Permalänk
Medlem

Studerar: Programmering 1, C#

Hejsan Sweclockers!

Har nu börjat plugga Programmering 1 på distans via Hermods, där jag håller på att lära mig C#.

Har fått kurslitteratur i form av Programmering 1 C# av Krister Trangius, och har läst boken och även kollat på några videos som han har lagt upp på YT. Nu när jag skulle börja med min inlämningsuppgift med deadline på fredag så får jag rakt igenom panik, det är nästan som om jag aldrig har sett orden. Att lära mig programmera är verkligen någonting som jag vill och har blivit väldigt intresserad av, därav min panik.

Har ni nå tips på videos, hemsidor eller annat som jag kanske kan lära mig bättre igenom, all hjälp uppskattas! Vill verkligen klara den här kursen då jag måste ha den för att kunna börja på en Microsoft .NET - Cloud Computing kurs som också är via Hermods men då börjar jag pendla!

Tack på förhand!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Är det något specifikt du har problem med att förstå? Har du försökt att göra uppgifterna i boken? Ibland kan det vara så att det låter konstigt när man läser, men att praktiskt arbeta med det leder till förståelse.

Brukar inte kolla filmer utan bara googla när jag kommer till ett problem.

Kan ju också vara så att om du läst hela boken så har du ramlat in på saker som är betydligt mer avancerade än vad den första uppgiften i en nybörjarkurs behöver. Första uppgiften brukar bara handla om att kunna läsa in o skriva ut variabler o sådant, kanske någon if-sats o loop också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Är det något specifikt du har problem med att förstå? Har du försökt att göra uppgifterna i boken? Ibland kan det vara så att det låter konstigt när man läser, men att praktiskt arbeta med det leder till förståelse.

Brukar inte kolla filmer utan bara googla när jag kommer till ett problem.

Kan ju också vara så att om du läst hela boken så har du ramlat in på saker som är betydligt mer avancerade än vad den första uppgiften i en nybörjarkurs behöver. Första uppgiften brukar bara handla om att kunna läsa in o skriva ut variabler o sådant, kanske någon if-sats o loop också.

Har gjort de saker som står skrivet som exempel i boken för att kunna få ett hum om hur man skriver koderna. Har en arbetsbok som jag iofs inte har öppnat över huvud taget, kanske dags att göra det.

Det jag tror att jag har mest problem med är att förstå vad det är som jag skriver, ungefär som varför det just ska vara en int eller en string. Men efter att ha läst lite på csharpskolan så förstod jag skillnaden på int, double och string. Så antar att jag får fortsätta att läsa där.

Men sen kan det ju vara att jag aldrig har hållit på med programmering också, hoppas att det sätter sig så fort som möjligt.

Tack för svaret!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

jag läste samma kurs via hermods i juni tror jag det var, c# och när jag gjorde "uppdragen"/"provet" så är det inte alls på tid som det står där + att alla svaren finns på olika forumar på nätet.

om du skulle göra fel så är deta bara att komplettera de du gjorde fel, du kan även flytta på proven om du skulle känna för det.
så det är bara att ta det lugnt inget svårt alls när du har nätet, kanske lite fusk men jaja

Jag kommer inte ihåg någonting från proven men skulle gärna kunna hjälpa eller åtminstånde försöka.

Jag Lovar INGET, att de e precis som för mig, men som jag såg på nätet så hade alla samma uppgift och samma svar.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecual:

Har gjort de saker som står skrivet som exempel i boken för att kunna få ett hum om hur man skriver koderna. Har en arbetsbok som jag iofs inte har öppnat över huvud taget, kanske dags att göra det.

Det jag tror att jag har mest problem med är att förstå vad det är som jag skriver, ungefär som varför det just ska vara en int eller en string. Men efter att ha läst lite på csharpskolan så förstod jag skillnaden på int, double och string. Så antar att jag får fortsätta att läsa där.

Men sen kan det ju vara att jag aldrig har hållit på med programmering också, hoppas att det sätter sig så fort som möjligt.

Tack för svaret!

int, double o string, det är de typerna du behöver veta i början, skit i long, short, char, osv, ta det senare, (long o short kommer inte ens upp i den avancerade kursen jag läst. tror inte char gjort det heller?)
int för heltal(1,2,-3), float för decimaltal(1.234, 2.5, -5.12), dvs, int KAN inte innehålla decimaltal, decimalerna tas bort, det sker ingen avrundning eller sådant. Du kan dock räkna med båda två, int - float o få ett resultat, beroende på vilken typ det är du vill ha resultatet i så blir det med eller utan decimaler, men när du tar in flyttal så blir resultatet ett flyttal, ifall du inte tvingar in det i en int.

string för text("Woo","oop!").

Vet du hur det är möjligt att lägga ihop saker, t.e.x. strängar för att skapa längre strängar?

Ta o skriv ut en av uppgifterna du har problem med så kan vi lösa den tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shiroo:

jag läste samma kurs via hermods i juni tror jag det var, c# och när jag gjorde "uppdragen"/"provet" så är det inte alls på tid som det står där + att alla svaren finns på olika forumar på nätet.

om du skulle göra fel så är deta bara att komplettera de du gjorde fel, du kan även flytta på proven om du skulle känna för det.
så det är bara att ta det lugnt inget svårt alls när du har nätet, kanske lite fusk men jaja

Jag kommer inte ihåg någonting från proven men skulle gärna kunna hjälpa eller åtminstånde försöka.

Jag Lovar INGET, att de e precis som för mig, men som jag såg på nätet så hade alla samma uppgift och samma svar.

Lycka till

Det där med tiden kändes lugnande! Men du klarade kursen iallafall? Hur tyckte du att du lärde dig bäst?

Tack för svaret

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Vi människor är unika och lär oss lättare på olika sätt.
Jag skulle rent av ge ett förslag att dra ner på den teoretiska biten och koda mer.

Många människor är som jag behöver skriva ner för att minnas och förstå lättare.
Så sätt dig ner och koda en massa, upprepa, så sätter det sig förmodligen lättare.

Läs/kolla en bit i taget sen koda och försök tänka igenom vad de verkligen menar.
Sen lek och experimentera på egenhand så kommer det.

Lycka till

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecual:

Det där med tiden kändes lugnande! Men du klarade kursen iallafall? Hur tyckte du att du lärde dig bäst?

Tack för svaret

Det är inte tids begränsade i den mening att du måste lämna in prov X och uppdrag Y datum Z.
I Novo så visas datumen för uppdragen och proven enbart som ett exempel på i vilken takt du borde göra kursen. Om du vill kan du göra allt i hela kursen sista veckan, och de gör inte dom någon skillnad.
Själv brukar jag göra 2-3 veckors arbete på några dagar och sen ha "ledigt" en vecka eller två.

Dock så är proven på tid, när du väl skriver dom.
Innan du startar prov så står det hur mycket tid du har på dig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecual:

Det där med tiden kändes lugnande! Men du klarade kursen iallafall? Hur tyckte du att du lärde dig bäst?

Tack för svaret

Ja jag klara det och läser nu programmering där, jag tyckte att allt viktigts som fans på hemsidan, du vet under varje del finns videos o annat info.. nästan allt där kommer på proven sen är det bara följa med i boken om du har köpt den. Den tyckte jag var också bra.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Dock så är proven på tid, när du väl skriver dom.
Innan du startar prov så står det hur mycket tid du har på dig.

Det står t.e.x "Tidsbegränsning: 60 minuter" men ibland höll jag på i 2-3 timmar men och min lärare sa inget.
blev det fel fick jag bara göra om de jag gjorde fel.

Men som sagt, så kanske det var bara för mig eller så var läraren kanske bara snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

int, double o string, det är de typerna du behöver veta i början, skit i long, short, char, osv, ta det senare, (long o short kommer inte ens upp i den avancerade kursen jag läst. tror inte char gjort det heller?)
int för heltal(1,2,-3), float för decimaltal(1.234, 2.5, -5.12), dvs, int KAN inte innehålla decimaltal, decimalerna tas bort, det sker ingen avrundning eller sådant. Du kan dock räkna med båda två, int - float o få ett resultat, beroende på vilken typ det är du vill ha resultatet i så blir det med eller utan decimaler, men när du tar in flyttal så blir resultatet ett flyttal, ifall du inte tvingar in det i en int.

string för text("Woo","oop!").

Vet du hur det är möjligt att lägga ihop saker, t.e.x. strängar för att skapa längre strängar?

Ta o skriv ut en av uppgifterna du har problem med så kan vi lösa den tillsammans.

