Programmera online-spel till android/iOS?

Permalänk
Medlem

Programmera online-spel till android/iOS?

Hallå! Visste inte riktigt hur jag skulle formulera titeln till min fråga.

Jo det är såhär att jag är väldigt grön på programmering, men har en fråga angående iOS och Android-plattformarna. Är det möjligt att programmera 1v1 spel som går i realtid eller finns det vissa begränsningar som gör detta omöjligt?

De flesta 1v1 spel jag vet med mig är som t.ex. Wordfeud, Quizkampen m.m. där man bara spelar lokalt, och sedan skickar sitt resultat. Är det möjligt att göra spel som är "live" 1v1 om ni förstår vad jag menar? Är det brutalt komplicerat?

Permalänk
Medlem

Det är absolut möjligt och brutalt avancerat är det inte. Bara för att de inte programmeras i samma språk, betyder det inte att de inte kan "prata" med varandra. Förslagsvis har du en server i mellan som de kommunicerar via.

Det du behöver kunna är ju såklart android och java för android samt objective-C / swift till iFånen.

Permalänk
Medlem

Kolla upp LibGDX, ett spelbibliotek för Java. Det finurliga är att du skriver koden en gång, o du kan releasa till alla platformat, PC, Mac, HTML5, Android o iOS. Mucho enkelt.
Sen finns det ju inget hinder för dem att kommunicera mellan varandra, som sagt.