Permalänk
Medlem

[nytt program] ShirusuPad 2

Uppdatering 4 (18/10)

Har nu haft lite mer tid att jobba med programmet, och beta4 är nu klar och uppladdad.
Den stora nyheten är stöd för grundläggande formatering. Utöver det är en hel del småändringar gjorda, och buggar fixade. Se Changelog.txt för full... ehm, changelog.

Ladda ner alpha4 här. (ca 500kb)
(Den här versionen är kompatibel med alpha3, bara att skriva över den gamla exe-filen)

Uppdatering 3 (5/9)

Ny version klar. Inte så många nya funktioner, men en hel del små bugfixar.
Följande är nytt:

  • Sortering - sortera noteringslistan fritt genom att dra noteringarna, a la Winamp playlist.

  • Flaggning - markera noteringar med en viss färg, t.ex. röd för noteringar som kräver hög prio, och grön för de som är färdiga.

  • Navigera noteringslistan med ctrl+piltangent - textrutan har nu input-focus så gott som alltid, så man slipper klicka i den för att kunna skriva.

  • Textmarkörens position sparas för varje notering - så man kan fortsätta skriva där man slutade, utan att behöva leta.

  • "Quick-create" - skapa enkelt en ny döpt notering, skriv bara namnet och tryck på enter.

Ladda ner alpha3 här. (ca 450kb)
(Den här versionen är kompatibel med alpha2, bara att skriva över den gamla exe-filen)

Uppdatering 2 (25/8)

Nu finns alpha2 tillgänglig för de som vill testa. Det innehåller en del bugfixar, förbättrad sökfunktion och påminnelsefunktion. Det finns fortfarande ingen dialog för inställningarna, dessa får göras via "settings.ini". Se bara till att programmet är nerstängt när den redigeras. Namnen på värden är nog rätt självförklarande, men det är bara att fråga om ni undrar vad en specifik funktion gör.

(Med standardbeteendet så döljs SP så fort man klickar utanför fönstret. För att få fram det så kan man antingen klicka på ikonen i trayen, trycka tangentkombinationen (satt till Win+S som default), eller köra exe-filen igen.)

Ladda ner alpha2 här. (ca 450kb)
(Den här versionen är inte kompatibel med alpha1, eftersom jag har bytt formatet som datum sparas i. I alpha1 sparades det enligt regionala inställningarna på datorn, viket ju är fel. )

Huvudfönstret med standardinställningarna.

En påminnelse (som även kan spela upp ett ljud eller exekvera en fil).

Dialogen för att skapa en påminnelse.

Visa signatur
Permalänk

Oh nice, ettan kommer jag ihåg att jag använde för massa år sen

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med en ny version och tecken på att programmet lever. Jag använder det dagligen för att hålla reda på allt möjligt på jobbet. Finns funktionen att lössenordsskydda flikar i den här nya? Och om inte kommer det implementeras?

Permalänk
Medlem

värt. Just nu använder jag mig att post it-lappar och txt-filer som ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt litet program s.c.s.i.! Tack, inga fler textfiler.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Oh, nice, äntligen kan man slippa alla .txt-filer

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Tack allihop, verkar allt fungera som det ska?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Finns funktionen att lössenordsskydda flikar i den här nya? Och om inte kommer det implementeras?

Kryptering kommer jag säkerligen att återimplementera, det passar ju både in i programidén och är användbart, om man inte är ensam om att använda sin egen dator.

Det jag dock är fundersam över är ToDo-listor och påminnelser. Det var väldigt många som efterfrågade detta när jag skrev SP1, men det känns på nåt sätt malplacerat i det här programmet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får man fråga vilket språk du skrivit det i?
Allmänt intresserad bara!

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

Verkar som ett lovande program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shox
Får man fråga vilket språk du skrivit det i?
Allmänt intresserad bara!

Javisst, det är skrivet i Delphi/Pascal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nätverksstöd? Dvs en serverdel där all information lagras.
Väldigt smidigt att ha om man inte sitter vid sin egen dator och vill skriva ner en liten påminnelse eller liknande som man sedan tittar vidare på där hemma.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Låter som ett trevligt program! Ska testas!

Vilka plattformar stöds? Windows bara?
Isåfall, kommer stöd för ex. OSX?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Nätverksstöd? Dvs en serverdel där all information lagras.
Väldigt smidigt att ha om man inte sitter vid sin egen dator och vill skriva ner en liten påminnelse eller liknande som man sedan tittar vidare på där hemma.

