Permalänk
Medlem

Skapa ett spel

Hej jag heter Nils och är 14 år, jag skulle vilja göra en enkelt 2d spel, kanske programmera, dock vet jag inte hur man programmerar

Vilket program använder man för att enkelt göra ett spel?
Hur lär man sig lättast hur man programmerar?

MVH Nils

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Livsnjutare 😎

När jag var 14-15år fanns det något som hette "klick n play" som var en svensk version, och förenklad variant utav "Game factory".

Det var verkligen "klicka och skapa" -spel.
Inga krav på att kunna något, och det väckte viljan till att vidareutveckla sig och faktiskt börja programmera.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Gjorde själv ett spel i Game Maker för ett år sen och vann 500kr på det på ett lokalt lan. Är 14 BTW

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

När jag var 14-15år fanns det något som hette "klick n play" som var en svensk version, och förenklad variant utav "Game factory".

Det var verkligen "klicka och skapa" -spel.
Inga krav på att kunna något, och det väckte viljan till att vidareutveckla sig och faktiskt börja programmera.

Okej, men jag vill ju vidareutveckla mig och bli bra

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Gjorde själv ett spel i Game Maker för ett år sen och vann 500kr på det på ett lokalt lan. Är 14 BTW

Oj, coolt

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Skrivet av NILLANist:

Okej, men jag vill ju vidareutveckla mig och bli bra

Man måste börja någonstans right? Pröva med gamemaker först ett riktigt kul program

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem

Gamemaker låter som klippt och skuret för dig, det är väldigt enkelt att göra enkla 2D-spel i det. Till och med en del "riktiga" kommersiella spel görs i det.

Permalänk
SpelClockers

Om du vill göra RPG-spel så finns RPG Maker att köpa. Väldigt enkelt att skapa någonting spelbart på kort tid. Det finns även en script-editor för att programmera lite mer avancerade funktioner som kanske inte finns från början.

Bland annat "To the Moon" (finns på Steam) är gjort i RPG Maker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimHeterJag:

Man måste börja någonstans right? Pröva med gamemaker först ett riktigt kul program

Okej, jag får väl prova det.

Skrivet av Aloysius:

Gamemaker låter som klippt och skuret för dig, det är väldigt enkelt att göra enkla 2D-spel i det. Till och med en del "riktiga" kommersiella spel görs i det.

Vilket program använder dem, jag skulle vilja göra ett spel till typ mobilen

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Gamemaker och RPG Maker är inte programmering utan mer design av spel. Behöver dock kunna scripta för att få ett ordentligt spel.

https://www.yoyogames.com/
http://www.rpgmakerweb.com/

Det bästa du kan göra är att gå till biblioteket, eller gå in via deras webb, och låna böcker. Finns böcker speciellt för yngre som vill göra spel i bl.a. gamemaker. Vill du istället lära dig att programmera finns det även sådana böcker. De heter typ 'Game Making for Teens' eller nått i den stilen. Något du får ha klart för dig är att du inte kommer att kunna göra super duper spel från början, speciellt inte ifall du ska programmera dem. Det är snack om pong, space invaders o liknande, o det är flera sådana spel innan du ens kan tänka på att göra annat. Det är svårt, men makerprogrammen gör det betydligt lättare, men nackdelen att du är mer fast i vad programmen kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pether:

Gamemaker och RPG Maker är inte programmering utan mer design av spel. Behöver dock kunna scripta för att få ett ordentligt spel.

https://www.yoyogames.com/
http://www.rpgmakerweb.com/

Det bästa du kan göra är att gå till biblioteket, eller gå in via deras webb, och låna böcker. Finns böcker speciellt för yngre som vill göra spel i bl.a. gamemaker. Vill du istället lära dig att programmera finns det även sådana böcker. De heter typ 'Game Making for Teens' eller nått i den stilen. Något du får ha klart för dig är att du inte kommer att kunna göra super duper spel från början, speciellt inte ifall du ska programmera dem. Det är snack om pong, space invaders o liknande, o det är flera sådana spel innan du ens kan tänka på att göra annat. Det är svårt, men makerprogrammen gör det betydligt lättare, men nackdelen att du är mer fast i vad programmen kan göra.

Okej, jag får försöka hitta någon bok, jag ska också testa gamemaker

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Game maker men gjorde ett litet spel i Unity på gymnasiet. Finns många guider på youtube och internet där man kan lära sig att göra ett litet och simpelt spel. Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tezzeen:

Har aldrig använt Game maker men gjorde ett litet spel i Unity på gymnasiet. Finns många guider på youtube och internet där man kan lära sig att göra ett litet och simpelt spel. Lycka till!

Tack, jag får prova det också, vilket programmeringspråk ska man lära sig?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Hedersmedlem

Kan även tipsa om Scratch. http://scratch.mit.edu/

Scratch är väldigt bra om man är helt grön på programmering och bara vill leka lite med grafiska grejer själv. Det har ett välutbyggt eventdrivet språk och man använder grafiska element för att bygga upp sin kod mha klicka och dra. Jag har hjälpt till några gånger på ett ställe dit barn och ungdomar kan komma och labba med programmering och få hjälp. Många kör just Scratch.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan även tipsa om Scratch. http://scratch.mit.edu/

Scratch är väldigt bra om man är helt grön på programmering och bara vill leka lite med grafiska grejer själv. Det har ett välutbyggt eventdrivet språk och man använder grafiska element för att bygga upp sin kod mha klicka och dra. Jag har hjälpt till några gånger på ett ställe dit barn och ungdomar kan komma och labba med programmering och få hjälp. Många kör just Scratch.

Jag provade det en gång, det kändes lite för lätt och för mindre barn. Jag vill lära mig riktiga programmeringspråk som jag kan använda när jag blir äldre

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NILLANist:

Jag provade det en gång, det kändes lite för lätt och för mindre barn. Jag vill lära mig riktiga programmeringspråk som jag kan använda när jag blir äldre

För spel är det väl C++ som brukar gälla, eller Java som kanske har en lite vänligare inlärningskurva.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För spel är det väl C++ som brukar gälla, eller Java som kanske har en lite vänligare inlärningskurva.

Okej, tack jag får försöka lära mig det

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NILLANist:

Jag provade det en gång, det kändes lite för lätt och för mindre barn. Jag vill lära mig riktiga programmeringspråk som jag kan använda när jag blir äldre

Jag känner igen invändningen. Det var en del äldre barn som sa liknande saker där jag var och hjälpte till. Vi ska reda ut några saker här.

Scratch är inte mindre riktigt än vilket annat språk som helst. Du ska upp på en väldigt avancerad nivå för att gå i taket på vad som faktiskt går att göra med Scratch. Det Scratch i första hand gör är att plocka bort behovet av att veta vad saker heter. Så du behöver inte hålla reda på vad kommandona heter. Själva tänket du behöver ha med att strukturera din kod är precis det samma som för vilket annat språk som helst. Så det du lär dig när du skriver ett program i Scratch har du i allra högsta grad nytta av när du ska lära dig andra språk i framtiden.

Om man inte har så mycket tidigare erfarenhet av programmering så är Scratch överlägset att använda för att lära sig grunderna i programmering. Du skriver att du provat Scratch. Lyckades du åstadkomma det du hade tänkt dig? Om inte så kommer du att få lika svårt att åstadkomma det i något annat språk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Keeper of Traditions

Vill du pröva Game Studio så har Tom Francis påbörjat en bra tutorial, tror han hunnit med tio avsnitt hittills och det blir ett par nya varje vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=DN6dZWXUEzA

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

När jag var runt 14-15 så började jag med C++.
Finns tonvis med bra guider. Börja med att lära dig grunderna, rekommenderar dig verkligen att gå igenom en hel guide så du lär dig tex if-satser, for och while loopar, hur en array fungerar, och framförallt pekare.
Medans du lär dig kan du bygga ett text baserat spel, jag gjorde själv några rpg's innan jag började på gymnasiet.
De är väldigt lätta och o början så var mina mest uppbyggda av loopar och if satser.
När du känner att du har en bra koll på grunderna i C++ så kan du gå vidare, allt du kommer lära dig efter detta blir dessutom mycket lättare att komma in i. OpenGL för 2D är väldigt basic och det var iaf det jag lärde mig då.
Finns mycket bra guider här med. Det som kan vara lite trist är att det kan kännas som du går tillbaka några steg då du börjar med att tex skapa en ruta med en färg. Rätt fort kommer du dock börja göra kuber, lära dig skapa ljuspunkter och massa annat kul.

Detta är ju en mycket längre väg än tex Game Maker, men detta har du faktiskt nytta av i framtiden.

Vad gäller Java, C++ eller C#. Så är väl java lättast att lära sig skulle jag säga. Det är även främst för mobilaplikationer, som dock växer explosionsartat. Blir du intresserad av nätverkssäkerhet är både java och javascript kul att kunna dock.
Vad gäller C# så är det en blandning av C++ och Java kan man säga. Det används vad jag vet mest till att skapa mapeditors och dyl till spel.
C++ används till allt annat, hehe. Det är C++ du sitter mest i om du är spelutvecklare. För applikationer och liknande till spel används ju också en hel del script spårk, oftast Python, men även Lua används. Dock hade jag iaf på den tiden jag höll på med detta, för 5-6 år sen, svårt att hitta bra guider för att lära sig Lua. Lär du dock Python så är det dock rätt likt, tänket är detsamma.

Hoppas detta hjälpte något! Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag känner igen invändningen. Det var en del äldre barn som sa liknande saker där jag var och hjälpte till. Vi ska reda ut några saker här.

Scratch är inte mindre riktigt än vilket annat språk som helst. Du ska upp på en väldigt avancerad nivå för att gå i taket på vad som faktiskt går att göra med Scratch. Det Scratch i första hand gör är att plocka bort behovet av att veta vad saker heter. Så du behöver inte hålla reda på vad kommandona heter. Själva tänket du behöver ha med att strukturera din kod är precis det samma som för vilket annat språk som helst. Så det du lär dig när du skriver ett program i Scratch har du i allra högsta grad nytta av när du ska lära dig andra språk i framtiden.

Om man inte har så mycket tidigare erfarenhet av programmering så är Scratch överlägset att använda för att lära sig grunderna i programmering. Du skriver att du provat Scratch. Lyckades du åstadkomma det du hade tänkt dig? Om inte så kommer du att få lika svårt att åstadkomma det i något annat språk.

Ja, jag visste inte riktigt hur man gjorde allt.

Skrivet av Dunder:

Vill du pröva Game Studio så har Tom Francis påbörjat en bra tutorial, tror han hunnit med tio avsnitt hittills och det blir ett par nya varje vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=DN6dZWXUEzA

Kanske får prova det!

Skrivet av Sushifrukt:

När jag var runt 14-15 så började jag med C++.
Finns tonvis med bra guider. Börja med att lära dig grunderna, rekommenderar dig verkligen att gå igenom en hel guide så du lär dig tex if-satser, for och while loopar, hur en array fungerar, och framförallt pekare.
Medans du lär dig kan du bygga ett text baserat spel, jag gjorde själv några rpg's innan jag började på gymnasiet.
De är väldigt lätta och o början så var mina mest uppbyggda av loopar och if satser.
När du känner att du har en bra koll på grunderna i C++ så kan du gå vidare, allt du kommer lära dig efter detta blir dessutom mycket lättare att komma in i. OpenGL för 2D är väldigt basic och det var iaf det jag lärde mig då.
Finns mycket bra guider här med. Det som kan vara lite trist är att det kan kännas som du går tillbaka några steg då du börjar med att tex skapa en ruta med en färg. Rätt fort kommer du dock börja göra kuber, lära dig skapa ljuspunkter och massa annat kul.

Detta är ju en mycket längre väg än tex Game Maker, men detta har du faktiskt nytta av i framtiden.

Vad gäller Java, C++ eller C#. Så är väl java lättast att lära sig skulle jag säga. Det är även främst för mobilaplikationer, som dock växer explosionsartat. Blir du intresserad av nätverkssäkerhet är både java och javascript kul att kunna dock.
Vad gäller C# så är det en blandning av C++ och Java kan man säga. Det används vad jag vet mest till att skapa mapeditors och dyl till spel.
C++ används till allt annat, hehe. Det är C++ du sitter mest i om du är spelutvecklare. För applikationer och liknande till spel används ju också en hel del script spårk, oftast Python, men även Lua används. Dock hade jag iaf på den tiden jag höll på med detta, för 5-6 år sen, svårt att hitta bra guider för att lära sig Lua. Lär du dock Python så är det dock rätt likt, tänket är detsamma.

Hoppas detta hjälpte något! Lycka till!

Tack, det hjälper gamemaker funkerade inte, så jag laddade ner Unity och hittade en bra serie så jag försöker göra ett spel nu, där skriver man i java så jag för nog börja lära mig det

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Ja, jag visste inte riktigt hur man gjorde allt.

Kanske får prova det!

Tack, det hjälper gamemaker funkerade inte, så jag laddade ner Unity och hittade en bra serie så jag försöker göra ett spel nu, där skriver man i java så jag för nog börja lära mig det

Titta på Unreal Engine 4, De har implementerat ett "blueprint" system, som innebär att du kan scripta och göra massa roliga funktioner, utan att kunna programera! Du kan köpa motorn en gång, sedan stänga av subscription och inte behöva betala varje månad.

Jag och flera vänner ska skapa ett litet spel (vi är 9 personer som studerar Spelutveckling på universitet)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Titta på Unreal Engine 4, De har implementerat ett "blueprint" system, som innebär att du kan scripta och göra massa roliga funktioner, utan att kunna programera! Du kan köpa motorn en gång, sedan stänga av subscription och inte behöva betala varje månad.

Jag och flera vänner ska skapa ett litet spel (vi är 9 personer som studerar Spelutveckling på universitet)

Oj det verkar som en coolt programm, kanske får prova det. Jaha var ligger universitetet?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Jag började min programmering med att använda Warcraft 3 World Tool och skapa ett par system med "triggers". Man kan göra väldigt avancerade saker utan att behöva ha någon förkunskap. Dessutom så lär du dig vad en int, boolean och var är och hur ett program fungerar. Du kan även hård-koda dina event (tror att dem använder LUA för just den delen).

Det du ska fokusera på är att lära dig att programmera, inte lära dig ett programmeringsspråk. Altså att veta hur ett program fungerar och vad det är du gör när du skapar en Int och ger den ett värde.

c# är lätt att lära sig och det finns mycket bra tutorials. C# har även ett bra bibliotek och bra kompilerare.

Kolla på Stack overflow eller Dream in Code för riktigt bra forum och hjälp med olika problem.

Vänta med Objektorienterad programmering tills du har lärt dig använda "goto" och ankare... Det låter mer komplicerat än vad det är

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Vad gäller C# så är det en blandning av C++ och Java kan man säga. Det används vad jag vet mest till att skapa mapeditors och dyl till spel.

C# används till nästan allt du kan vilja använda det till, men bara i en windowsmiljö. Jag har tex skapat databashanterare, spel, crawlers och systeminformationsinhämtare, så C# är väldigt flexibelt och faktiskt riktigt roligt när man har lärt sig alla prefixer

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Oj det verkar som en coolt programm, kanske får prova det. Jaha var ligger universitetet?

Det är Stockholmsuniversitetet, Det är en datorsystemvetenskaplig utbildning med inriktning mot speldesign/spelkonstruktion.

Java är ett trevligt språk att börja med, om du ska lära dig försök lära dig att jobba "objektorienterat" (Googla), det hjälper till vid utveckling av spel.
Men som många säger här så är C++ något som är basen för det mesta.

Om du bor i Stockholm så är gymnasiumet som ligger i anslutning till mitt universitet riktigt bra!
http://stockholmscienceandinnovationschool.stockholm.se/

Lycka till!

Mvh
Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag började min programmering med att använda Warcraft 3 World Tool och skapa ett par system med "triggers". Man kan göra väldigt avancerade saker utan att behöva ha någon förkunskap. Dessutom så lär du dig vad en int, boolean och var är och hur ett program fungerar. Du kan även hård-koda dina event (tror att dem använder LUA för just den delen).

Det du ska fokusera på är att lära dig att programmera, inte lära dig ett programmeringsspråk. Altså att veta hur ett program fungerar och vad det är du gör när du skapar en Int och ger den ett värde.

c# är lätt att lära sig och det finns mycket bra tutorials. C# har även ett bra bibliotek och bra kompilerare.

Kolla på Stack overflow eller Dream in Code för riktigt bra forum och hjälp med olika problem.

Vänta med Objektorienterad programmering tills du har lärt dig använda "goto" och ankare... Det låter mer komplicerat än vad det är

Lycka till!

Okej jag får kolla till forumen, vad menas med objektorienterad programmering?

Skrivet av Pan.Pan:

C# används till nästan allt du kan vilja använda det till, men bara i en windowsmiljö. Jag har tex skapat databashanterare, spel, crawlers och systeminformationsinhämtare, så C# är väldigt flexibelt och faktiskt riktigt roligt när man har lärt sig alla prefixer

Okej

Skrivet av OskarW90:

Det är Stockholmsuniversitetet, Det är en datorsystemvetenskaplig utbildning med inriktning mot speldesign/spelkonstruktion.

Java är ett trevligt språk att börja med, om du ska lära dig försök lära dig att jobba "objektorienterat" (Googla), det hjälper till vid utveckling av spel.
Men som många säger här så är C++ något som är basen för det mesta.

Om du bor i Stockholm så är gymnasiumet som ligger i anslutning till mitt universitet riktigt bra!
http://stockholmscienceandinnovationschool.stockholm.se/

Lycka till!

Mvh
Oskar Wallin

Jag bor i Uppsala, tror du det finns nått datorspelsuniversitet här?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Okej jag får kolla till forumen, vad menas med objektorienterad programmering?

Objektorienterad programmering innebär att du skapar block av kod som senare kan användas mycket enklare då du bara kallar på funktionen. Alla "avancerade" program (läs alla seriösa) använder sig av objektorientering för att göra det så lätt som möjligt att skapa program och för att göra program snabbare, tex.

Det du börjar med att lära dig är sekventiell programmering dvs att programmet läser igenom koden från start till slut. Den koden har väldiga begränsningar men du behöver lära dig det för att lättare förstå hur man programmerar mer avancerade program.

Tänk dig att du har en byggsats med lego. Med Objektorienterad programmering så kan du bygga vad du vill med dina legobitar, ta isär dem och ändra form på skapelsen(objekt, eller block). Med sekventiell programmering så har du limmat ihop alla bitarna och du kan bara göra en sak med figuren.
Väldigt förenklat.

Du måste tex använda objektorienterad kod för att kunna skapa instanser (programmet spelar musik och du kan byta låt, spola framåt och bakåt utan att låten spelat klart, med sekventiell programmering så spelas låten tills den är slut och du kan inte göra något annat under tiden), använda grafiska gränssnitt etc etc.

Jag gjorde antagligen bara det hela ännu mer konstigt och oförståeligt för dig nu men det är den bästa förklaringen jag kan ge atm.

Det viktigaste är att du tycker att programmering är roligt. Kanske inte den första månaden, men när du lär dig att koda och du börjar se riktiga resultat så kan det vara väldigt väldigt givande!

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Objektorienterad programmering innebär att du skapar block av kod som senare kan användas mycket enklare då du bara kallar på funktionen. Alla "avancerade" program (läs alla seriösa) använder sig av objektorientering för att göra det så lätt som möjligt att skapa program och för att göra program snabbare, tex.

Det du börjar med att lära dig är sekventiell programmering dvs att programmet läser igenom koden från start till slut. Den koden har väldiga begränsningar men du behöver lära dig det för att lättare förstå hur man programmerar mer avancerade program.

Tänk dig att du har en byggsats med lego. Med Objektorienterad programmering så kan du bygga vad du vill med dina legobitar, ta isär dem och ändra form på skapelsen(objekt, eller block). Med sekventiell programmering så har du limmat ihop alla bitarna och du kan bara göra en sak med figuren.
Väldigt förenklat.

Du måste tex använda objektorienterad kod för att kunna skapa instanser (programmet spelar musik och du kan byta låt, spola framåt och bakåt utan att låten spelat klart, med sekventiell programmering så spelas låten tills den är slut och du kan inte göra något annat under tiden), använda grafiska gränssnitt etc etc.

Jag gjorde antagligen bara det hela ännu mer konstigt och oförståeligt för dig nu men det är den bästa förklaringen jag kan ge atm.

Det viktigaste är att du tycker att programmering är roligt. Kanske inte den första månaden, men när du lär dig att koda och du börjar se riktiga resultat så kan det vara väldigt väldigt givande!

Lycka till!

Okej, jag tror att jag förstår. Tack jag hoppas att jag kan lära mig mer senare.

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Okej jag får kolla till forumen, vad menas med objektorienterad programmering?

Okej

Jag bor i Uppsala, tror du det finns nått datorspelsuniversitet här?

Skrivet av Pan.Pan:

Objektorienterad programmering innebär att du skapar block av kod som senare kan användas mycket enklare då du bara kallar på funktionen. Alla "avancerade" program (läs alla seriösa) använder sig av objektorientering för att göra det så lätt som möjligt att skapa program och för att göra program snabbare, tex.

Det du börjar med att lära dig är sekventiell programmering dvs att programmet läser igenom koden från start till slut. Den koden har väldiga begränsningar men du behöver lära dig det för att lättare förstå hur man programmerar mer avancerade program.

Tänk dig att du har en byggsats med lego. Med Objektorienterad programmering så kan du bygga vad du vill med dina legobitar, ta isär dem och ändra form på skapelsen(objekt, eller block). Med sekventiell programmering så har du limmat ihop alla bitarna och du kan bara göra en sak med figuren.
Väldigt förenklat.

Du måste tex använda objektorienterad kod för att kunna skapa instanser (programmet spelar musik och du kan byta låt, spola framåt och bakåt utan att låten spelat klart, med sekventiell programmering så spelas låten tills den är slut och du kan inte göra något annat under tiden), använda grafiska gränssnitt etc etc.

Jag gjorde antagligen bara det hela ännu mer konstigt och oförståeligt för dig nu men det är den bästa förklaringen jag kan ge atm.

Det viktigaste är att du tycker att programmering är roligt. Kanske inte den första månaden, men när du lär dig att koda och du börjar se riktiga resultat så kan det vara väldigt väldigt givande!

Lycka till!

Dold text

Bra förklaring Pan.Pan!

Till TS:
Vet inte ifall det finns något sådant universitet i Uppsala, men det går pendeltåg istortsett hela vägen till Kista (där Stockholms datasystemvetenskapliga institutet finns). Där finns även ett gymnasium som är inriktat mot IT, verkar väldigt bra.

Programmering kan vara oerhört frustrerande i början, men det gäller att ta sig igenom de första månaderna tills man fått in rätt "tänk" och börjar förstå hur man gör det lätt för sig!

Lycka till!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."