Permalänk
Avstängd

vill göra spel

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

Visa signatur

Spel data ; Acer Predator G3-605 med 12gb ram , 1tb lagring , ati radeon 255 , i5
Headset , Tangentbord , Mus ; Steelserie Siberia v2 , Mad Catz s.t.r.i.k.e 7 , Steelserie Kinzu
Mobil ; iPhone 6 gold

Permalänk
Medlem

En "fullärd" programmerare har lärt sig att använda sökmotorer för att kunna hitta svaren på de flesta av dessa frågor.
Menmen.

Hur ska jag börja?
Bestöäm dig för att göra ett enkelt spel såsom tetris,masken eller liknande. Identifiera vilka delmoment som behövs är utför dessa.

Vad för spel jag gillar?
FPS.

Behöver man göra animationer?
Om det ska finnas animationer i ett spel behöver ju någon göra dessa. Du eller en grafiker.

Hur gör man animationer?
Förslagsvis i ett grafikprogram. Sen finns det en MÄNGD olika för olika ändamål. Blender är ett program där du kan göra 3d-animationer/objekt osv. Sen finns det spriteanimationsprogram.

http://www.blender.org/
http://www.aseprite.org/
http://unity3d.com/
http://www.piskelapp.com/
osv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

En "fullärd" programmerare har lärt sig att använda sökmotorer för att kunna hitta svaren på de flesta av dessa frågor.
Menmen.

Hur ska jag börja?
Bestöäm dig för att göra ett enkelt spel såsom tetris,masken eller liknande. Identifiera vilka delmoment som behövs är utför dessa.

Vad för spel jag gillar?
FPS.

Behöver man göra animationer?
Om det ska finnas animationer i ett spel behöver ju någon göra dessa. Du eller en grafiker.

Hur gör man animationer?
Förslagsvis i ett grafikprogram. Sen finns det en MÄNGD olika för olika ändamål. Blender är ett program där du kan göra 3d-animationer/objekt osv. Sen finns det spriteanimationsprogram.

http://www.blender.org/
http://www.aseprite.org/
http://unity3d.com/
http://www.piskelapp.com/
osv...

men kan Jag tjäna pengar på Tetris eller Masken ? Är inte spel som ser ut som Minecraft mer poppulärare ( säljer mer spel ) Idag ??

Vilket språk är blender ?

Visa signatur

Spel data ; Acer Predator G3-605 med 12gb ram , 1tb lagring , ati radeon 255 , i5
Headset , Tangentbord , Mus ; Steelserie Siberia v2 , Mad Catz s.t.r.i.k.e 7 , Steelserie Kinzu
Mobil ; iPhone 6 gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

men kan Jag tjäna pengar på Tetris eller Masken ? Är inte spel som ser ut som Minecraft mer poppulärare ( säljer mer spel ) Idag ??

Vilket språk är blender ?

Minecraft är redan gjort. Vill du tjäna pengar måste du hitta på något nytt, eller göra något gammalt bättre än alla andra.

Blender är ett program.

Permalänk
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

Det låter som att du behöver komma tillbaka till jorden. Gissar att du är 15 med tanke på ditt användarnamn? Försök göra ett studiebesök eller praoa på en gamingstudio.

Med vänliga hälsningar

Superdupernemo

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Chansen att du skulle kunna tjäna pengar på ett spel som du gör på egen hand är nog störst om du går något litet spel med en kul idé eller mycket spelglädje. Att konkurrera med grafik är bara att glömma. Med det sagt är chanserna fortfarande extremt små.

Om du vill jobba med skapande av spel i framtiden så bör du vara inställd på att det mycket väl kan ta tio år från idag innan något du gör faktiskt bidrar till ett spel som spelas av tusentals människor.

Om du kan acceptera det så önskar jag dig lycka till med fortsättningen.
Det är väldigt positivt att du redan hunnit bekanta dig med flera språk! Försök röra dig mot den programmering som hanterar grafik, så får vi se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sixten00:

men kan Jag tjäna pengar på Tetris eller Masken ? Är inte spel som ser ut som Minecraft mer poppulärare ( säljer mer spel ) Idag ??

Troligen inte en krona men du lär dig i alla fall grunden.. Låter som att du trollar då en "fullärd" bör veta svaret på detta samt ha gjort Masken eller liknande som, tja, första projekt?

