Verktyg Visningsval
2012-02-23, 21:35   #1201

Hulle

Medlem

Hulles avatar

Plats: Sverige

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hinkik Visa inlägg
Här är lite pokemon bollar:
http://4.bp.blogspot.com/-Ep9Th9Fiy3.../pokeballs.png

Rubiks kub
http://3.bp.blogspot.com/-XNIrYCZ9xT...e+vray0029.jpg

Wii U controller lite ändrad efter hur jag vill ha den
http://i42.tinypic.com/9uaz6f.jpg

Allt är gjort i Cinema 4D

Bollarna skulle bli en riktigt fin bakgrund till Windows tycker jag.

Jag har aldrig ens testat Cinema 4D, vad har det som andra inte har? Det verkar vara en hel del som använder det.

/hulle.
2012-02-24, 09:12   #1202

Janzzze

Medlem

Janzzzes avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hulle Visa inlägg
Bollarna skulle bli en riktigt fin bakgrund till Windows tycker jag.

Jag har aldrig ens testat Cinema 4D, vad har det som andra inte har? Det verkar vara en hel del som använder det.

/hulle.
är jävligt lätt att förstå sig på och gränssnittet är inte lika skrämmande i början
Janzzze är inte uppkopplad
2012-02-24, 09:43   #1203

erikom

Medlem

erikoms avatar

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hinkik Visa inlägg
Här är lite pokemon bollar:
http://4.bp.blogspot.com/-Ep9Th9Fiy3.../pokeballs.png

Rubiks kub
http://3.bp.blogspot.com/-XNIrYCZ9xT...e+vray0029.jpg

Wii U controller lite ändrad efter hur jag vill ha den
http://i42.tinypic.com/9uaz6f.jpg

Allt är gjort i Cinema 4D
Hur har du gjort reflektionerna på Pokemonbollarna? har själv gjort en men vet inte hur man gör sådär bra reflektioner. Fick ett litet "fake" tips om att man skulle sätta ett vitt "Plane" i taket så att den reflekteras mot bollarna. Fungerar men ser inte sådär bra ut. Något tips?
2012-02-24, 10:47   #1204

Janzzze

Medlem

Janzzzes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av erikom Visa inlägg
Hur har du gjort reflektionerna på Pokemonbollarna? har själv gjort en men vet inte hur man gör sådär bra reflektioner. Fick ett litet "fake" tips om att man skulle sätta ett vitt "Plane" i taket så att den reflekteras mot bollarna. Fungerar men ser inte sådär bra ut. Något tips?
du måste ha något som kan reflekteras i scenen.
enklaste sättet är att sätta en hdri bild på ett sky object
2012-02-24, 12:09   #1205

Sandking305

Medlem

Plats: Överkalix

Registrerad: sep 2005

Citat:
Som Janzzze sa så kan du använda hdr bilder som sky/environment, här är ett hdr pack på deviantart: http://zbyg.deviantart.com/gallery/?q=hdr#/d1plh0m Finns många fler om du söker där.
Sandking305 är inte uppkopplad
2012-02-24, 12:57   #1206

erikom

Medlem

erikoms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sandking305 Visa inlägg
Som Janzzze sa så kan du använda hdr bilder som sky/environment, här är ett hdr pack på deviantart: http://zbyg.deviantart.com/gallery/?q=hdr#/d1plh0m Finns många fler om du söker där.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Janzzze Visa inlägg
du måste ha något som kan reflekteras i scenen.
enklaste sättet är att sätta en hdri bild på ett sky object
Tack för era svar! Blev genast grymt mycket snyggare

Men har en fråga. på det röda ser man at det blir en kant där det slutar att reflektera (förmodligen för att HDR bilden inte längre syns mot bollen?) Går det att lösa? Har aldrig gjort något sånt här förut så det ser inte perfekt ut.

Senast redigerad av erikom 2012-02-24 klockan 16:33.
2012-02-24, 16:37   #1207

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Plats: Skövde

Registrerad: nov 2007

Har stött på ett litet problem (Maya 2012).
Programmet krashar när jag försöker rendera ett objekt med mental ray (Maya fryser). Har felsökt och kommit fram till följande:
- Endast mental ray krashar (inte maya software).
- Sker endast när objektet är smoothat, om jag gör det med "3" eller "Smooth" med 2 subdivs, verkar spela mindre roll
- Det fungerar inte om jag importerar objekt till annan scen.

Objektets geometri är inte direkt det vackraste i denna värld så jag misstänker att det är där problemet ligger. Känns dock överdrivet att det ska orsaka att hela Maya fryser fast när man försöker rendera?
2012-02-24, 16:47   #1208

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling Visa inlägg
Har stött på ett litet problem (Maya 2012).
Programmet krashar när jag försöker rendera ett objekt med mental ray (Maya fryser). Har felsökt och kommit fram till följande:
- Endast mental ray krashar (inte maya software).
- Sker endast när objektet är smoothat, om jag gör det med "3" eller "Smooth" med 2 subdivs, verkar spela mindre roll
- Det fungerar inte om jag importerar objekt till annan scen.

Objektets geometri är inte direkt det vackraste i denna värld så jag misstänker att det är där problemet ligger. Känns dock överdrivet att det ska orsaka att hela Maya fryser fast när man försöker rendera?
Har du tagit bort alla historia ifrån objektet, eller försökt exportera/importera det med ett format som .obj som enbart klarar av polygoner och inget annat som kan bugga?

Edit: Har du använt bevel på objektet, Maya kan förstöra ganska mycket genom att försöka bevela saker. Dock så brukar Maya krascha helt när det händer, brukar inte hinna rendera eller ens byta kamera fönster.
ArakanI2 är inte uppkopplad
2012-02-24, 17:19   #1209

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArakanI2 Visa inlägg
Har du tagit bort alla historia ifrån objektet, eller försökt exportera/importera det med ett format som .obj som enbart klarar av polygoner och inget annat som kan bugga?

Edit: Har du använt bevel på objektet, Maya kan förstöra ganska mycket genom att försöka bevela saker. Dock så brukar Maya krascha helt när det händer, brukar inte hinna rendera eller ens byta kamera fönster.
Har testat att exportera som .obj och öppna i en helt ny scen.

Bevel är använt, på ganska många ställen dessutom.
Maya lyckades fixa en del n-gons och dubbla faces etc, men tror jag har reparerat de ställena. Geometrin är som sagt ändå inte hel fin och det är troligen där problemet ligger. Problemet dyker som sagt endast upp när geometrin smoothas.

Edit, kollade över geometrin och jag hade missat ett litet problemområde där några bevels möttes i ett hörn. Snyggade till och nu verkar det rendera.

Senast redigerad av Generalkyckling 2012-02-24 klockan 19:18.
2012-02-24, 19:28   #1210

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Skulle behöva hjälp med ännu en grej.
Jag modellerar en mus baserad på Razer's Deathadder.

Skulle vilja göra lysande emblem/scroller likt bilden. Chansar på att jag lättast löser emblemet med en incandes-map, men scrollen verkar svårare. Skulle chansa på att jag måste göra någon sorts shader till den, men jag kan inte mycket om material. Skulle gärna läsa/se nån guide som visar på hur man gör ett liknande material, men vet inte ens vad jag ska söka efter.
2012-02-24, 19:35   #1211

Janzzze

Medlem

Janzzzes avatar

Citat:
http://drh1.img.digitalriver.com/DRH...r-gallery2.jpg
Skulle vilja göra lysande emblem/scroller likt bilden. Chansar på att jag lättast löser emblemet med en incandes-map, men scrollen verkar svårare. Skulle chansa på att jag måste göra någon sorts shader till den, men jag kan inte mycket om material. Skulle gärna läsa/se nån guide som visar på hur man gör ett liknande material, men vet inte ens vad jag ska söka efter.
har ingen anning hur du ska lösa ditt problem men tänkte göra en deathadder. blev plötsligt mindre motiverad
2012-02-24, 21:27   #1212

Hulle

Medlem

Hulles avatar

Plats: Sverige

Registrerad: jan 2005

Citat:
Vad använder du för program?

I 3ds max skulle jag använt ett material med self illumination och sub-surface scattering som det heter för hjulet.

Eller kanske bara pilla på translucency om jag inte hade sub-surface.

/hulle.
2012-02-24, 21:42   #1213

erikom

Medlem

erikoms avatar

Är det någon som har en aning om varför, om jag lägger in referensbilder på en bil i Cinema 4D.. Top, Right och Front, trots att alla bilder har rätt storlek blir hela tiden sidan (right) hälften så stor när jag lagt in den. om jag då ändrar storleken i photoshop till den dubbla är problemet fortfarande där. Bilden från sidan är alltid hälften så stor, varför?

här är bilderna:

som ni ser om ni laddar ner dem har sid vyn samma höjd som front vyn men ändå så blir den bara hälften så stor i cinema 4d. Även längden är den samma som på Top vyn men den blir också bara hälften så stor. Det blir helt enkelt fel. vad kan man göra?

tacksam för hjälp!

