Verktyg Visningsval
2012-08-27, 01:31   #1441

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av defifisk Visa inlägg
Tjena!

Kul att hitta en tråd som denna, har självmant gått igenom alla 49 sidor!
Min 3d dator är paj , men tänkte bidra med en 3d bild från mitt
gymnasieprojekt får många år sedan, bara för en nostalgisk känsla hur det var
när jag började med 3d. Detta gjorde jag efter att ha pillat med 3d i ca ett
halvår på min fritid. Därefter har intresset bara växt.

Orkade tyvärr inte pilla fram de högupplösta bilderna så får bli denna då.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n..._4139523_n.jpg

ps. Fy fan vad alla är duktiga! Har mycket inspiration att hämta här!
Gött med en till person som tittar förbi, skulle vara roligt att få igång tråden igen, för inte så länge sedan så fanns det några aktiva personer som la upp sina alster i den.

Hoppas du får igång din dator snart!
ArakanI2 är inte uppkopplad
2012-08-27, 22:32   #1442

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Började på ett nytt vapen till TF2 idag, ett vapen för Scout klassen.

Eftersom han är en typisk city slicker ifrån ghettot så gjorde jag ett vapen inspirerat av det.
Ska fixa lite med texturerna sedan åker även det upp på workshopen(mest runt myntinkastet och vridaren).

2012-08-28, 14:29   #1443

PyzzeN

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2011

Tjena!

Jag behöver lite tips av er.
Jag har precis börjat 3:an på gymnasiet och måste nu bestämma mig för ett projektarbete. Eftersom jag tycker det är roligt att hålla på med 3d så slog tanken att göra något i just 3d. Men nu till problemet, vad ska jag göra? Flera i min klass håller på med programmering och har då tänkt att göra ett spel. Tyvärr är ingen i det stadiet att de kan programmera en 3d motor så för dem blir det 2d spel.

Blev lite flummigt men någon bra idé på vad man kan göra? Kan vara bra ifall jag kan arbeta med det i ett tag då projektet är för hela året!
2012-08-28, 14:56   #1444

curage

Medlem

Plats: Kungsbacka

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PyzzeN Visa inlägg
Tjena!

Jag har precis börjat 3:an på gymnasiet och måste nu bestämma mig för ett projektarbete. Eftersom jag tycker det är roligt att hålla på med 3d så slog tanken att göra något i just 3d. Men nu till problemet, vad ska jag göra? Flera i min klass håller på med programmering och har då tänkt att göra ett spel. Tyvärr är ingen i det stadiet att de kan programmera en 3d motor så för dem blir det 2d spel.

Blev lite flummigt men någon bra idé på vad man kan göra? Kan vara bra ifall jag kan arbeta med det i ett tag då projektet är för hela året!
Hallå! En rolig sak som jag tycker är rätt kul att pilla med är att göra en stor industri, av något slag som du sedan gör en film av det hela, där som en genomgång osv. Tar mycket tid att få till, men kan också bli riktigt bra och kul för lärare samt klasdkamrater att se. (brukar dock tröttna vid textureringen då jag inte har photoshop skills )

Hade jag varit 3D intresserad under mitt sista år, så hade jag gjort något sånt. Blev istället för min del ett ljudsystem till en bil, lagom givande (Halva klassen gjorde samma för övrigt)

Lycka till hoppas du hittar något.

Skickades från m.sweclockers.com
curage är inte uppkopplad
2012-08-28, 15:19   #1445

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Min källare!!!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArakanI2 Visa inlägg
Började på ett nytt vapen till TF2 idag, ett vapen för Scout klassen.

Eftersom han är en typisk city slicker ifrån ghettot så gjorde jag ett vapen inspirerat av det.
Ska fixa lite med texturerna sedan åker även det upp på workshopen(mest runt myntinkastet och vridaren).

http://nukeaduke.com/img/CityHitter.jpg
Du fick till en riktigt bra TF2 stil på den. Känns som det passar ihop med resten av spelet, precis som det ska vara.
Bra jobbat.

