Färgväljare till webbsida .Net, C#

Permalänk

Färgväljare till webbsida .Net, C#

Hej.
Jag håller på med en sida till en webbsida där man ska, på en lastbil, kunna ändra flakets storlek och färg.

Till flaket har jag en panel som det utan problem går att ändra både storlek och färg på men färgerna kan jag bara ändra med de knapparna jag lagt in.

Jag skulle vilja ha någon färgväljare, liknande som i photoshop så man kan välja på alla olika färger, är det någon som vet om det finns någon sådan gratis?

Sedan undrar jag också hur man sedan får den färgkoden som man då får ut från färgväljaren hur man får programmet till att förstå den. För när jag väljer fasta färger så står det ju bara Red, Black m.m. och i färgväljaren blir det väl: #000000?

Tack på förhand

Hälsningar Robin

Permalänk
Permalänk
Medlem

lättaste sättet att göra en färgväljare är väl att göra en 3 sliders för rgb färgerna skulle jag tro. Jag har inte koll på om det finns en färgväljarkomponent för asp.net med i vs men det finns kanske nån tredjepartskomponent för det annars.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk

Hej igen.
Hittade en färgväljare gjord med Javascript som verkar fungera.

Men det jag inte vet hur jag gör nu är hur jag då ska få färgkoden som står i textboxen att bli den färgen på min panel.

Det går ju att skriva så här om man vill välja just en färg men jag vet inte hur man gör för att den ska hämta från något annat:
Panel1.BackColor = System.Drawing.Color.Yellow;

Tack på förhand
Hälsningar Robin

Permalänk
Medlem

Chansar lite nu, men det borde funka med ungefär:

// textboxen som innehåller vad man valt, ex. #554433 string pickedColor = TextBoxColorPicked.Text; // först röd, i exemplet ovan 55 (och konvertera från hex till dec) int red = int.Parse(pickedColor.Substring(1, 2), System.Globalization.NumberStyles.HexNumber); // 44 från hex till dec int green = int.Parse(pickedColor.Substring(3, 2), System.Globalization.NumberStyles.HexNumber); // och 33 från hex till dec int blue = int.Parse(pickedColor.Substring(5, 2), System.Globalization.NumberStyles.HexNumber); Panel1.BackColor = System.Drawing.Color.FromRgb(red, green, blue);

Permalänk

Tack så mycket!!!
Jag bara ändrade sista raden så det står:
Panel1.BackColor = System.Drawing.Color.FromArgb(red, green, blue);

Sedan fungerade det perfekt!