Permalänk
Medlem

Hur fungerar Bootstrap?

Hej på er!

Jag tänkte testa att använda Bootstrap, men vet inte riktigt hur det fungerar. Jag har länkat in CSS och JS-filerna korrekt och ser att text, knappar osv blir formaterade enligt deras CSS. Men vad är mer tanken med Bootstap? Finns det färdiga klasser och id:n som jag ska använda för att få det att fungera? Var hittar man det i så fall? Jag kollade koden till ett av deras exempel och där har de skrivit bland annat "::before" och "::after", vad betyder det?

Jag har även försökt hitta lite bra nybörjarguider, skrivna eller filmade, men det har inte gått så bra så om ni har något förslag tipsa mig gärna! Helst på svenska, men engelska går bra också. När jag googlat har jag även sett något som heter Twitter Bootstrap är det samma sak eller vad betyder det?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Bootstrap är gjort av twitter, därav twitter bootstrap. Jag antar att du redan kollat på http://getbootstrap.com/ för att se vilka klasser och dylikt som finns att tillgå? Spendera lite tid med att använda Chromes (eller FF:s eller Safaris) developer tools för att inspektera källkoden och se hur klasser appliceras på element.

::before och ::after är så kallade pseudo-element - i praktiken innebär det att de inte existerar i DOM:en (http://sv.wikipedia.org/wiki/Document_Object_Model) men att man ändå kan placera saker före och efter. För att något ska dykas upp måste du sätta ett content-attribut i din css:

p {
font-size: 100%;
}

p::before {
content: 'Hejsan';
color: red;
}

p::after {
content: 'Hej då';
color: green;
}

Värt att hålla i bakhuvudet är att bootstrap använder sig av en pre-processor vid namn less (http://lesscss.org/) som underlättar utveckling av CSS - det är dock väldigt viktigt att förstå CSS innan man ger sig in i preprocessorvärlden då det i slutändan kompileras till standard-css.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Skrivet av Märta:

Hej på er!

Jag tänkte testa att använda Bootstrap, men vet inte riktigt hur det fungerar. Jag har länkat in CSS och JS-filerna korrekt och ser att text, knappar osv blir formaterade enligt deras CSS. Men vad är mer tanken med Bootstap? Finns det färdiga klasser och id:n som jag ska använda för att få det att fungera? Var hittar man det i så fall? Jag kollade koden till ett av deras exempel och där har de skrivit bland annat "::before" och "::after", vad betyder det?

Jag har även försökt hitta lite bra nybörjarguider, skrivna eller filmade, men det har inte gått så bra så om ni har något förslag tipsa mig gärna! Helst på svenska, men engelska går bra också. När jag googlat har jag även sett något som heter Twitter Bootstrap är det samma sak eller vad betyder det?

Tacksam för hjälp!

Som personen ovanför mig sa så är Bootstrap skapat av Twitter, och därför kallas det ibland för Twitter Bootstrap.

Den stora tanken med Bootstrap är att kunna erbjuda utvecklare färdiga CSS och JavaScript "moduler" (färdig kod redo att applicera i form av element i sidan , stiliserade knappar t ex), och detta ska i sin tur hjälpa utvecklare att spara in på tid som annars skulle användas för att skriva CSS/JavaScript-kod. En annan fördel med att använda sig av Bootstrap är just att sidor byggda med det blir "responsiva", vilket kortfattat innebär att sidans bredd anpassas efter användarens skärm (vilket kan vara väldigt bra om användaren kollar på sidan via en mobiltelefon t ex).

En hel del dokumentation kan hittas på deras sida (http://getbootstrap.com/getting-started/) om du vill komma igång med det. Bootstrap har ju såklart några få nackdelar, bland annat att det kan bli svårt att få egenskriven CSS-kod att funka ihop med resten av sidan, såväl som att sidans "unikhet" försvinner till en viss del.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Grejen med Bootstrap och andra ramverk (Zurb Foundation, Skeleton, osv) är att du får just ett ramverk att bygga kring. Sedan är det en bonus att de flesta ramverken har implementerat egen stil och JS-funktioner.

Med ramverk menar jag att du bygger efter ett responsivt "grid" där varje modul är en kolumn som ligger i en rad (row).

Detta grid beteer sig olika när man skalar ner beroende på hur du byggt. Exempelvis i lekmanna-termer kan man ställa in vilka moduler som ska lägga sig under varandra eller bara ska skala ner och fortfarande ligga bredvid varandra. Man kan även ställa in så att vissa moduler ska byta plats under en viss brytpunkt.

Läs all dokumentation på deras hemsida och testa dig fram så kommer du snart att förstå.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har hållit på en del med HTML och CSS innan, men är absolut ingen expert. Är dålig teorin, på begreppen osv så har ibland svårt att förstå instruktionerna särskilt på engelska. Har däremot innan testat att skapa en sida med responsiv design med hjälp av media queries och det funkade fint. La lite olika menyer osv beroende på skärmbredden. Tänkte dock att något som Bootstrap skulle underlätta och göra att det går snabbare att få fram en snygg sida trots att den kanske inte blir lika "unik". Man måste testa för att lära sig eller hur!?

Låter i alla fall spännande så ska kolla på era tips och se om jag får det att funka! Har ni fler nyttiga tips så fortsätt gärna tipsa. Tack!

Permalänk
Medlem

Har du ens varit in och kollat på deras hemsida?
http://getbootstrap.com/css/
http://getbootstrap.com/components/

Kolla listan på högersidan, t.ex FORMS, BUTTONS etc.
Allt står ju skrivet

Griden är nog den som används mest, den ger ju en snabb och smidig struktur på sidan med direkt mobilanpassning.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har läst på lite mer och nu går det jättebra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Märta:

Tack för tipsen! Har läst på lite mer och nu går det jättebra

Jag personligen tycker dock att man ska kunna HTML och css innan man ger sig in på ramverk och dyligt. Värt att ha i åtanke iallafall