Mappa/chippa ECU enhet i bilar?

Permalänk

Mappa/chippa ECU enhet i bilar?

Nån som har kunskap om hur man utför Remap/Chippning av ECU (styrenheten) i bilar? Om jag tolkat det rätt så tar man ut standard chippet och "skriver om informationen i det" och sätter tillbaka det? Vilket programmeringsspråk använder man för det? Det går att använda både bärbar dator och handenhet, och passande mjukvara..

Stooooooort mysterium detta, måste redas ut..

Chip Tuning Wikipedia

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig helt så finns det färdiga UIn för att konfigurera vissa bilar/chip. Är inte helt säker på om det fanns, eller om det skulle komma.

Iaf har ju verkstäder såna program, fråga om du får låna.

Permalänk
Medlem

Vissa bilar går att Chippa via OBDII uttaget.
Annars finns effektboxar...

Vill du trimam bilen, eller är du intresserad av det tekniska?
itsfun profilerar sig på att ha de billigaste chipp.
När det gäller effektboxar så välj KCR = lite dyra, men har nöjd-kund-garanti!

Permalänk

Beror ju mycket på vad man har för bil först och främst. Har du en 2liters sugmotor så är det ju knappast lönt att göra det. Saab, Volvo, VW, Audi med flera finns det ju en hel uppsjö med firmor som utför mappning på. Att själv gå in och ändra parametrarna i styrboxen är nog inte så bra. Inte så enkelt som att bara tex. höja laddtrycket, utan det finns många andra saker att ta hänsyn till som tex. tändtider, lmm och sådant. Så som sagt, beroende på vilket bilmärke samt vilken sorts motor så är det nog klokare att titta runt och jämföra priser på olika firmor. Lycka till! (Har precis mappat min Saab på maptun, kostade lite mer men absolut värt det!)

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

OBS har ej testat detta själv, men har läst på en del.

På saab:ar med trionic 5 och 7 kan du programera om boxarna. På Trionic 5 så löder du dit en kontakt på kretskortet i ECU:n och skaffar dig ett BDM interface.(går att bygga själv)

Om du har en trionic 5 bil utan magnetventil måste du skaffa en. För att kunna styra hur mycket turbon ska ladda.

Det går att med enklare modifieringar i ecu:n och programet köra med trionic 7 magnetventilen istället för 5:ans. Vilket gör att du får en betydligt billigare ventil som håller bättre än T5:ans.

Sedan kan du själv mappa ecu:n via ett program som heter T5Suite eller T7Suite beroende på ecu/bil.
Det finns inbyggda "autotrimmare" för stage 1 till 3 och du kan själv pilla med olika maps för laddtryck, insprutnings mappar med mer.

Programmet finns på http://trionic.mobixs.eu/

På trionic 7 bilar kan du flasha ECU:n via ett flertal olika bussar, t.ex CAN bussen. Så slipper du öppna ecu:n och löda.

Mer info finns på följande sidor:
http://forum.ecuproject.com/
http://jkbpower.egetforum.se/board/

Finns några fler sidor. Blandannat svenska, men kommer ej ihåg dem...

Permalänk

Precis, jag vill lära mig tekniken bakom detta. Nu har jag visserligen tre turbobilar som renoveras, men som sagt det är inte därför. Utan det vore ju en dröm att kunna programmera ECU också och inte bara skruva och svetsa..

Joka_90: Har du gjort nåt av detta på någon bil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busta_rhyme
Precis, jag vill lära mig tekniken bakom detta. Nu har jag visserligen tre turbobilar som renoveras, men som sagt det är inte därför. Utan det vore ju en dröm att kunna programmera ECU också och inte bara skruva och svetsa..

Joka_90: Har du gjort nåt av detta på någon bil?

Nej det har jag inte, saaben vi har hemma är lite för dyr att göra några misstag på;)

Du ska ju som sagt kunna en del när du pillar, så du inte får fel lamdavärden(bensin/luft ratio), inte laddar för mycket i vissa varv så du inte får hjulspinn med mer. Hur mycket förtändning vid vissa varv och sånt.

Finns dock en del filer som andra har gjort och för specialversioner av bilarna som du kan hitta på de olika forumen. Öppna dem i programmet så kan du jämföra mot orginalfilerna, så ser du vad de har gjort.

Sedan finns det säkert en del böcker om motorteori och sånt.
Farsan min har en hel del, men det är för vanlig trimning. När du byter kam, portar, olika stora ventiler, borning och massa annat.

Permalänk

Går det alltså att få tag i de filer som de gör nytt chip av, och ta upp i programmet på laptopen utan att behöva koppla den till bilen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busta_rhyme
Precis, jag vill lära mig tekniken bakom detta. Nu har jag visserligen tre turbobilar som renoveras, men som sagt det är inte därför. Utan det vore ju en dröm att kunna programmera ECU också och inte bara skruva och svetsa..

Joka_90: Har du gjort nåt av detta på någon bil?

Annars kan du ju fortsätta vara användare och helt enkelt lära dig mappa färdiga sprut, typ något MS-deritiv (VEMS eller FreeEMS).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.