Permalänk

Pi c++

Tjenare!
håller på med ett program som jag behöver hjälp med.
Ska göra ett program där användaren ska mata in cirkelns radie så ska programmet räkna ut area och omkrets.
Men jag får det inte riktigt att funka.
Någon som kan säga vad jag gör för fel?

#include <iostream> using namespace std; int main() { int pi = 3.14 int om cout << "skriv in cirkelns radie: "; cin >> pi cin >> om cout << "omkrets: " << om*2 << "area: " << pi*om*2 << endl; system("pause"); return 0; }

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem

3.14 är ett flyttal.
Semikolon saknas lite här och där.
Du kanske behöver omvandla input från sträng till nummer.

Permalänk

Nu har jag gjort om lite:
men jag är osäker, ska jag skriva cin >> om;? och var ska den skrivas?

#include <iostream> using namespace std; int main() { double pi = 3.14; double om; cout << "skriv in cirkelns radie: "; cin >> pi; cout << "omkrets: " << om*2 << endl; cout << "area: " << pi*om*2 << endl; cin >> om; system("pause"); return 0; }

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem

Nu skriver du över pi med värdet från användaren. Du borde vilja läsa in till om.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

const double pi = 3.14;
double r;

//mata in radie (r)

//räkna ut omkerts med formel 2*pi*r
//räkna ut area med formel pi*r^2

//skriv ut

Permalänk
Medlem

double pi = 3,14; double input = 0; double area = 0; double omkrets = 0; cout<<"Mata in Radien"<<endl; cin>>input; area = (pi)*(input^2); omkrets = 2*pi*input; cout<<"Arean är: "<<area<<endl; cout<<"Omkretsen är: "<<omlrets<<endl; getch ();

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070