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-08-28, 15:52   #1446

BananaFace

Medlem

BananaFaces avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dontmakeme Visa inlägg
Riktigt imponerande. Vad är det för program du använder och vilket program skulle vara bäst att börja med ifall man aldrig hållt på med 3-d i datormiljö?
Jag använder maya, men även zbrush när tillfälle ges Renderar i antingen mental ray eller vray.

Om man aldrig hållt på med det och vill testa så kanske man kan börja med typ wings3d som är ett simpelt 3d program, sen har vi blender som är mer avancerat men lite knepigt UI som jag förstått det, dessa är också gratis. Maya och 3dstudio max och de dyrare alternativen är svårare att sätta in sig i men om man ska arbeta seriöst med detta så är det ett måste.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PyzzeN Visa inlägg
Tjena!

Jag hade i princip samma "problem" eller snarare förutsättningar till projektet i 3an, jag gjorde en hemsida där jag visade 3d bilder jag gjort, en portfolio. Det uppskattades av lärare och var ganska lätt
2012-08-28, 15:56   #1447

dontmakeme

Medlem

dontmakemes avatar

Plats: Sollentuna

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BananaFace Visa inlägg
Jag använder maya, men även zbrush när tillfälle ges Renderar i antingen mental ray eller vray.

Om man aldrig hållt på med det och vill testa så kanske man kan börja med typ wings3d som är ett simpelt 3d program, sen har vi blender som är mer avancerat men lite knepigt UI som jag förstått det, dessa är också gratis. Maya och 3dstudio max och de dyrare alternativen är svårare att sätta in sig i men om man ska arbeta seriöst med detta så är det ett måste.

Jag hade i princip samma "problem" eller snarare förutsättningar till projektet i 3an, jag gjorde en hemsida där jag visade 3d bilder jag gjort, en portfolio. Det uppskattades av lärare och var ganska lätt
Ja du är väldigt duktig på det du gör. Håller du på med det som hobby eller jobbar du med det du är ju så pass duktig att jag tror du skulle kunna jobba med det ifall du inte redan gör det=)
Jo Maya har jag hört talas om. Jag kollade blender lite men det var verkligen för komplicerat att ens börja skulptera något så jag la ner det projektet direkt. Finns det ingen mode där man helt enkelt kan knåda ett objekt som man gör med lera i verkliga livet. liksom där du får typ en boll och du antingen drar ut delar eller trycker in delar ?
dontmakeme är inte uppkopplad
2012-08-28, 16:21   #1448

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Registrerad: feb 2009

Bara en snabb test rendering från en spalsh pass simulering gjord i Naiad

Renderings tid: 15min

236 millioner partiklar (8GB fil per frame)

2560x1440px
Cinebench 11.5 Estimator http://bit.ly/pc11hLMin Show Reel http://bit.ly/17huzUq
Patan77 är inte uppkopplad
2012-08-28, 16:28   #1449

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg

2560x1440px
http://www.patan77.com/download/splash_test01_24.png
Cache-filerna blir ju sjukt stora vid simuleringar...

2012-08-28, 17:35   #1450

syNden

Medlem

syNdens avatar

Plats: Norrköping, Sweden

Registrerad: aug 2004

Citat:

2560x1440px
http://www.patan77.com/download/splash_test01_24.png
Riktigt läckert!
Har du möjligtvis en videotutorial på hur man gör så snyggt vatten i 3Ds Max, Maya eller Houdini?
Moderkort: MSI Z68A-GD65(Gen3) CPU: Intel i7-2600K @ 3,40GHz(4,6GHz ~ 1,360V) | CPU-Kylare: Corsair H60 | RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB(4x4GB) | GPU: GeForce GTX 670 2GB | HDD: ~ 5,09TB | PSU: Corsair CX 500W Builder Series 80+ | Skärm: 2X LG Flatron L227WTP 22" | Chassi: Fractal Design Arc | OS: Windows 7 64-bit Enterprise | http://www.youtube.com/syndendesign | Member of Sweclockers Folding@Home
syNden är inte uppkopplad Folding
2012-08-28, 21:32   #1451

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av syNden Visa inlägg
Riktigt läckert!
Har du möjligtvis en videotutorial på hur man gör så snyggt vatten i 3Ds Max, Maya eller Houdini?
Bilden är ifrån en tutorial som jag håller på med (;
Cinebench 11.5 Estimator http://bit.ly/pc11hLMin Show Reel http://bit.ly/17huzUq
2012-08-29, 10:54   #1452