Jag har tänkt på detta, men det skulle kräva mer engagemang av mig, i form av serverdrift, och det är jag inte sugen på.

Programmet är så litet och helt portabelt, så tanken är att man ska kunna köra det t.ex. från ett usb-minne.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vilka plattformar stöds? Windows bara?
Isåfall, kommer stöd för ex. OSX?

Det är bara Windows som stöds. Det kommer nog inte stöd för några andra plattformar, tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smart program! Hittade dock en rätt så allvarlig bugg. Skapade först en notering som det stod test i, och sedan en som hette test2. Sökte sedan efter test, och då får programmet panik. Bläddrar mellan de två anteckningarna, och tillslut så slutar programmet att svara. Testade att skapa ett par nya anteckningar där samma ord förekommer i båda, och när man söker på det gemensamma ordet så blir det kaos.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Ser bra ut. Vad som just slog mig är att det förmodligen skulle vara mer lämpligt att ha en enkel webapp för detta, det underlättar ju utrullning av nya versioner, och man kommer åt anteckningarna även från en publik dator var som helst i världen. En webbläsare har man ju nästan alltid igång, och kan ha sidan som ett bokmärke i bokmärkesfältet för snabb access.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Oj, tack PreacherMan, förstår inte hur detta kan ha slunkit genom, jag har testat och gått genom sökfunktionen ordentligt (trodde jag). Har fixat det nu, lägger upp en rättad version ikväll!

Edit: Nu har jag lagt upp den rättade versionen. Ladda ner den nya och bara ersätt exe-filen. Det var bara en kodrad som ändrades, så den får behålla sitt versionsnummer.

Edit2: Ghost_Overdoze, för mig personligen så skulle inte en webapp fungera, jag har långt ifrån alltid webläsaren igång, pch även om jag hade det så skulle det inte gå att få fram med ett musklick, alternativt en hotkey, samt texten skulle inte finnas i lättillgängliga exe-filer (som andra program kan läsa, t.ex. Samurize, om man skulle vilja ha en anteckning som en del av skrivbordet), som var viktigt för mig.

Men en webapp skulle absolut ha sina fördelar. Finns det verkligen inget sånt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det jag dock är fundersam över är ToDo-listor och påminnelser. Det var väldigt många som efterfrågade detta när jag skrev SP1, men det känns på nåt sätt malplacerat i det här programmet.

Jag röstar för att påminnelser ska finnas med. Använder det hela tiden. Tycker ShirusuPads hantering av påminnelser är väldigt smidig. Det är huvudanledningen till att jag använder programmet, så jag ser gärna att funktionen finns med även i tvåan.

Permalänk
Medlem

Tycker mycket mer om denna än ettan!

Tack så mkt och bra jobbat!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Jag röstar för att påminnelser ska finnas med. Använder det hela tiden. Tycker ShirusuPads hantering av påminnelser är väldigt smidig. Det är huvudanledningen till att jag använder programmet, så jag ser gärna att funktionen finns med även i tvåan.

Vad tror du om att kunna "attacha" en påminnelse till en anteckning då? Du högerklickar på en existerande anteckning och väljer typ "Attach a Reminder to this Note", får upp en ruta där du kan välja tid, osv, och därefter dyker det upp en liten klocka bredvid anteckningen, som visar att det finns en påminnelse inlagd för den.

Så för att skapa en reminder så skapar du alltså en note och attachar en påminnelse till den. Du skulle kunna tagga alla dessa notes med t.ex. "alerts", och på så vis gruppera och dölja dom (genom att collapsa den taggen), om du skulle vilja det.

Känns som att detta vore lika smidigt som som i SP1, fast mer logiskt med tanke på programmets uppbyggnad. Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk

Nice program! Går det att ändra font (och storlek)?

Aldrig använt SP1 men påminnelser skulle vara bra.
Todo lista skulle vara bra med, så man kan checka av när man e klar. (går ju att göra manuellt i text, men är ju smidigare med nått bättre funktionellt)

Skulle vara najs om jag själv kunde hosta en server där jag sparar mina notes och sen connectar till den från andra datorer. T.ex. om man vill köra på samma notes på jobbet/skolan som hemma. Då menar jag inte att du eller nån annan skulle hosta, utan att det lämnas till användaren, då försvinner problemet du nämnde tidigare. (ett alternativ är om man kan köra det från en USB-sticka, går det?)

Var lite andra tankar jag hade med, men glömt dom nu. Kommer säkert på efterhand.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidDread
Nice program! Går det att ändra font (och storlek)?

Det finns som sagt ingen Settings-dialog än, men det är bara att ändra i Settings.ini under gruppen [Font].
(Se till att SP inte är igång, annars kommer den att spara över inställningarna när det avslutas)

Citat:

(ett alternativ är om man kan köra det från en USB-sticka, går det?)

Ja, programmet är portabelt, allt sparas i samma mapp som exe-filen ligger i. Så det är bara att kopiera över till ett USB-minne och köra.

Edit: Påminnelser är på g.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad tror du om att kunna "attacha" en påminnelse till en anteckning då?

Låter logiskt och bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Edit: Påminnelser är på g.

Yay!

Permalänk
Medlem

Att attacha en påminnelse låter perfekt enligt mig.

Lyckas dock inte hitta settings.ini.
Hade gärna sett att man kan byta plats på anteckningarna genom att dra dem dit man vill ha dem, alternativt högerklicka och "move up/down".

Har inte använt ettan men detta underbara program har redan en hedersplats i nedre högra hörnet

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

När man klickar på "no tags" så står det "No tags availible". Available är det rättstavade ordet.

I övrigt ser det trevligt ut. Får se om jag får någon användning för det.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat s.c.s.i.

Jag har använt ettan ett bra tag, sedan formaterade jag om datorn och jag glömde nog bort det, men nu väcks gamla minnen upp igen.

Skall se om jag inte kan introducera det på jobbet...

Jag önskar ett liknande program med stöd för delade anteckningar och grupper...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Lyckas dock inte hitta settings.ini.

Den ligger i samma mapp som programmet självt. Dock skapas den första gången man kör (och avslutar) programmet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
När man klickar på "no tags" så står det "No tags availible". Available är det rättstavade ordet.

Tack för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Skall se om jag inte kan introducera det på jobbet...

Vänta tills nästa version är klar, den nuvarande har ett par elaka buggar som är fixade i den nya. Kanske lägger upp den till helgen.

Jag knackar på programmet under dötiden på jobbet, så utvecklingen går inte så snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Den ligger i samma mapp som programmet självt. Dock skapas den första gången man kör (och avslutar) programmet.

Det förklarar varför jag inte hittade den, hade inte avslutat programmet förrän nu
Riktigt behändigt program hur som helst. Ser fram emot betan/fullversionen!
Bra jobbat!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Hade gärna sett att man kan byta plats på anteckningarna genom att dra dem dit man vill ha dem, alternativt högerklicka och "move up/down".

Jag har funderat lite på hur jag ska lösa det, eftersom anteckningarna ju kan förekomma under flera tags. Så måste på något snyggt sätt spara deras position för varje tag de förekommer under.

Ska försöka fixa det på nåt sätt. (I nuläget sorteras anteckningarna och taggarna i bokstavsordning.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte inte på bokstavsordningen faktiskt.. Går ju att lösa ganska enkelt genom att numrera dom tills vidare, använder ändå inte tags.

Har fått ett problem med att skapa nya anteckningar är väl värt att nämna. När jag högerklickar i högerkolumnen och väljer "Create a new note" markerar den min översta anteckning utan att skapa en ny.

Notes.ini ser ut följande:

[Todo]
Created=10/06/2009 03:35:34
Modified=11/06/2009 15:07:54
Tags=
[Series]
Created=10/06/2009 03:36:46
Modified=10/06/2009 03:38:04
Tags=
[Flow - notes]
Created=10/06/2009 04:25:24
Modified=11/06/2009 03:30:03
Tags=
[CSN]
Created=11/06/2009 13:19:54
Modified=11/06/2009 13:20:09
Tags=
[]
Modified=11/06/2009 18:41:29
[New Note 1]
Created=11/06/2009 18:41:33
Modified=30/12/1899
Tags=

Det dyker upp en anteckning i notes-mappen som heter ".txt" men anteckningen dyker inte upp i SP2 även om man byter till "test.txt" på filen.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Det där bör vara åtgärdat i den nya versionen... Men fram tills dess får du stänga ner ShirusuPad och ta bort tomma anteckningen från notes. ini (alltså "[]").

Säg gärna till om du lyckas återskapa problemet igen!

Visa signatur