Vilken C++ IDE ska jag använda? Ska göra GUI

Permalänk

Vilken C++ IDE ska jag använda? Ska göra GUI

Hej!

Jag ska göra GUI med C++ men jag vill inte använda mig av C++/CLI då det är något konstigt med det. Gillar det inte.
Jag har försökt installera QT med det gick åt helvete.

Jag vill ha en IDE som har mycket support där det ska vara enkelt att kunna göra seriell kommunikation, och inte sitta i flera dagar för att få det fungera. C# är ett bra "C"-liknade javaspråk men det är inte C++, utan mer Java.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag har försökt installera QT med det gick åt helvete.

Vad händer?

Skrivet av heretic16:

Jag vill ha en IDE som har mycket support där det ska vara enkelt att kunna göra seriell kommunikation, och inte sitta i flera dagar för att få det fungera. C# är ett bra "C"-liknade javaspråk men det är inte C++, utan mer Java.

Det finns många sätt att göra gui:n i c++, men de flesta varianter har hög inlärningströskel och kräver mycket kod för att göra de enklaste saker. Qt (och C++/CLI) är bland de mest överskådliga (men c++/cli har som sagt en del egenheter).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vad händer?

Det finns många sätt att göra gui:n i c++, men de flesta varianter har hög inlärningströskel och kräver mycket kod för att göra de enklaste saker. Qt (och C++/CLI) är bland de mest överskådliga (men c++/cli har som sagt en del egenheter).

Det blev error när jag installerade det.

Jo, C++ med GUI verkar se svårt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Det blev error när jag installerade det.

Jo, men när och hur?

Permalänk
Medlem

Prova att installera:
http://download.qt-project.org/official_releases/qt/5.3/5.3.2...

kräver inte msvc som kompilator och bör vara färdigkonfigurerad "out of the box".

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Qt är nog dock det självklara valet :E

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Qt är nog dock det självklara valet :E

Håller med

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem har du tänkt programmera för ? Skall programmen köra på RedHat, Solaris, eller rent av MacOs ? Eller nåt annat ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Vilket operativsystem har du tänkt programmera för ? Skall programmen köra på RedHat, Solaris, eller rent av MacOs ? Eller nåt annat ?

Fortfarande bra läge för Qt. Dock tror jag att det gäller windows 98 (från tidigare trådar).

Permalänk

Varför inte C#?

Bra utvecklingsmiljö och du får ett snabbt resultat på det du försöker göra.
Dessutom enkelt att fråga mr google om du sitter fast.

C# har bra/ok support for COM/serial ports kommunikation.