"Du har en meny som ser ut så här:

Välkommen!
Jobba på!
Avsluta!

Du ska skriva följande kod:
Läs in ett tal från användaren.
Gör en switch-case på talet
Skriver användaren 1-3 så ska det från menyn skrivas ut. (ex trycker användaren 1 så skriv ut Välkommen till skärmen)
Skriver användaren inte 1-3 ska det stå felaktigt val."

Denna är den jag har kvar nu, vet hur jag ska skriva för att det ska bli 1 = Välkommen, 2 = Jobba på osv... Men när de ska bli felaktigt val vet jag inte riktigt hur jag ska skriva..

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecual:

"Du har en meny som ser ut så här:

Välkommen!
Jobba på!
Avsluta!

Du ska skriva följande kod:
Läs in ett tal från användaren.
Gör en switch-case på talet
Skriver användaren 1-3 så ska det från menyn skrivas ut. (ex trycker användaren 1 så skriv ut Välkommen till skärmen)
Skriver användaren inte 1-3 ska det stå felaktigt val."

Denna är den jag har kvar nu, vet hur jag ska skriva för att det ska bli 1 = Välkommen, 2 = Jobba på osv... Men när de ska bli felaktigt val vet jag inte riktigt hur jag ska skriva..

Det är nog meningen du ska använda try-catch för att fånga allt utanför ditt intervall och kalla ett exception http://msdn.microsoft.com/en-us/library/0yd65esw.aspx

Lite bättre tips här kanske http://stackoverflow.com/questions/6184691/if-statement-for-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är nog meningen du ska använda try-catch för att fånga allt utanför ditt intervall och kalla ett exception http://msdn.microsoft.com/en-us/library/0yd65esw.aspx

Lite bättre tips här kanske http://stackoverflow.com/questions/6184691/if-statement-for-t...

Detta är inget fall för exceptions. Definitionen är tydlig: "1", "2" och "3" är godkänt input, allt annat ska ge utmatningen felaktigt val.

Det absolut enklaste är att använda tre [else-]ifs och slutligen en else för alla andra inmatningar. Eftersom det inte står någonstans att det inmatade talet måste omvandlas till en int (vilket verkar vettigt då det inte finns behov av detta för programmets funktionalitet) finns det inte heller några undantagsfall att ta med i beräkningen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Luddig uppgift isf för man bör hantera alla typer av inputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecual:

"Du har en meny som ser ut så här:

Välkommen!
Jobba på!
Avsluta!

Du ska skriva följande kod:
Läs in ett tal från användaren.
Gör en switch-case på talet
Skriver användaren 1-3 så ska det från menyn skrivas ut. (ex trycker användaren 1 så skriv ut Välkommen till skärmen)
Skriver användaren inte 1-3 ska det stå felaktigt val."

Denna är den jag har kvar nu, vet hur jag ska skriva för att det ska bli 1 = Välkommen, 2 = Jobba på osv... Men när de ska bli felaktigt val vet jag inte riktigt hur jag ska skriva..

Svaret har du i frågan, det är inte en try-catch, eller if-satser du ska använda, utan en switch-case. En sådan fungerar så att du har ett invärde, i det här fallet det användaren matar in, en sträng eller så. Baserat på detta så har du ett antal "case", så ifall den inmatade strängen är "1" så händer detta, är den "2" händer detta, men, det finns också ett defaultläge som händer ifall man skrivit in något som det inte finns ett case för, i ditt fall då något annat än 1,2 och 3. Boom!
Det är också fullt möjligt att göra allt det med if-satser, men en switch-case är betydligt mer överskådligt.

boolean meny = true; while(meny){ //För att menyn alltid ska vara på i bakgrunden när vi är klara med våra val. Behöver inte stå = true/false. Vill du att något ska testas för att vara falskt skriver du !meny istället. :) Console.ReadLine(menyval) switch(menyval) { //menyval är då den variabel där du läser in från användaren. case "1" : Här händer det saker! break! (tror vi behöver en break i en switch-case i c#, inte säker. :P ) case "2" : Här händer annat! Vi sätter booleanen till false o då stänger vi programmet när vi e klara med allt som står här! meny = false; break! default : Du har skrivit in feeel! Wooop! Försök igen! Bam! Eftersom vi har while(meny) så kan vi välja ifrån menyn igen! Fan va fiffigt! break! } }

Typ så.

(Jag e lite trött, pözz.)