Vilken IDE rekommenderas för C?

Permalänk
Medlem

Vilken IDE rekommenderas för C?

Win8

Permalänk

dev c++ kanske? gillade iaf bloodshedc++

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag CodeBlocks men det är av den enkla anledningen att det var det första programmet som vi blev introducerade av i skolan.

Det säga att Visual Studio inte har stöd för c99 och därav använder jag inte det eftersom vi behöver kompilera med den standarden.

Så kolla på CodeBlocks å se om du gillar det. Om det är bra eller dåligt vet jag egentligen inte.

Skrivet av Platinumtoad:

dev c++ kanske? gillade iaf bloodshedc++

Är det möjligt att skriva i C i dessa program? Tänkte mer på att namnet verkar tyda på att det är C++! Jag vet inte riktigt hur detta fungerar när det kommer till olika språk som bygge på samma grund!

Permalänk
Medlem

tack för svaren. Ja börjar att testa codeblocks så får vi se hur det blir

Permalänk
Medlem

Qt Creator samt håll ett öga på Clion

Permalänk
Medlem

Annars kan man använda en texteditor såsom NotePad++.
Behövs egentligen inte mer än så och en C kompilator såsom GCC (Mingw-w64).
Finns ett NppExec plugin till NotePad++ så det går att kompilera direkt från texteditorn.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera din favorit texteditor med lämpliga plugins och sedan ett terminalfönster för kompilering och debug. Tycker oftast det är skönast att bara arbeta i det man är van vid. Om du exempelvis har använt eclipse, netbeans eller liknande tidigare så använd dem.

Om du inte har några tidigare preferenser alls så skulle jag personligen rekommendera eclipse.

Permalänk
Medlem

vim + urxvt + gcc (på linux)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare

Vilket IDE rekommenderas för språk X: svaret är alltid Emacs

Själv utvecklar, kompilerar och debuggar jag C-kod varje dag i Emacs + gcc + gdb + cscope.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer