Någon som orkar förklara lite om databaser?

Permalänk
Medlem

Någon som orkar förklara lite om databaser?

Hej!

För en tid sen tänkte jag att jag skulle lära mig lite i sql.
Jag har laddat ned sqlite och provat lite grand i ett fönster som ser ut ungefär som kommandotolken.
Någon föreslog att jag skulle använda en texteditor för att kunna se vad jag gör. Jag fick förslaget Notepad++
Jag har också (bla från youtubes thenewboston) fått information att jag måste koppla upp mig på en databasserver för att det skulle fungera.

1) Hur får jag Notepad++ att fungera ihop med sql?
2) Behöver jag vara uppkopplad mot en databasserver och i så fall, finns det något gratisalternativ?

Vad jag alltså vill här, är att få en mer överskådlig bild på vad jag gör annat än den text jag ser i "kommandotolken".

Tacksam för er hjälp och ert tålamod

Permalänk
Medlem

jag använder mig av xampp som har phpmyadmin , ett grafiskt interface o väldigt enkelt o ha o göra med. För att komma åt databasen så skriver du bara localhost/phpmyadmin i webbläsaren efter att du ha aktiverat mysql o apache i xampp.

Permalänk
Medlem

1) Skriv ett sql skript och spara som fil med .sql som extension, kör det mot databasen (antaligen genom kommandotolken om du kör sqllite). Finns säkert GUI frontends om du föredrar det (till SQL server kör man Management studio, till postgresql kör man pgAdmin 3, finns säkert något liknande för sqllite).

2) Har du sqllite på datorn kan du ju köra det, det fungerar som en server, bara att det kör lokalt. När du kör i kommandotolken kör du egentligen ett klientprogram som kopplar till sqllite servern som du kör lokalt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag ska titta på dem

MySQL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Tack för svaren. Jag ska titta på dem

MySQL?

Precisera frågan "MySQL?".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Om du kör mysql som databas kan du använda deras fria verktyg workbench, googla mtsql workbench, där har du en inbyggd "texteditor" där du kan skriva och testa kod.
Att köra kommandotolk är överkurs om du inte är från dos-generationen.

Om du är helt purfärsk är nog det bästa sättet att börja med databaser är dock excel och access för att få en grund i hur de är strukturerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Precisera frågan "MySQL?".

Antagligen vet han inte vad MySQL är för något.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40