Citat:
Ursprungligen inskrivet av
OWD95
Tjena!
Jag skulle behöva lite råd och så om hur man lär sig att använda After Effects och Premiere och vad som skiljer programmen åt?
Just nu gör jag nästan allt i AE, alltså både lägger till effekter, ljud, klipper osv. Sen behöver jag lite tips på vad man ska använda sig för format, om jag gör en kort effekt i AE ska jag rendera den okomprimerad och sedan t.ex komprimera den i Premiere?
Sen undrar jag vad som är bästa Video Codecen att använda sig av, alltså om jag gör ett 10s klipp i 720p/1080p ska jag då använda H.264?
Tja!
Skillnaden på Premiere och AE är den att premierer är kort och gott gjort för att klippa sin film i, medan AE är till för att behandla den.
Man kan se på AE lite som ett photoshop för film, väldigt många funktioner fungerar faktiskt på samma sätt som i PS.
Visst, man kan klippa sin film i AE, men det är inte speciellt smidigt, när det dels krävs ett nytt lager för varje klipp, och dels att programmet inte visar video i realtid utan att hela tiden RAM-previewa.
Att lära sig Premiere är egentligen inte så krångligt, öppna programmet, importera en film och lägg ner den på timelinen, sen räcker det i princip att bara testa de verktyg som finns i den lilla verktygslådan, så bör du förstå grunderna i princip på en gång. Det mesta är väldigt lättförståeligt, vill du till exempel snabbspola ett klipp så högerklickar du bara på det och väljer "Time/Duration", och skriver in hur snabbt du vill att det ska gå.
Om det är något du inte riktigt hittar en lösning på, så är ett hett tips att kolla in creativecow.net och deras forum, där det finns avdelningar för otroligt många program, bland dessa då även för premiere.
After Effects är lite lurigare att lära sig själv på det sättet. Absolut att man ska testa att bara öppna ett klipp och klicka runt och se vad som händer, det är alltid det bästa sättet att bli familjär med ett program, men när AE är så otroligt stort är det starkt rekomenderat att lära sig via tutorials. Den klassiska sidan som brukar vara den första folk kommer i kontakt med är
VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals. Andrew Kramer som driver den är väldigt duktig och pedagogisk, så jag tycker verkligen det är en bra start. Sen finns det en bunt med andra sidor man bör kolla in, även här är creativecow.net ett väldigt bra ställe, både för deras forum och deras löjligt stora samling tutorials.
Vilken codec du ska använda beror lite på vad du ska ha klippet till. Ut från AE brukar man oftast köra en lossless quicktime, och sedan komprimera den till ett annat format senare. När jag ska ha ut titt-varianter av saker jag gör brukar jag ofta köra ut en h264a från Quicktime Pro.
Det enda komprimerade jag rekomenderar att köra ut från AE är en quicktime photo-jpeg i kanske 90% eller så. Det är ett av de snabbaste formaten att rendera, filerna får en hanterbar storlek och kvallitén blir bra nog för att sändas på TV. Med hanterbar menar jag inte att det blir 700 mb för en långfilm, snarare kanske 200-300/minut. Om du vill komprimera det hårt har jag i princip bara erfarenhet av h264, vilket räcker för de ändamål jag brukar ha.
zachry
Jaru, en slidshow kan se ut på många sätt, och man kan välja att göra det lätt för sig eller svårt.

Ett väldigt enkelt sätt att göra en klart godkänd slidshow på förklaras
här av Andrew Kramer på videocopilot.net
Din färdiga .mov du har, hur ser den ut? Innehåller den en tidigare slidshow, och är målet då att skapa en ny likadan?