Permalänk
Inaktiv

Critters TD - utvecklingslogg

Tänkte följa upp den genom att posta här varje gång jag skiver ett nytt inlägg.

Critters är ett TD-spel som jag försöker hålla ganska simpelt då jag själv står för både kod (C++) och grafik (Blender/Gimp). Spelet utvecklas främst till SteamOS/Linux men en port till Windows jobbas också flitigt på.

Här finns första inlägget: http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-001-introductio...
Andra inlägget: http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-002-shading-twe...

Update:
Tredje inlägget: http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-003-realtime-sh...

Mvh,

Permalänk
Medlem

Aaah, älskar TD. Det här ska följas

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ninnuam:

Aaah, älskar TD. Det här ska följas

Kul med en till TD intresserad människa Kom gärna med feedback och så!

Och hör av dig om du skulle vara intresserad av att QA testa antingen för windows eller linux/steamos!

Dold text
Permalänk
Medlem

Imponerande grafik. Jag är klart avis. Jag kan programmera men kan inte för fem öre producera grafik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Imponerande grafik. Jag är klart avis. Jag kan programmera men kan inte för fem öre producera grafik.

Tackar! Ge inte upp hoppet, hade du frågat mig när som helst förra året om jag kunde 3d-modellering hade svaret varit blankt nej! Lärde mig blender slutet av förra året och allt du ser i utvecklingsloggen är mina första riktiga modeller, skapade detta året

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tackar! Ge inte upp hoppet, hade du frågat mig när som helst förra året om jag kunde 3d-modellering hade svaret varit blankt nej! Lärde mig blender slutet av förra året och allt du ser i utvecklingsloggen är mina första riktiga modeller, skapade detta året

Vid 39 års ålder så HAR jag gett upp hoppet om det. Men jag har skapat en massa småspel tillsammans med grafiker så det är ingen fara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Vid 39 års ålder så HAR jag gett upp hoppet om det. Men jag har skapat en massa småspel tillsammans med grafiker så det är ingen fara.

Haha ber om ursäkt, alla tenderar ju att vara i 20 års åldern på internet! Låter spännande, något häftigt att visa upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Haha ber om ursäkt, alla tenderar ju att vara i 20 års åldern på internet! Låter spännande, något häftigt att visa upp ?

Jag gjorde majoriteten av spelen (Java applets) på siten Funplanet.se. Runt år 2000. Men sen dess har jag inte gjort någe spel. Men jag ska försöka ta upp det och göra lite appar. Annars har det blivit mest webbutveckling.

Permalänk

Det var roligt att läsa, lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tänkte följa upp den genom att posta här varje gång jag skiver ett nytt inlägg.

Critters är ett TD-spel som jag försöker hålla ganska simpelt då jag själv står för både kod (C++) och grafik (Blender/Gimp). Spelet utvecklas främst till SteamOS/Linux men en port till Windows jobbas också flitigt på.

Här finns första inlägget: http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-001-introductio...

Mvh,

Dold text

Snyggt jobbat!

I vilket program du sätter ihop 3dmodellerna och programmerar ihop dem? Och hur lärde du dig att skapa 3D-modeller så bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redblaze:

Snyggt jobbat!

I vilket program du sätter ihop 3dmodellerna och programmerar ihop dem? Och hur lärde du dig att skapa 3D-modeller så bra?

Tackar!

Använder Blender för 3d modellering och bastexturer samt gimp för detaljarbete/finslipning på texturer. Hur menar du när du säger "programmerar ihop dem"? Själva tornen har jag satt ihop av olika meshes rent programmatiskt i koden då det var mer logiskt än att styra dom med armaturer/bones.

Ang. hur jag lärde mig att skapa 3D-modeller så är det envishet, läsa på och öva helt enkelt. Lärde mig blender ordentligt just innan nyårsskiftet och har övat sen dess på att skapa olika modeller.

Permalänk
Medlem

Sjukt nais, Skulle vara rätt så häftigt om man kunde få till multiplayer 1v1, tournaments osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NewCamps:

Sjukt nais, Skulle vara rätt så häftigt om man kunde få till multiplayer 1v1, tournaments osv.

Haft tankar på multiplayer läge, det kommer dock bestämmas senare när spelet börjar bli klart. Men tournaments lät väldigt kul! Vill ju ha så mycket "gameplaykräm" som möjligt i det! Kom gärna med feedback och ideer!

Permalänk
Inaktiv

Nytt inlägg!

http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-002-shading-twe...

Implementerat Lookuptable baserad color grading, tweakat min SSAO & ljussättning och påbörjat implementering av ett användargränssnitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Tackar!

Använder Blender för 3d modellering och bastexturer samt gimp för detaljarbete/finslipning på texturer. Hur menar du när du säger "programmerar ihop dem"? Själva tornen har jag satt ihop av olika meshes rent programmatiskt i koden då det var mer logiskt än att styra dom med armaturer/bones.

Ang. hur jag lärde mig att skapa 3D-modeller så är det envishet, läsa på och öva helt enkelt. Lärde mig blender ordentligt just innan nyårsskiftet och har övat sen dess på att skapa olika modeller.

Luddig fråga jag ställde haha, menade vilken spel-engine använder du? Unity?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redblaze:

Luddig fråga jag ställde haha, menade vilken spel-engine använder du? Unity?

Hehe ingen fara, jag är väl ganska gammeldags och hardcore så jag kör inte på någon spelmotor utan skapar allt själv i princip. Använder Ogrebiblioteket som grund för rendering/scenhantering, har dock implementerat en egen deferred renderer i deras framework. Sen kör jag med SFML för ljud, OIS för input och funderar på SFNUL om jag behöver implementera
nätverkskod.

Permalänk
Inaktiv

Nytt inlägg!

http://www.fredrikhaikarainen.se/devlog-entry-003-realtime-sh...

Nytt för denna gång:

x Realtime shadows
x Avancerad Bloom
x Mortar turret