Senast redigerad av erikom 2012-02-24 klockan 21:50.
2012-02-24, 22:07   #1214

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Borde väll funka med en incandescence textur, bara att göra så den tonar ifrån mörkare ute i kanterna mot ljusare i mitten. Är inte hemma så jag kan inte testa. men du kan ju kasta ihop en snabb lite test scen och se hur det blir.

Citat:
Är det någon som har en aning om varför, om jag lägger in referensbilder på en bil i Cinema 4D.. Top, Right och Front, trots att alla bilder har rätt storlek blir hela tiden sidan (right) hälften så stor när jag lagt in den. om jag då ändrar storleken i photoshop till den dubbla är problemet fortfarande där. Bilden från sidan är alltid hälften så stor, varför?

här är bilderna:
http://img163.imageshack.us/img163/4926/boxterfront.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/8137/boxterleft.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/9052/boxtertop.jpg

som ni ser om ni laddar ner dem har sid vyn samma höjd som front vyn men ändå så blir den bara hälften så stor i cinema 4d. Även längden är den samma som på Top vyn men den blir också bara hälften så stor. Det blir helt enkelt fel. vad kan man göra?

tacksam för hjälp!
Borde gå att skala om bilderna i programmet.

Senast redigerad av ArakanI2 2012-02-24 klockan 22:12.
2012-02-24, 22:56   #1215

erikom

Medlem

erikoms avatar

Citat:
Borde väll funka med en incandescence textur, bara att göra så den tonar ifrån mörkare ute i kanterna mot ljusare i mitten. Är inte hemma så jag kan inte testa. men du kan ju kasta ihop en snabb lite test scen och se hur det blir.

Borde gå att skala om bilderna i programmet.
Borde ju gå, men hittar ingen inställning för det "(
2012-02-25, 16:01   #1216

Janzzze

Medlem

Janzzzes avatar

Citat:
Borde ju gå, men hittar ingen inställning för det "(
markera vyn du vill ändra på tex right och tryck på shift+V nu borde du hitta inställningarna du söker
2012-02-25, 17:06   #1217

erikom

Medlem

erikoms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Janzzze Visa inlägg
markera vyn du vill ändra på tex right och tryck på shift+V nu borde du hitta inställningarna du söker
Aa, jag har kommit så långt men ingen inställning gör att den skalar om bilden liksom.
2012-02-25, 21:50   #1218

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Kastade ihop denna medan jag väntade på att en polare skulle äta färdigt.

Renderat i modo med programmets inbyggda sol och himmel system.
2012-02-27, 13:24   #1219

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Citat:
.
Fick bli så. Orkade dock inte lägga ner någon större tid då jag upptäckte att jag hade fuckat upp uv-mapen. (UV-mapad i low poly - sen använde jag "3" för att smooth vilket ledde till att en del hörnen/kanter etc blev stretchade). Orkade inte ordna så nuvarande resultatet fick fungera.

Blev som sagt en mus "baserad" på Deathadder och ingen Deathadder då jag inte var sugen alls på att försöka göra exakt.

Tips på hur jag ska undvika framtida problem med uv-mapen? Smootha innan jag uv-mapar?
2012-02-27, 13:36   #1220

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Fick bli så. Orkade dock inte lägga ner någon större tid då jag upptäckte att jag hade fuckat upp uv-mapen. (UV-mapad i low poly - sen använde jag "3" för att smooth vilket ledde till att en del hörnen/kanter etc blev stretchade). Orkade inte ordna så nuvarande resultatet fick fungera.
http://fc05.deviantart.net/fs70/i/20...ng-d4r2lf4.png
Blev som sagt en mus "baserad" på Deathadder och ingen Deathadder då jag inte var sugen alls på att försöka göra exakt.

Tips på hur jag ska undvika framtida problem med uv-mapen? Smootha innan jag uv-mapar?
Använd "Mesh -> Smooth" och ändra till "Exponentially" och kryssa i "Smooth UVs" och markera "Smooth all". Det ska få hela UVn att smoothas.

Jag tycker det är mycket lättare att UVa innan man smoothar, men jag brukar oftast gå in och köra lite med unwrap verktyget efter jag smoothat. Så man får bort eventuell stretching.
2012-02-27, 13:57   #1221

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Citat:
Använd "Mesh -> Smooth" och ändra till "Exponentially" och kryssa i "Smooth UVs" och markera "Smooth all". Det ska få hela UVn att smoothas.

Jag tycker det är mycket lättare att UVa innan man smoothar, men jag brukar oftast gå in och köra lite med unwrap verktyget efter jag smoothat. Så man får bort eventuell stretching.
Aha tack!
Det ska provas
2012-02-27, 15:02   #1222

PyzzeN

Medlem

PyzzeNs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2011

Vej ej om denna fråga tagits upp tidigare men utav lathet så orkar jag inte skumma igenom alla sidor. Jag har bestämt mig för att lära mig 3d modellering men vet ej vilket program jag bör lära mig. Har pillat runt lite i cinema 4d men det går segt framåt då jag inte hittat några bra tutorials att lära sig ifrån. Någon som vet nå bra tutorials som man kan börja med? Spelar ingen roll om de är gratis eller inte. Cinema 4d kanske inte är det bästa programmet att börja med, vilket i så fall bör jag börja med?

Säkert dåligt formulerat osv men hoppas ni förstår vad jag menar.

PS. Mitt mål är att designa karaktärer till spel i framtiden så ett program som är anpassat till det kanske är bäst att börja med.
2012-02-28, 14:45   #1223

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PyzzeN Visa inlägg
Vej ej om denna fråga tagits upp tidigare men utav lathet så orkar jag inte skumma igenom alla sidor. Jag har bestämt mig för att lära mig 3d modellering men vet ej vilket program jag bör lära mig. Har pillat runt lite i cinema 4d men det går segt framåt då jag inte hittat några bra tutorials att lära sig ifrån. Någon som vet nå bra tutorials som man kan börja med? Spelar ingen roll om de är gratis eller inte. Cinema 4d kanske inte är det bästa programmet att börja med, vilket i så fall bör jag börja med?

PS. Mitt mål är att designa karaktärer till spel i framtiden så ett program som är anpassat till det kanske är bäst att börja med.
Maya och 3Ds Max är det som framförallt används inom spelbranschen. Kan rekommendera Maya. Riktigt trevligt program även om jag fortfarande bara skrapar på ytan.
2012-02-28, 16:07   #1224

Jikdor

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2007

Jag har använt Cinema 4d i flera år, grymt program men inte varit så aktiv de senaste åren men gjorde dom här i höstas och vintras. En Barrett M107 och en Lav-25, vad tycks?

Jikdor är inte uppkopplad
2012-02-28, 16:18   #1225

Jikdor

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PyzzeN Visa inlägg

Tycker du ska hålla dig till Cinema 4D, om du tycker det är svårt så vill du absolut inte ge dig på Maya och 3d studio då dom är mycket svårare och mer ologiska. Dom är fruktansvärt kraftfulla program båda två men det tar en massa år av hårt arbeta att ens lära sig programmet. Oavsett vad folk säger så har Cinema 4D fruktansvärt mycket potential, det är mycket lättare att lära sig, hela programmet i sig är mycket mer logiskt uppbyggt osv och du kan producera minst lika feta renders i det. Skulle bara rekommendera Maya eller max om du har tänk spendera resten av ditt liv till 3d och om du vill jobba i en stor studio. Ska du sitta hemma och pilla som en hoppy är cinema det självklara valet, visst kan även det värka svårt i början om man inte har rätt tutorials men när man väll greppar grudkonceptet av hur man modellerar så är möjligheterna oändliga Självklart kan du göra spelkaraktärer i cinema.

www.lynda.com har riktigt bra tutorial dvd's dom säljer, där dom går igenom grunderna för nybörjaren och sen går vidare till nästa steg. Dom är mkt bättre än randomtutorials på youtube då det ofta är minst 6-10 timmar och att dom går igenom grunderna från början så att du är dig allt i rätt ordning, steg för steg. Självklart finns dom gratis bara en sökning bort.

www.c4dcafe.com

http://www.cineversity.com/
Jikdor är inte uppkopplad
2012-02-28, 16:38   #1226

Semplezz

Medlem

Semplezzs avatar

Plats: Solna

Registrerad: feb 2010

Shit, vissa bilder är fan sjukt snyggt gjorda Oo

jag skulle behöva hjälp med en sak!

vet inte om ni kan se denna bild;
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...26467171_n.jpg

Finns annars på:
http://www.facebook.com/pages/Myee-g...20?ref=tn_tnmn

Vi är en växande organisation inom eSporten, med lag inom CS:S, CS och LoL.

