Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2010-08-06, 22:07   #1

Erben

Medlem

Erbens avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2007

Mest använda programmeringsspråk

1:Hur många programmeringsspråk finns det?

2:Vilket är det programmeringsspråk som används mest?

3:Inom vilka områden använder man de olika programmeringsspråken?

4: Finns det något språk som kommer att finnas även i framtiden?

5: Vilka programmeringsspråk är mest olika varandra?
Erben är uppkopplad nu
2010-08-06, 22:28   #2

ErDraug

Medlem

ErDraugs avatar

Plats: Borås

Registrerad: sep 2008

1: Alldeles för många för att lista alla...

2: Finns nog inget som används "mest" ange ett område, så kan jag svara bättre... C# kanske?

3: Oj oj oj generell fråga. De flesta språk används till det mesta på olika sätt... Som sagt går inte riktigt att lista alla...

4: Jaa, alla språk lever kvar längre än vad de borde göra, program byggs i dem sedan måste programmen uppdateras och underhållas vilket betyder att det behövs folk som kan dem.. Ond cirkel men billigare än att bygga nya system/program.

5: Alla är mer eller mindre olika varandra finns nog inga som är mest olika varandra..

Läs på lite mer vad ett programmeringsspråk är, är mitt förslag. Läs på dig, Dessa frågor är för generella imho.

//Daniel
| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)
ErDraug är inte uppkopplad
2010-08-06, 22:31   #3

peo.b

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: maj 2010

1. För många och för få på samma gång. Sök efter en referens på hello world så borde du hitta några

2. Tror det är gamla hederliga c om man räknar in embed, annars är det nog c++ sen java och sen C#.

3. Seriöst? Räcker det med att lista hundra språk eller måste det vara alla?

4. Definiera framtiden, men ja?

5. Err... assembler och G kanske?

Det borde inte handla om läxor väl? I vilket fall så är det så pass abstrakta frågor så om det är läxor så är det tänkt att du ska tänka.
peo.b är inte uppkopplad
2010-08-06, 22:37   #4

You

Medlem

Yous avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2007

1. Många. Wikipedia har en lista, men den lär inte vara komplett.
  2. Oklart. Det finns några försök att ta reda på detta, men de är inte definitiva. De ger en någorlunda bra uppfattning om magnituder i alla fall. Det beror även på vilken plattform man jobbar på; Obj-C är väldigt ovanligt på alla plattformar utom OSX, där det är "the language of choice". Samma sak gäller C# på Windows.
  3. Varje språk har sina styrkor och svagheter, men man kan omöjligt kategorisera så hårt att "programmeringsspråk X används till Y och bara Y".
  4. Well, BASIC finns fortfarande, C är 40 år gammalt och finns fortfarande, APL (som är sjukt obskyrt och knappt används) finns fortfarande, C++ är 30 år gammalt och används flitigt... ett programmeringsspråk "dör" aldrig riktigt. Vissa blir omoderna, men de dör inte.
  5. Omöjligt att svara på. Tar du två språk i samma paradigm kommer de vara lika varandra, oavsett syntax. Tar du två språk ur olika paradigmer kommer det vara stor skillnad, oavsett syntax.

I allmänhet går dina frågor inte att svara på, de är för generella. Varför undrar du, förresten?

Senast redigerad av You 2010-08-06 klockan 22:47. Anledning: Listformat
You är inte uppkopplad
2010-08-07, 13:25   #5

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: dec 2004

Skolarbete ^^
2010-08-08, 18:15   #6

Erben

Medlem

Erbens avatar

1: Oj det är riktigt många 1000<X , jag hade tidigare gissat på ett hundratal.
Wikipediasidan ger en hint om hur många olika det är.