Permalänk
Medlem

Här har vi ett praktexempel på "Dunning Kruger effeken". http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Permalänk
Medlem

Försök att hitta någon att bolla idéer med, du kan i alla fall sälja iden(om den är riktigt bra, vill säga). Försök att skapa ett mål för ett år framåt, ett för 6månader osv. Lägg upp en plan på vad ni ska göra och när, och glöm inte att köpa kaffe

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Grattis. Du kan snickra lite hemsidor.

ska du göra spel behöver du nog kunna C++.
O om du inte kan göra grafik själv, behöver inte vara spec avancerat beoende på spel. Så måste du ha en grafiker.

Har du inte ens en spel idé än så har du nog en bra bit framför dig innan de klirrar pengar i kassan.

Lycka till.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

om du nu redan kan allt så förstår jag inte varför du frågar på sweclockers efter hjälp? då borde du ha 30+ års branscherfarenhet på t.ex. Blizzard Entertainment, Ubisoft, EA kanske och sysslat med all möjlig kodning och grafisk design, fysik osv.. i flera år?

Jag kan också skriva lite kod i java / cc+ och snickra hemsidor med hjälp av dreamweaver och kan bygga forum med färdigbyggda lösningar och har också varit med och gjort grafik och lite kodning till ett cc+ baserat spel som aldrig såg allmänhetens ljus för det var brutalt omoget och värdelöst men inte springer jag runt och kallar mig "fullärd" för det, jag är till 99% nybörjare fortfarande..

Dags att komma ner och landa på jorden, fullfölj gymnasiet på IT linjen som jag gjorde och plugga ihjäl dig så du kommer in på spelprogrammering på högskolan som har skyhöga intagningspoäng och gå där ett par år och sedan kan du komma tillbaka hit och fråga efter råd hur man går tillväga när man gör ett spel!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

ska du göra spel behöver du nog kunna C++.

Nej. Naturligtvis behöver man inte använda C++ när man ska göra spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superdupernemo:

Det låter som att du behöver komma tillbaka till jorden. Gissar att du är 15 med tanke på ditt användarnamn? Försök göra ett studiebesök eller praoa på en gamingstudio.

Med vänliga hälsningar

Superdupernemo

Jag fyller år 15 om en månad !

Visa signatur

Spel data ; Acer Predator G3-605 med 12gb ram , 1tb lagring , ati radeon 255 , i5
Headset , Tangentbord , Mus ; Steelserie Siberia v2 , Mad Catz s.t.r.i.k.e 7 , Steelserie Kinzu
Mobil ; iPhone 6 gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Nej. Naturligtvis behöver man inte använda C++ när man ska göra spel.

Vilket språk ska Jag använda tycker Du ? Java + css ?

Visa signatur

Spel data ; Acer Predator G3-605 med 12gb ram , 1tb lagring , ati radeon 255 , i5
Headset , Tangentbord , Mus ; Steelserie Siberia v2 , Mad Catz s.t.r.i.k.e 7 , Steelserie Kinzu
Mobil ; iPhone 6 gold

Permalänk
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

Snälla!!! fixa Destruction Derby 2 från playstation en remake med multiplayer osv.. hehe Mitt tips

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Vilket språk ska Jag använda tycker Du ? Java + css ?

Göra ett spel i Java och CSS? Förlåt, men du har ingen som helst koll på programmering utav spel/program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Vilket språk ska Jag använda tycker Du ? Java + css ?

Java + css? This just does not make sense. Menar du Javascript? Ja, det KAN du använda för att göra spel.
Om du nu kan Java som du skriver så använd det. Minecraft är ju skrivet i Java och det verkar som du vill göra en klon av det i tron att det är lättaste sättet till miljarder på banken.
Själv planerar jag på att lära min Unity3d samt C# för framtida spelprojekt (länk har du fått tidigare).

Permalänk
Medlem

Snälla kom ner på jorden människa! Om man både är professionell och fulllärd behöver du inte vår hjälp eftersom att jag tror att ingen i denna tråd är proffisionella. Och Om man är proffs så vet man väll att man inte kodar en animation........ Om du nu vill göra spel så hoppas jag att det inte är för pengarna..... Och för att göra ett stort och framgångsrikt spel så krävs det nog 5 år som minecraft......
Inte ens bill Gates är fulllärd (facepalm)
Sorry men blir lite förbannad på folk som tror att dom kan allt inom allt.....

mobilens auto stavning
Permalänk
Medlem

Testa att göra en MMORPG Som World of Warcraft. Jättelätt! En bra programmerare kan nog skriva ihop det på ett par månader om du jobbar hårt.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat att vara professionell programmerare vid 15 års ålder

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om du nu redan kan allt så förstår jag inte varför du frågar på sweclockers efter hjälp? då borde du ha 30+ års branscherfarenhet på t.ex. Blizzard Entertainment, Ubisoft, EA kanske och sysslat med all möjlig kodning och grafisk design, fysik osv.. i flera år?

Jag kan också skriva lite kod i java / cc+ och snickra hemsidor med hjälp av dreamweaver och kan bygga forum med färdigbyggda lösningar och har också varit med och gjort grafik och lite kodning till ett cc+ baserat spel som aldrig såg allmänhetens ljus för det var brutalt omoget och värdelöst men inte springer jag runt och kallar mig "fullärd" för det, jag är till 99% nybörjare fortfarande..

Dags att komma ner och landa på jorden, fullfölj gymnasiet på IT linjen som jag gjorde och plugga ihjäl dig så du kommer in på spelprogrammering på högskolan som har skyhöga intagningspoäng och gå där ett par år och sedan kan du komma tillbaka hit och fråga efter råd hur man går tillväga när man gör ett spel!

Får man kika på ditt omogna spel? ^^

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Får man kika på ditt omogna spel? ^^

Han säger ju inte att han är "fulllärd" utan att ts kan försöka förstå att man Inte gör ett stort spel själv över en natt och få flera miljoner på sitt första spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

Troligen behöver du göra ett mmorpg, här finns en bra guide för hur det går till http://gmc.yoyogames.com/?showtopic=147613.

Skrivet av Sixten00:

Jag fyller år 15 om en månad !

Väldigt imponerande att du är fullärd och professionell redan innan 15 års ålder, jag förstår att du inte har tid med högskolan och sånt utan tycker att det är helt rätt att börja tjäna pengar med en gång, du verkar ju ha full koll på allt.

För att vara lite seriöst:

Jag uppmuntrar absolut din vilja att programmera och skapa spel, men du ska inte ha tankesättet att det är för att tjäna pengar, det finns väldigt många personer som skapar spel och det är väldigt få personer som lyckas tjäna pengar på detta. Notch som skapade minecraft är ett extremt stort undantag.

Du behöver ta det lite lugnt, det kan hända att du är ett programmeringsgeni och har kodat sen du var 4 men sättet du skriver på får mig att tro att du inte är det.

Vad kan du göra hittills?
En person bad dig börja med något enkelt som snake, tetris eller annat enkelt, KAN du skapa ett sådant spel från grunden själv utan något hjälp?
Börja där och återkom sen för tyvärr så tar inte folk dig seriöst just nu.

Vill du så kan du testa att göra det i HTML 5 + Javascript så kan du göra ett spel som bland annat går att spela i webbläsaren. Gör du något riktigt bra så kanske du kan tjäna pengar på det.

btw att kalla sig för fullärd är väldigt modigt, jag har jobbat som kodare i ca 6 år och ingen jag någonsin träffat kallar sig fullärd, det jag gjorde för ett år sedan kan jag tycka är skräp idag.

lycka till

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Ledsen kid, men du kommer inte bli rik på ditt första spel. Ditt första spel bör vara ett projekt för att börja lära dig spelprogrammering, inte att tjäna pengar.

Du är inte "fullärd", det blir man aldrig i programmering. Låter mest sin du snickrat hemsidor. Jag gissar även på att det du tror Java, antagligen inte är Java, utan Java script vilket inte är samma sak.

Har du intresse för programmering, börja söka lite på nätet om hur man gör nybörjar spel. Efter du provat gjort ett par stycken så borde du ha tillräcklig kunskap att prova göra ett eget enkelt spel.

Sen är det nog ett par år med "lärande" innan du kan göra något du möjligvis kan tjäna pengar på.

Låter mer som pojkdrömmar, du tror du kan "lära" dig spelprogrammering på ett par veckor och sedan snickra ihop nästa storsäljare och bli miljonär.

Mitt tips är att stanna kvar i skolan.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Lär dig C#

Sen använder man semikolon för att kombinera huvudsatser för att förtydliga samband, samt komplexa listor. Självfallet också som satsavdelare i programspråk också ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixten00:

Hej SweClocker!

Jag är en professionel kodare/programmerare och har mycket bra kunskaper i språk såsom; CSS / JAVA / html / pyton.

Nu är Jag fulllärd och vill gärna utveckla ett spel! typ minecraft vill ej att det ska ta fem år eller vad det tog för Notch men vill kunna tjäna pengar på det ( orkar ej gå högskola och sånt ).

Hur ska Jag börja?

Vad för spel är Ni intresserade av att spela ?

Hur börjar man utveckla ett spel ? Måste Man göra animationer och sånt oxå ?

Vilket språk gör man annimationer i ?, Hur lång tid tar det ?

Tack !

sorry kido men du är långt ifrån fullärd. Om du verkligen vill utveckla dataspel i framtiden och dessutom tjäna pengar på det kommer det med stor sannolikhet krävas mycket utbildning för det. Min rekommendation är att du går förslagsvis tekniklinje med inriktning mot IT på gymnasiet och sedan civilingenjör i datateknik eller motsvarande och väljer inriktning mot spelutveckling

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Inser att den här posten antagligen är troll men ifall det nu sitter en 15 åring där ute med lite behov av vägledning tycker jag inte man behöver hugga så hårt så:

Du är ganska långt från ditt mål just nu och det kommer krävas otroligt mycket arbete. Å andra sidan har du lång tid på dig att mogna både som person och spelutvecklare. Gör egna projekt, en universitets examen från t ex en praktisk spelutbildning som den på Gotland är inte ens huvud delen av arbetet som behövs. Ha roligt och inse att det är en lång process.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osborn666:

Inser att den här posten antagligen är troll men ifall det nu sitter en 15 åring där ute med lite behov av vägledning tycker jag inte man behöver hugga så hårt så:

Du är ganska långt från ditt mål just nu och det kommer krävas otroligt mycket arbete. Å andra sidan har du lång tid på dig att mogna både som person och spelutvecklare. Gör egna projekt, en universitets examen från t ex en praktisk spelutbildning som den på Gotland är inte ens huvud delen av arbetet som behövs. Ha roligt och inse att det är en lång process.

Nej, kanske inte, men man måste ju få han att inse att man inte kan hoppa på o bygga spel om man inte ens vet vilket språk man ska välja..

Men ska jag försöka vara hjälpsam jag med så rekommenderar jag Flash baserade spel då man kan tjäna lite deg på rätt simpla sådana. Sitta o kika på hur man gör appar är nog smart om man vill tjäna pengar ganska fort..

Permalänk
Medlem

De är väl bara och köra igång och testa dig fram? använd fantasin och ta del av den så skaka du loss något. (Se upp för copyright) om du vill låna en liten detalj från annat spel som någon har gjort. Kan bli dyrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Ledsen kid, men du kommer inte bli rik på ditt första spel. Ditt första spel bör vara ett projekt för att börja lära dig spelprogrammering, inte att tjäna pengar.

Du är inte "fullärd", det blir man aldrig i programmering. Låter mest sin du snickrat hemsidor. Jag gissar även på att det du tror Java, antagligen inte är Java, utan Java script vilket inte är samma sak.

Har du intresse för programmering, börja söka lite på nätet om hur man gör nybörjar spel. Efter du provat gjort ett par stycken så borde du ha tillräcklig kunskap att prova göra ett eget enkelt spel.

Sen är det nog ett par år med "lärande" innan du kan göra något du möjligvis kan tjäna pengar på.

Låter mer som pojkdrömmar, du tror du kan "lära" dig spelprogrammering på ett par veckor och sedan snickra ihop nästa storsäljare och bli miljonär.

Mitt tips är att stanna kvar i skolan.

Men Steve Jobs och Bill Gates te.x hoppade av skolorna och kolla på De !

Kan inte Jag också göra så tror Du ?

Jag kan ju kodning bra ! Behöver bara hjälp av Er för att börja .

Visa signatur

Spel data ; Acer Predator G3-605 med 12gb ram , 1tb lagring , ati radeon 255 , i5
Headset , Tangentbord , Mus ; Steelserie Siberia v2 , Mad Catz s.t.r.i.k.e 7 , Steelserie Kinzu
Mobil ; iPhone 6 gold