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Hur gick det med korridoren då ;P
2012-08-29, 10:55   #1453

syNden

Medlem

syNdens avatar

Plats: Norrköping, Sweden

Registrerad: aug 2004

Citat:
De gillar vi! Upp med den nuuuu!
Moderkort: MSI Z68A-GD65(Gen3) CPU: Intel i7-2600K @ 3,40GHz(4,6GHz ~ 1,360V) | CPU-Kylare: Corsair H60 | RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB(4x4GB) | GPU: GeForce GTX 670 2GB | HDD: ~ 5,09TB | PSU: Corsair CX 500W Builder Series 80+ | Skärm: 2X LG Flatron L227WTP 22" | Chassi: Fractal Design Arc | OS: Windows 7 64-bit Enterprise | http://www.youtube.com/syndendesign | Member of Sweclockers Folding@Home
syNden är inte uppkopplad Folding
2012-08-29, 15:13   #1454

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Citat:
Hur gick det med korridoren då ;P
Vart tror du vattnet kommer vara (;

Kan passa på att lägga upp en till teaser bild. (lite halv gammal bild ifrån juni)

och en snabb test rayfire/physx simulering [720p]
(24 000 objekt)

blev väldigt komprimerad video på Youtube fast finns med bättre kvalle här:
http://www.patan77.com/download/test_R_24k_2.mp4

Senast redigerad av Patan77 2012-08-29 klockan 15:49.
2012-08-30, 16:05   #1455

davaa

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: apr 2008

Detta gillas, folk är så duktiga. ^^
Har precis börjat med Cinema 4D, kanske ska lägga upp en bild eller två här..

Finns det någon bra tutorial för Cinema 4D?
2012-08-30, 19:30   #1456

SnowJim

Medlem

SnowJims avatar

Registrerad: jan 2004

Citat:
Folk verkar gilla att klaga på att alla tablets ser ut som iPads, och folk brukar försvara dem med att säga "Hur kan de annars se ut?"
Så jag bestämde mig för att designa en egen tablet, 16:10 i bildförhållande, 7", Windows 8, vad mer kan man begöra. Just ja, att den inte ser ut som en iPad

http://nukeaduke.com/img/tablet.jpg
Nice men problemet är att man vill ha ramar på sidorna om man ex håller den på högkant så vill man ju inte hålla på displayen. De är nog därför det är svårt att designa något som ser ut som något annat än en IPad (d.v.s en bild med tjock ram).
CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort : Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V OS disk : Intel X25-M G2 80GB SSD Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W Modulärt

SnowJim är inte uppkopplad
2012-08-30, 20:32   #1457

BananaFace

Medlem

BananaFaces avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dontmakeme Visa inlägg
Ja du är väldigt duktig på det du gör. Håller du på med det som hobby eller jobbar du med det du är ju så pass duktig att jag tror du skulle kunna jobba med det ifall du inte redan gör det=)
Jo Maya har jag hört talas om. Jag kollade blender lite men det var verkligen för komplicerat att ens börja skulptera något så jag la ner det projektet direkt. Finns det ingen mode där man helt enkelt kan knåda ett objekt som man gör med lera i verkliga livet. liksom där du får typ en boll och du antingen drar ut delar eller trycker in delar ?
Jag studerar till arbeta med detta .
Ja, blender ska vara knepigt, maya har ett mer logiskt upplägg, fanns förut iaf en testversion att ladda hem, testa maya och se om det är något för dig. (och sen brukar det inte vara ett problem för de flesta att fixa program att testa på)

Ja, det finns mudbox och zbrush där man gör i princip det du efterfrågade, fast helst ska man ha en ritplatta för det. Zbrush är mer komplicerat att starta med men ett bättre verktyg enligt dom flesta.

Mitt tips är att välja ett program och börja nöta tutorials! Kan man väl ett program och hela 3d tänket så brukar det vara ganska enkelt att lära sig nya program.
2012-08-30, 22:44   #1458

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Jag hittade en extremt motiverande video på tuben idag. Även om den handlar om fotografering kan det appliceras på vad som helst.

2012-08-30, 23:27   #1459

SirTiner

Medlem

Registrerad: mar 2007

Fick med några artefakter men får duga så länge.

Senast redigerad av SirTiner 2013-01-14 klockan 14:31.
SirTiner är inte uppkopplad
2012-08-30, 23:29   #1460

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SirTiner Visa inlägg
Fick med några artefakter men får duga så länge.

https://dl.dropbox.com/u/90637388/apple.png
Ser bra ut, men har du ingen refraction på vattnet? Ser nämligen ut som om ljuset inte bryts.

Började med en hatt med halloween tema som jag tänkt försöka hinna få ut på steam workshopen senast imorgon:

Hatten är tänkt att användas på scout karaktären.
2012-08-30, 23:36   #1461

SirTiner

Medlem

Citat:
Ser bra ut, men har du ingen refraction på vattnet? Ser nämligen ut som om ljuset inte bryts.
det har jag, så smått bara att man inte ser det.
2012-08-30, 23:38   #1462

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SirTiner Visa inlägg
det har jag, så smått bara att man inte ser det.
Okej, vatten har 1.333 i IOR. Bara att knappa in det, kanske inte gör någon visuell skillnad, men då vet du iaf att du har rätt brytningsindex
2012-08-30, 23:40   #1463

SirTiner

Medlem

I know

Citat:
Okej, vatten har 1.333 i IOR. Bara att knappa in det, kanske inte gör någon visuell skillnad, men då vet du iaf att du har rätt brytningsindex
2012-08-31, 10:58   #1464

dontmakeme

Medlem

dontmakemes avatar

Plats: Sollentuna

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BananaFace Visa inlägg
Jag studerar till arbeta med detta .
Ja, blender ska vara knepigt, maya har ett mer logiskt upplägg, fanns förut iaf en testversion att ladda hem, testa maya och se om det är något för dig. (och sen brukar det inte vara ett problem för de flesta att fixa program att testa på)

Ja, det finns mudbox och zbrush där man gör i princip det du efterfrågade, fast helst ska man ha en ritplatta för det. Zbrush är mer komplicerat att starta med men ett bättre verktyg enligt dom flesta.

Mitt tips är att välja ett program och börja nöta tutorials! Kan man väl ett program och hela 3d tänket så brukar det vara ganska enkelt att lära sig nya program.
Jaha vad spännande vad kommer du jobba som efter din utbildning då? 3-d artist eller concept artist eller vad det heter?

Jag ska kolla in maya och z brush lite på youtube och se hur det två ser ut jämfört med varandra, men det låter absolut spännande, sen kommer man väl önksa att man har en 3d skrivare också

Det är bra att detta forum finns då kan man fråga experter som dig ifall man fastnar =)
dontmakeme är inte uppkopplad
2012-09-01, 02:58   #1465

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Har fått in en fullt riggad hatt i Team Fortress 2 nu:

Nu ska jag bara fixa lite med texturen och komma på ett namn, sedan laddas även den upp på steams workshop!
2012-09-01, 19:50   #1466

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Unexpected meeting:

2012-09-02, 17:47   #1467

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Det blev lite av en Minecraft-helg det här.

2012-09-03, 02:00   #1468

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Har gjort två hattar till för TF2s workshop:

2012-09-04, 17:16   #1469

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Gjorde en voodoo mask till TF2 nu på eftermiddagen.
Ska fixa lite med den senare i kväll och passa in den på varje klass.

2012-09-05, 00:59   #1470

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Inanimate Visa inlägg
Cool! Vad har du för polycount på den där?
Runt 1000 trianglar ligger den på, hade säkert kunnat jaga bort några trianglar till, men jag var för slö. Man kan inte alltid jaga perfektion ;P

Edit: Hatten har även en baksida också som är emot ansiktet. http://nukeaduke.com/img/teamColoredVoodooMasks3.jpg

Här är en bild med hatten på varje spelar modell, varje hatt finns som röd och blå för att matcha laget man spelar som.

Edit: Hatten i alla färger som TF2 tillåter:

Senast redigerad av ArakanI2 2012-09-06 klockan 02:08.
Sök jobb