4: Det jag tyder från denna karta är att ett programmeringsspråk uppstår genom att titta på andra programspråk som utgångspunkt och att det sedan skiljer sig åt i användningsområden. De kan också vidareutvecklas från ett befintlig programmspråk.

http://www.digibarn.com/collections/...es/tongues.jpg

En sak som är slående är också att språket är anpassat till den tid man lever i, det framgår av följande.
Denna maskins språk är anpassad till den tid de lever i. (Sladdkombinationer)

Programming the ENIAC

Denna maskin är anpassad till den tid de levde i ( switch on off kombinationer)
Resultat av Googles bildsökning efter http://www.old-computers.com/museum/photos/mits_altair-8800_2.jpg

I dagens maskiner har vi olika språk för att översätta till 0 och 1. Trotts att maskinerna hela tiden blir snabbare har det ej skett någon radikal utveckling som när man gick från sladd till switch eller switch till att skriva kod. ##"OM"## nästa steg blir att tala om för datorn vad som skrivas så skiljer ju vårat sätt att prata och skriva åt. Men jag har svårt att motivera att C++ skulle "överleva" bara för att det tillhör en av de största språken idag och att det ligger mycket investerat i program.

5: Vad jag vet så ingår 0 och 1 i alla programmeringsspråk. Detta har och göra med att koden är ett binärt talsystem med talbasen 2. Finns det programmeringsspråk med andra talbaser ex talbas 10 så skulle jag säga att det sticker ut ur mängden. Ett programmeringsspråk där flera perssoner sammtidigt kan skriva på en gemensa kod i realtid skulle också sticka ut ur mängden.

Senast redigerad av Erben 2010-08-08 klockan 18:59.
Erben är uppkopplad nu
2010-08-08, 18:24   #7

Atomizer

Medlem

Atomizers avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Erben Visa inlägg
1:Hur många programmeringsspråk finns det?

2:Vilket är det programmeringsspråk som används mest?

3:Inom vilka områden använder man de olika programmeringsspråken?

4: Finns det något språk som kommer att finnas även i framtiden?

5: Vilka programmeringsspråk är mest olika varandra?
1. Många...

2. På ohloh finns statistik från väldigt många open source-projekt; topp 5 utgörs av C, C++, Java, PHP samt C#. XML är också med där på tredje plats, men det kanske inte är vad man brukar förknippa med "programmeringsspråk".

3. C/C++ är framtaget för systemprogrammering (drivrutiner, realtidssystem m.m.) och i viss mån applikationer. Väldigt mycket bygger på C och/eller C++:
- operativsystem: Windows, Linux, Mac OS
- kontorsprogram: OpenOffice
- verktyg och terminalprogram: GNU coreutils
- databashanterare: MySQL, PostgreSQL m.fl.
- spelmotorer: id tech, cryengine, source osv.
- webbläsare: Firefox, Chrome
- webbservrar: Apache HTTP Server
- många virtuella maskiner för andra programmeringsspråk: CPython, Java Virtual Machine (Java + mycket annat), SpiderMonkey (JavaScript) osv.

PHP och JavaScript är framtaget för att skripta webbservrar respektive webbläsare, men i synnerhet JavaScript har blivit populärt för att skripta lite allt möjligt.

Java och C# är framtaget för applikationsutveckling.

4. Många av de mest populära programmeringsspråken idag kommer knappast försvinna inom överskådlig tid, helt enkelt för att så många system bygger på dem. Cobol är t.ex. inte dött ännu, trots att det funnits sedan 1959, eftersom det finns många banksystem som är Cobolbaserade. Även Fortran och Lisp hänger med ännu, två ytterligare 50-talister.

5. Det är stor skillnad på funktonell och procedurell programmering. Den senare är vanligast (C, Java osv.), men inte nödvändigtvis "bäst" för det. Lisp och Erlang är exempel på funktionella programmeringsspråk. Erlang har vuxit i popularitet på senare tid pga sitt fiffiga (?) sätt att strukturera flertrådade program.

Det är också stor skillnad på hur objektorientering är implementerat i objektorienterade programmeringsspråk; i det avseendet är klassbaserade Java helt olikt prototypbaserade JavaScript.

Det finns också olika typsystem: statiska och dynamiska. C/C++, Java, C# m.fl. är statiskt typade medan PHP, JavaScript, Python, Ruby, Perl m.fl. är dynamiskt typade. Den korta versionen är att statisk typning innebär att en variabels/konstants typ måste anges i källkoden. Vilken paradigm som är bäst är en het potatis, men argumenten för dynamisk typning brukar vara kortare utvecklingstid och koncisare källkod, medan statiskt typning innebär fler möjligheter till verifiering, optimering och typangivelserna kan tjäna som dokumentation.
Atomizer är inte uppkopplad
2010-08-08, 18:52   #8