Det jag skulle vilja ja hjälp med, är att komma fram med en snyggare logga, dock med samma "stuk", men vill ha den cleanare, och i mer 3d format!
Finns det någon som orkar?

Min stream http://www.twitch.tv/officialsemplezz
För dig som är esport intresserad, gilla gärna! http://www.facebook.com/semplezzcs
Semplezz är inte uppkopplad
2012-02-28, 17:31   #1227

PyzzeN

Medlem

PyzzeNs avatar

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jikdor Visa inlägg
text
Tack för all hjälp. Lynda.com hade tutorials på cinema 4d, maya och 3ds max så får titta runt på de olika och se vilken som verkar intressantast.
2012-02-29, 01:29   #1228

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Registrerad: feb 2009

Gjorde ett test med Realflows mesh och FumeFx (:
Totaltid med simulering, meshning och rendering 250h för 10sec video x)

screnshot: (öppna i ny flik för full-res)

1080p

Info:
Realflow particles: 2,7 million
Simulation time: 14h 53min

Realflow mesh polys: 7 million
Mesh time: 22h 30min

FumeFx
FumeFx voxels: 656 million (875 x 1250 x 600)
Simulation time: 110h
Ram usage: 35GB

Rendertime: 87h

HDD space used: 410 GB

Total calc time: ~250h

Hardware:
CPU: 2x Intel xeon x5650 4ghz (24threads)
RAM: 48gb 1600mhz DDR3

Software:
3Ds Max 2012
- Vray 2
- FumeFx 2
Realflow 2012
After Effects CS5
- Magic Bullets Looks
- frischluft Lenscare
- Trapcode Particular

prenumerera gärna på min YouTube: http://www.youtube.com/Patan77xD

min hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-02-29, 02:52   #1229

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Gjorde ett test med Realflows mesh och FumeFx (:
Totaltid med simulering, meshning och rendering 250h för 10sec video x)

screnshot: (öppna i ny flik för full-res)
http://www.patan77.com/download/Fume_test_frame_76_.jpg

1080p

Info:
Realflow particles: 2,7 million
Simulation time: 14h 53min

Realflow mesh polys: 7 million
Mesh time: 22h 30min

FumeFx
FumeFx voxels: 656 million (875 x 1250 x 600)
Simulation time: 110h
Ram usage: 35GB

Rendertime: 87h

HDD space used: 410 GB

Total calc time: ~250h

Hardware:
CPU: 2x Intel xeon x5650 4ghz (24threads)
RAM: 48gb 1600mhz DDR3

Software:
3Ds Max 2012
- Vray 2
- FumeFx 2
Realflow 2012
After Effects CS5
- Magic Bullets Looks
- frischluft Lenscare
- Trapcode Particular

prenumerera gärna på min YouTube: http://www.youtube.com/Patan77xD

min hemsida: www.patan77.com
Riktigt snyggt, färg korrigeringen gjorde verkligen skillnad. Fast något säger mig att det skulle gå att få ner simuleringstiderna ganska mycket. ;D
2012-02-29, 19:16   #1230

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Registrerad: feb 2009

Citat:
Riktigt snyggt, färg korrigeringen gjorde verkligen skillnad. Fast något säger mig att det skulle gå att få ner simuleringstiderna ganska mycket. ;D
Tack , aa efterarbetet underskattats ganska ofta speciellt om man är ny med 3D fast det är en av det viktigaste delen när man gör 3D videos eller bilder (:
Det går ju alltid att simulera i lägre kvalitet sen fake:a detaljerna, om man vill få ner simulerings tiden, just nu eftersom jag simulerade väldigt många voxlar (656 miljoner) så tar det ju ett tag (:

Om man kollar på en låg simulering jag gjorde för länge sen så var simulerings tiden bara 3 min och det var dessutom på en quad core (CPU Q9550 4Ghz), men det ser ändå helt ok ut, så man måste ju inte alltid köra extrema simuleringar (x

Senast redigerad av Patan77 2012-02-29 klockan 21:31.
Patan77 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker