Hur gör man en sådan bild i photoshop?

Permalänk
Medlem

Hur gör man en sådan bild i photoshop?

tjenare! jag vet varken vad det heter eller hur man gör en sådan bild men jag vill göra en svartvit bild som denna

eller som denna

alltså meningen är att den inte ska vara så himla detaljerad men man ska ändå kunna se bra (steve-o bilden förklarar det bäst)
vill helst göra det i photoshop!
alla svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Är de nåt i denna stilen du menar?
https://www.youtube.com/watch?v=Py643khjzr4

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

japp tack för svaret!
det ledde mig till detta till och med http://learn--photoshop.blogspot.se/2010/01/black-and-white-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

nu när man väl är frågar så undrar jag hur man kan göra så att saker som är längst fram(om du nu tänker dig i 3D) är i vitt och saker längre bort är mörkare, finns det något sätt jag kan göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu när man väl är frågar så undrar jag hur man kan göra så att saker som är längst fram(om du nu tänker dig i 3D) är i vitt och saker längre bort är mörkare, finns det något sätt jag kan göra detta?

uh, va?
Men svaret är troligen ja.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu när man väl är frågar så undrar jag hur man kan göra så att saker som är längst fram(om du nu tänker dig i 3D) är i vitt och saker längre bort är mörkare, finns det något sätt jag kan göra detta?

Misstänker du menar konceptet lager. Googla på "lager" eller "layers" så hittar du massor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

uh, va?
Men svaret är troligen ja.

Skrivet av RiJo:

Misstänker du menar konceptet lager. Googla på "lager" eller "layers" så hittar du massor

Skickades från m.sweclockers.com

Visste att jag förklarade det väldigt dåligt men här kommer en bättre förklaring, allt som är närmare dig är vitare och allt som är längre bort är mörkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Visste att jag förklarade det väldigt dåligt men här kommer en bättre förklaring, allt som är närmare dig är vitare och allt som är längre bort är mörkare

Kan du försöka visa vad du menar?
Det enda jag kommer på är skuggor/shades som blir mörkare längre bort.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu när man väl är frågar så undrar jag hur man kan göra så att saker som är längst fram(om du nu tänker dig i 3D) är i vitt och saker längre bort är mörkare, finns det något sätt jag kan göra detta?

Var det inte en svart/vit bild du ville göra..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Visste att jag förklarade det väldigt dåligt men här kommer en bättre förklaring, allt som är närmare dig är vitare och allt som är längre bort är mörkare

Har du en tredimensionell bild att utgå från? Hur tänkte du bestämma vilket djup olika saker i bilden ligger på?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu när man väl är frågar så undrar jag hur man kan göra så att saker som är längst fram(om du nu tänker dig i 3D) är i vitt och saker längre bort är mörkare, finns det något sätt jag kan göra detta?

Vet inte riktigt vad du menar men antar att det handlar något typ av effekt på skärpedjupet eller "depth of field" på engelska om du vill googla.
tex. https://www.youtube.com/watch?v=VAbJ_F2hyFM

Men om jag fattar dig rätt så kan du genom att maska och dela upp bilden i flera olika lager och sedan ändra ljusstyrkan på varje enskilt lagren (går med curves).

EDIT:Nu när jag tänker efter, om du vill göra detta i typ stencil stil så använd hue/saturation och dra upp/ner lighness så får du lagren ljusare/mörkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Kan du försöka visa vad du menar?
Det enda jag kommer på är skuggor/shades som blir mörkare längre bort.

Skrivet av DaBone:

Var det inte en svart/vit bild du ville göra..?

Skrivet av LemonIllusion:

Har du en tredimensionell bild att utgå från? Hur tänkte du bestämma vilket djup olika saker i bilden ligger på?

Skrivet av laukka:

Vet inte riktigt vad du menar men antar att det handlar något typ av effekt på skärpedjupet eller "depth of field" på engelska om du vill googla.
tex. https://www.youtube.com/watch?v=VAbJ_F2hyFM

Men om jag fattar dig rätt så kan du genom att maska och dela upp bilden i flera olika lager och sedan ändra ljusstyrkan på varje enskilt lagren (går med curves).

EDIT:Nu när jag tänker efter, om du vill göra detta i typ stencil stil så använd hue/saturation och dra upp/ner lighness så får du lagren ljusare/mörkare.

Ursäkta borde kanske lägga upp bild från början,
Så här menar jag

Älgen som ni ser ska vara längre fram i bilden och därför är den som vitast,medans bakgrunden som är längre bort är mörkare
(Detta är något annat jag frågar om än i början)

Permalänk
Medlem

Liknar mer en IR-bild (infraröd)...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit bilden du vill göra om och helt enkelt ritat ovanpå den. Markera ut alla partier som ska vara mörka och fyll sedan igen dom. Om du har illustrator så finns det en funktion som heter "Image Trace", med den kan du skapa det du beskriver men kontrollen är begränsad.

Edit: Det du letar efter är svartvit pop art. https://www.google.se/search?q=pop+art&client=firefox-a&hs=Zr...

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Liknar mer en IR-bild (infraröd)...

Skrivet av Vaun:

Jag hade tagit bilden du vill göra om och helt enkelt ritat ovanpå den. Markera ut alla partier som ska vara mörka och fyll sedan igen dom. Om du har illustrator så finns det en funktion som heter "Image Trace", med den kan du skapa det du beskriver men kontrollen är begränsad.

Edit: Det du letar efter är svartvit pop art. https://www.google.se/search?q=pop+art&client=firefox-a&hs=Zr...

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 007onex:

Älgen som ni ser ska vara längre fram i bilden och därför är den som vitast,medans bakgrunden som är längre bort är mörkare
(Detta är något annat jag frågar om än i början)

Det du vill åt görs inte i en handvändning som med första frågan.
Svårt att se exakt på den lågupplösta bilden, men gissningsvis är det där en bild som är ritad från grunden av någon som själv valt att färglägga bilden just så.
Det är alltså gjort "by hand" hela vägen och inte av en snabb filtereffekt.
Men visst går det att göra objekt närmre bilden ljusare samt mörkare längre bort och få fram en liknande effekt själv.
Det du behöver göra är att dela in bilden i olika lager där varje lager representerar ett avstånd och därefter sätta ljusförhållanden för varje lager själv. Det är en del pill, men det går ju.
Klipp ut varje objekt för sig, lägg ihop objekten som ska ha samma ljusstyrka i samma lager och ljussätt varje lager med de ljusegenskaper som önskas. Exempelvis...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Älgen som ni ser ska vara längre fram i bilden och därför är den som vitast,medans bakgrunden som är längre bort är mörkare

Fast det är ju inte så bilden är uppbyggd/ser ut.

Det du säger med ord stämmer bäst överens med en Z-buffer-rendering utifrån en 3D-modell. Medan bilden som sagt liknar mer en IR-bild typ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Att få svart och vit där vit är nära, 3D effekten betyder att du kommer förmodligen behöva lära dig lagerhantering och effekter samt även lära dig en hel del om masking och kanal hantering. Att markera ut object och ändra dess ljus/mörker.

Permalänk
Medlem

Här vet jag att man går igenom hur man får denna effekt:
http://www.lynda.com/Photoshop-CS5-tutorials/Foundations-of-P...

sen en plugin som är bra
https://www.google.com/nikcollection/products/silver-efex-pro...

Kolla om du hittar något liknande eller om du köper detta eller får tag på annat sett.