You

Medlem

Yous avatar

Citat:
5: Vad jag vet så ingår 0 och 1 i alla programmeringsspråk. Detta har och göra med att koden är ett binärt talsystem med talbasen 2. Finns det programmeringsspråk med andra talbaser ex talbas 10 så skulle jag säga att det sticker ut ur mängden. Ett programmeringsspråk där flera perssoner sammtidigt kan skriva på en gemensa kod i realtid skulle också sticka ut ur mängden.
Det binära talsystemet är inget man brukar använda när man programmerar, undantaget bitmaskar och liknande. Dessa är dock ingen konsekvens av programmeringsspråk utan snarare av hur det binära talsystemet fungerar (och att det lämpar sig för just bitmaskar). Känner inte till något programmeringsspråk som endast låter dig representera tal i binär form; oftast brukar man kunna representera tal i decimal, hexadecimal och oktal form.
You är inte uppkopplad
2010-08-08, 19:12   #9

Erben

Medlem

Erbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Allexz Visa inlägg
Skolarbete ^^
Det är ett spännande område där jag skulle vilja ha en överblick av vad som är aktuellt idag innom programmering då det sker en ständig utveckling.
Eventuellt för att lära mig ett ytterligare språk
Erben är uppkopplad nu
2010-08-09, 20:55   #10

vb

Medlem

vbs avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: okt 2001

1. Jag skulle tro att en rätt vanlig labb-uppgift i kompilatorkurser är att skapa en liten kompilator eller tolk för ett egenpåhittat språk så är nog wikipedialistan bara toppen på ett isberg
2. Vad är används mest? Flest antal personer som skrivit en rad i språket? Rader som skrivs per minut? Antal program skapade? Det beror på hur man frågar.. Här finns i vilket fall en lista: TIOBE Software: The Coding Standards Company
4. Hur långt är framtiden? Spontant skulle jag gissa på att C blir ett av dom mest seglivade språken. Det känns absolut inte som att utvecklingen trappat ner utan det har stått emot bra. Cobol nämnde Atomizer men även om det skrivs mycket kod så är det inget nytt, det är liksom ingen som bestämmer sig för att bygga sitt nya banksystem i Cobol även om många gamla banker kör det. C däremot används varje dag för helt nya saker.
5. Malbolge och python?

Den här länken kanske är intressant, en jämförelse mellan dom stora språken på ett gäng områden: Browse the rankings · Programming Languages
vb är inte uppkopplad
2010-08-10, 23:36   #11

Pulser

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: okt 2002

2. Min gissning är att HTML är det mest använda språket.
2010-08-11, 00:27   #12

You

Medlem

Yous avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pulser Visa inlägg
HTML är inte ett programmeringsspråk — det är ett märkspråk.
You är inte uppkopplad
2011-01-20, 14:09   #13

Erben

Medlem

Erbens avatar

4: Jag tycker det är häftigt att cobol finns kvar i molnet. Språket kommer nog att finnas ett tag till bara därför.
http://cloud.idg.se/2.16150/1.364276/cobol-nar-molnet
2011-01-20, 14:48   #15

teejee

Medlem

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pulser Visa inlägg
Som You säger så är det inte ett programmeringsspråk, däremot används mkt Javascript på HTML-sidor, och det är ett programmeringsspråk som tillhör de största.
Så helt fel ute är du inte.
2011-01-31, 13:30   #16

patrix

Medlem

Registrerad: mar 2010

COBOL, skulle jag svara på fråga 2.
"In 1997, the Gartner Group reported that 80% of the world's business ran on COBOL with over 200 billion lines of code in existence and with an estimated 5 billion lines of new code annually." (http://en.wikipedia.org/wiki/COBOL#Legacy)
patrix är inte uppkopplad
2011-01-31, 14:49   #17

zillio

Medlem

zillios avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: mar 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av teejee Visa inlägg
Som You säger så är det inte ett programmeringsspråk, däremot används mkt Javascript på HTML-sidor, och det är ett programmeringsspråk som tillhör de största.
Så helt fel ute är du inte.
Javascript är ett scriptspråk som i sin tur är ett programmeringsspråk ^^

Så jag röstar mellan tummen och pekfingret på att javascript är det största språket.
2011-01-31, 18:37   #18

bud_bundy

Medlem

bud_bundys avatar

Registrerad: maj 2003

1: Hur många talspråk finns det, ska man räkna med dialekter? Samma dilemma med programmeringsspråk.

5: Hårdvarubeskrivande och mjukvarubaserade språk skiljer sig en hel del, då den första är till för att beskriva hur hårdvara ska "konstrueras" (t.ex. brännas med en programmerare). En lurig tabbe många gör när de skriver denna kod är att de inte tänker på att kod ofta exekveras parallellt.

Psedo ex, nu var det länge sedan jag kodade språk med parallell exekvering men om jag minns rätt.
Loop
A=5
Disp " Första:" + A
A= A +6
Disp " Andra:" + A
end Loop

Så ska både första och andra Disp visa numret 11, eftersom koden innanför loopen exekverades parallellt. Och ibland så kodar man vanlig sekventiell kodning, och för såna som mig som inte har sysslat med detta på runt 10år blir det en sabla röra.

Nu var mitt exempel ovanför inget praktisk bra, iaf var min poäng att man vid hårdvarubeskrivande språk ofta får tänka lite utanför konventionelll programmering.

Senast redigerad av bud_bundy 2011-01-31 klockan 18:46.
bud_bundy är inte uppkopplad
2011-01-31, 20:53   #19

Erben

Medlem

Erbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av You Visa inlägg
Det binära talsystemet är inget man brukar använda när man programmerar, undantaget bitmaskar och liknande. Dessa är dock ingen konsekvens av programmeringsspråk utan snarare av hur det binära talsystemet fungerar (och att det lämpar sig för just bitmaskar). Känner inte till något programmeringsspråk som endast låter dig representera tal i binär form; oftast brukar man kunna representera tal i decimal, hexadecimal och oktal form.
Jo vist är det så att man inte använder det binära talsystemet i programmerandet.

Men jag tror (hoppas någon vet bättre och kan förklara) att man kan dra alla programmeringsspråk över en kam och säga att konsekvensen av allt programmerande, oavsätt språk är en översättning till 0 och 1 i någon form.
Detta för att en transistor, i slutändan ska kunna veta om att den är på eller av.
2011-01-31, 21:24   #20

bud_bundy

Medlem

bud_bundys avatar

Registrerad: maj 2003

Citat:
Jo vist är det så att man inte använder det binära talsystemet i programmerandet.

Men jag tror (hoppas någon vet bättre och kan förklara) att man kan dra alla programmeringsspråk över en kam och säga att konsekvensen av allt programmerande, oavsätt språk är en översättning till 0 och 1 i någon form.
Detta för att en transistor, i slutändan ska kunna veta om att den är på eller av.
Nej, då det finns hårdvarubeskrivande språk som jag nämnde ovanför. Man kan alltså programmera en "processor" om man så skulle behöva, där denna processor sedan kan köra vanlig programkod. I praktiken så gör man sällan mer än någon ALU, ty mer "komplicerade processorer" programmeras inte fram på någon FPGA krets eller liknande.

Ett programmeringsspråk är ett kommunikationsmetod för att få något att bete sig på ett visst sätt efter kommandon. Detta "något" behöver inte ha binär representation utan kan vara tristate, analog etc.

Alltså språket innehåller en samling instruktioner(ej förväxla med instruktionslista (plc), eller maskinkodinstruktioner) gjorda efter en bestämd mall som talar om hur något ska bete sig.
Hur denna samling instruktioner ser ut är ganska "oväsentligt", det viktiga är att mallen (syntaxen) är entydig så att den makapär som tolkar koden är konsekvent. (man kan förutse hur den kommer tolka koden)
Dock är utformningen knappast oväsentligt för den programmerar, likaså är olika språk formade för olika ändamål.

Jag tycker även att prata om 1:or och nollor blir fel på scriptspråk. Det är för programmeraren ofta oväsentligt om hur datorn i grunden utför ett visst arbete. Det programmeraren vill med språket/scriptet är att få en mjukvara att fungera på ett visst sätt, hur mjukvaran sköter detta är inte programmerarens problem. (vid enkla script som ej är resurskrävande)
*edit*
Förr i tiden skulle jag säga att hårdvara ska bete sig på ett visst sätt, men jag vi går mot allt högre nivå på språk, så att jag tycker att man generellt kan säga att mjukvara ska bete sig på ett visst sätt.

