Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Vilken kodning?

Vilken kodning skall användas när man tex ska göra en sajt som man fyller i specifika grejer för att sålla ut en produkt osv.

Tex prisjakt.nu

är det php osv man ska börja tugga i sig?

samt är det "fel" att använda sig av fria scripts och ändra dom efter behov?
Man tjänar ju lite tid på det, men då har man inte gjort allt från grunden.
Tänkte sätta mig in och lära mig lite faktiskt.

tanken är att bygga upp att man väljer altenativ man vill ha, så söker den igenom databasen och plocka fram grejerna som passar in på dom altenativen som personen har valt.

Gärna någon som är lite insatt som kan förklara lite mer vad som behövs att pluggas in m.m

Och vore tacksam om ingen jäkla skitkastning eller onödiga kommentarer som inte hjälper mig.
Vill faktiskt lära mig nåt istället för att behöva sitta och filtrera ut skiten ur mängden =P

Tusen tack för dom som orkar lägga ner energi att förklara för en riktig nybörjare.

//Toivo

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

Det prisjakt använder är AJAX, ifall den funktionen som du beskrev.

Jag skulle tipsa om att ladda ner dem, se vad de gör och försök förstå det. När du tror att du har förstått skriver du en egen version.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte hur mycket kunskaper du har men börja med att lära dig HTML och CSS, sen går du vidare och lär dig PHP, sen kommer alla dessa saker:

SQL
Ajax
Javascript
Flash (kanske inte behövs)

under vägen kommer du stöta på massa andra intressanta saker som kommer fånga ditt intresse, va inte rädd för att kolla upp vad det handlar om

Permalänk
Medlem

hehe nej då, ingen risk.
Kan lite grundligt av html, och den kunskapen kan man alltid färska på lätt.

Tex de som jag skrev i iden & frågan.
vilka kunskaper bör man först och främt läsa på så att den rullar igång, som man kan utveckla?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

jQuery (browser side) + PHP (server side) + MySQL, det är vad som behövs för att sätta ihop din AJAX-sida.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Mycket PHP-förespråkande här... får ta och slå ett slag för Ruby on Rails - mycket lätt att sätta upp webapps med RoR. Sen troligtvis något fint JS-bibliotek typ jQuery, mootools eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Mycket PHP-förespråkande här... får ta och slå ett slag för Ruby on Rails - mycket lätt att sätta upp webapps med RoR. Sen troligtvis något fint JS-bibliotek typ jQuery, mootools eller något.

blev faktiskt ingen klockare av detta om jag ska vara ärlig =P
har aldrig pysslat med sånt här, så all läsning är ny läsning tyvär.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
blev faktiskt ingen klockare av detta om jag ska vara ärlig =P
har aldrig pysslat med sånt här, så all läsning är ny läsning tyvär.

Svårt att förklara egentligen... i alla fall, Ruby on Rails är ett ramverk gjort i och för programmerings- (eller skript- om man nu så vill) -språket ruby. Det är baserat på MVC-modellen (Model-Controller-View) och är mycket lättanvänt. Nackdelen skulle väl vara att jag inte känner till någon gratis host som stödjer RoR.

I alla fall, ungefär samtidigt som Web 2.0 blev stort så blev även RoR det, främst för att RoR gör det enkelt att skapa webapps, som t.ex. twitter, del.icio.us, m.fl. - ta till exempel en titt på den här screencasten där man sätter upp en blogg med RoR på 15 minuter. Man behöver inte ha så mycket koll på SQL, säkerhet m.m. utan kan koncentrera sig på logiken istället, eftersom RoR gör mycket åt dig.

Permalänk
Medlem

gratis host gör inget, blir ju att köpa webhotell osv när allt börjar arta sig.
finns det möjlighet att köra det "offline" för att testa funktioner osv osv direkt på datorn.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

gratis host gör inget, blir ju att köpa webhotell osv när allt börjar arta sig.
finns det möjlighet att köra det "offline" för att testa funktioner osv osv direkt på datorn.

Självklart. I mappen ditt projekt ligger i kör du bara "ruby script/server" så körs servern igång på port 3000.

Permalänk
Glömsk

Nu är jag ingen webbkodare, men jag tror att detta blir rejält mycket enklare om man innan man börjar hacka kod verkligen förstår hur en webbserver och webbläsare egentligen kommunicerar. Kan man utan större problem skriva och parsa HTTP-requests för hand följer "AJAX" nästan automatiskt

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Nu är jag ingen webbkodare, men jag tror att detta blir rejält mycket enklare om man innan man börjar hacka kod verkligen förstår hur en webbserver och webbläsare egentligen kommunicerar. Kan man utan större problem skriva och parsa HTTP-requests för hand följer "AJAX" nästan automatiskt

Du har en poäng, men med alla fina JS-bibliotek och liknande som finns idag är detta en stor omväg att gå.

Permalänk
Medlem

så vad blir steg 1 att börja läsa, har skummat lite i ruby osv, men det är ju ett problem att hostarna här i sverige har inget stöd för det.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för PHP ändå... vet att RoR är ett bra alternativ, men jag är säker på att TS kommer igång snabbare med PHP. Fördelen med RoR är också en nackdel; MVC-modellen förvirrar många och det känns som en högre inlärningströskel. Själv är jag hyfsad på PHP, kan iaf skriva plugins till Drupal, har skapat en webbbutik från scratch m.m. men ändå lyckades jag efter två veckor tids ganska intensivt experimenterande, tutorial-följande och översättande inte skapa något vettigt utöver just det jag behövde klara av att göra. Att lära mig konceptet PHP däremot, gjorde jag på ett par dagar. Och så fort man greppar ett koncept känns det hoppfullt och roligt att fortsätta lära sig mer. Det kan vara så att jag har genetiskt lättare för det ena eller något, men så var det för mig iaf.

Permalänk
Medlem

drog ner phpskolan från phpsidan, sitter å glor igenom alla delar.
Ska läsa om dom ett par ggr.

Så jag börjar där
Lite svårt är det när man aldrig har pysslat med php innan.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite svårt är det när man aldrig har pysslat med php innan.

Så är det med det mesta, men innan du vet ordet av är du igång och gör gästböcker, bloggar och gud vet vad.

Permalänk
Medlem

japp,tråkigt nog så kan man aldrig nåt när man födds =P

Men men, får göra så gott jag kan, enligt endel så är de ju inga "svåra" grejer jag ska knåpa så...bara tålamodet orkar =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |