som institutionen anser att man ska läsa består i alla fall av ett taffligt skrivet "kompendium" som är helt otroligt tråkigt skrivet och dessutom förklaras saker väldigt dåligt i det. Så jag vill gärna hitta någon annan informationskälla än detta. Här är kompendiets innehållsförteckning så att ni kan se mer specifikt vad det handlar om:

Tar tacksamt emot rekommendationer av alternativa informationskällor (helst videor eller webbsidor/tutorials, men även BRA litteratur) inom detta ämne!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv

Om du googlar på rubrikerna i varje kaptiel kommer du få en mycket bra förklaring.

Jag använde exakt den boken du har och jag lärde mig med den ämnet utan och innan och kan det MYCKET bra. Tycker saker förklarades bra och väl? Var det något som kändes oklart sökte jag på wikipedia efter det kapitlet handlade om därefter var det glasklart.

Fråga din föreläsare om du vill ha andra böcker!

Permalänk
Medlem

Vad är det för bok?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NiV3Rt:

Vad är det för bok?

"Design of Digital Circuits - A Systems Approach" av Rolf Johannesson och Ben Smeets.

Permalänk
Medlem

Hade också boken, "problemet" med den och anledningen till att boken inte var jätte populär var för att den är lite svårskriven. Det boken förklarar på en sida lång text, kan man ibland översätta till några enstaka lättförståeliga meningar. Det är inte alls innehållet som det är något fel på, utan snarare att innehållet är lite "svårsmält".

Permalänk
Medlem

Följande bok var kurslitteratur på Linköpings Universitet:
http://www.adlibris.com/se/bok/digital-teknik-9789144001104

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Hedersmedlem

Har läst en ekvivalent kurs vid LiU och kan säga att bli van vid känslan av att kursen inte möter vad du möjligen förväntar dig. Saker är mer komplexa än man tror och ämnena kan tas väldigt djupt. Digitalteknik handlar garanterat om digitala kretsar men det är också en väldigt bred teori bakom det. Man kan inte bara smälla ihop lite komponenter med kablar här och var tills man hittar ett sätt som funkar. Tanken är att det ska göras effektivt och korrekt. Därför måste man kunna ta ett booelskt uttryck och göra en så enkel krets som möjligt av det t ex.

Vad gäller bok för den kursen. Jag själv köpte bara övningsboken och gick bara på föreläsningsanteckningar sen, det funkade för mig. Det var övningsboken som tillhörde den bok MagnusL länkade ovan.

Nu vet jag inte vad du pluggar för program men jag antar att du antingen precis börjat eller läser andra året. Har du precis börjat så kan jag säga att de flesta kurser kommer ha beskrivningar och lösningar av problem som är matematiska. Låt det inte skrämma dig då utan lär dig det tänkandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Följande bok var kurslitteratur på Linköpings Universitet:
http://www.adlibris.com/se/bok/digital-teknik-9789144001104

Skrivet av Shimonu:

Vad gäller bok för den kursen. Jag själv köpte bara övningsboken och gick bara på föreläsningsanteckningar sen, det funkade för mig. Det var övningsboken som tillhörde den bok MagnusL länkade ovan.

Jag har kollat på den boken och den verkar i alla fall vara mycket bättre och mer pedagogiskt skriven. Men är ni säkra på att det är samma innehåll som det jag postade innehållsförteckningen till? Som jag tidigare skrev verkar det jag postade vara mer inriktat på "datasystem" i allmänhet. Dessutom är ju senaste upplagan av "er" bok från 1996, kan det verkligen fortfarande vara aktuellt inom ett ämne som detta?

Skrivet av Shimonu:

Nu vet jag inte vad du pluggar för program men jag antar att du antingen precis börjat eller läser andra året. Har du precis börjat så kan jag säga att de flesta kurser kommer ha beskrivningar och lösningar av problem som är matematiska. Låt det inte skrämma dig då utan lär dig det tänkandet.

Det är inte matematik i sig jag har problem med och självklart heller inte ämnet digitalteknik i sig, utan det jag ogillar med kompendiet som jag skriver om i trådstarten är snarare sättet det är skrivet på. Det är väldigt tråkigt och opedagogiskt skrivet. Jag har läst många kursböcker i andra ämnen så jag vet att det det går att skriva mycket, mycket bättre och mer pedagogiskt.

Tar alltså fortfarande jättegärna emot tips på alternativa informationskällor (gärna videor eller webbsidor/tutorials, men även BRA litteratur) inom detta ämne!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag har kollat på den boken och den verkar i alla fall vara mycket bättre och mer pedagogiskt skriven. Men är ni säkra på att det är samma innehåll som det jag postade innehållsförteckningen till? Som jag tidigare skrev verkar det jag postade vara mer inriktat på "datasystem" i allmänhet. Dessutom är ju senaste upplagan av "er" bok från 1996, kan det verkligen fortfarande vara aktuellt inom ett ämne som detta?

Innehållsförteckningen du postade innehåller vad jag ser inget som skulle vara alarmerande nytt. Det är grundgrejor. Gör som Killbom föreslog tidigare och knappa in en rubrik i taget i en sökmotor, så kommer du få en mer lättsmält presentation av respektive avsnitt. Förslaget att fråga föreläsaren om alternativ litteratur är inte dumt det heller.