*edit2*
Ta exempel med människospråk, vad är syftet med dessa? Jo kommunicera, börja prata om hur ljudvågor utbreder sig så tycker jag man är ute och cyklar.. Samma med programmeringsspråk, det viktiga är inte hur de av målsystemet implementerat, även om många programmerare måste veta detta.

Senast redigerad av bud_bundy 2011-01-31 klockan 21:57.
bud_bundy är inte uppkopplad
2011-02-12, 17:10   #21

Erben

Medlem

Erbens avatar

Jag ser 0 och 1 som en form av den yttersta gränsen, som sätter en begränsning i hur man kan, får, och ska måla en tavla. Så om man ser det så, då är merpart av alla programmeringsspråk är en konskvens av "0 och 1" då instruktionerna måste formas och förhålla sig till syntaxen utifrån denna begränsning.
Jag tänker såhär att när det gäller att hitta nya tillvägagångssätt så vill jag gärna se likheterna.
Ex som att många små trianglar kan bilda en cirkel. Eller att logiska block passar i en form.
http://www.lar-lek.se/logiska%20block2.jpg
Det blir därför enklare att identifiera saker som programmeringsbart om man ser konsekvensen som 0 och 1
Men vist en programmerare behöver ej veta om detta för att vara en skicklig programmerare.
Men jag kan uppleva att det ger insikt i att trotts att många programmeringsspråk skiljer sig åt så finns det likheter och då minskar också pressen i inlärandet av ett nytt språk. Man kan ju redan lite om det nya.
Jag har haft svårt att ta till mig nya språk eftersom att lära sig ett språk tar sådan tid.
Till en början går tiden åt att hitta de enklaste byggstenarna i programmerandet som (tid, input, display osv) alla språk har likadana grund byggstenar. Dessa behöver man "latcha" med i någon form så att man får koll på språkets grundstenar. Därefter kan man gå vidare med den inriktning man är intresserad av, eller som det språket är skrivet för.
Många har svårt att ta till sig och förstå programmering över huvud taget. Så detta är kanske en tanke för att uppleva att man redan förstår lite om det som är nytt och svårt i början.
http://www.eis.mdx.ac.uk/research/Ph...eed/paper1.pdf

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bud_bundy Visa inlägg
Ett programmeringsspråk är ett kommunikationsmetod för att få något att bete sig på ett visst sätt efter kommandon. Detta "något" behöver inte ha binär representation utan kan vara tristate, analog etc. .
Konsekvensen av ett analogt system är väll endå värdena 0, 1 pga, vinkeln Cos 0 =1 Sin 0 = 0 ?
Men förvisso en tristate system kan anta värdena -1, 0, +1 och det finns fler som har skrivit om det ,
http://linux.nu/modules.php?op=modlo...&topic=10984&6
Som jag förstår av ett tristate system så är vinsten att, det som krävs av processorn är avsevärt mindre vid beräkningar av exponentiellt växande uppgifter.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.155055 Det tråkiga med detta system tycks vara att det ej är så precist.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bud_bundy Visa inlägg
Ta exempel med människospråk, vad är syftet med dessa? Jo kommunicera, börja prata om hur ljudvågor utbreder sig så tycker jag man är ute och cyklar.. Samma med programmeringsspråk, det viktiga är inte hur de av målsystemet implementerat, även om många programmerare måste veta detta.
Gällande människors språk och likheten med kommunikation så är det intressant att förstå att konsekvensen av talet är ljudvågor.
Insiken att ljus kan ses som vågor är också intressant.
Varför skulle inte dessa två till synes olika ting som ljud och ljus kunna användas till samma sak "kommunikation" då det faktiskt liknar varandra, något.
Så den logiska tanke följden blir då att, allting som innehåller våger i någon form kanske skulle kunna användas att kommunicera med. Men vist, man behöver aldrig förstå detta för att kunna kommunicera.
Det är bara ett sett att gå runt problemet och bilda sig en uppfattning.

5) En insikt skulle vara att nästan alla programmeringsspråk ej skiljer sig åt, så mycket i grunden.
2011-09-12, 01:39   #22

Erben

Medlem

Erbens avatar

5) Vad tror ni om dessa. Är dessa två sätt att programmera två extrempunkter till varandra. Linjär programmering där data är sorterad från A-Ö i ena punkten och Associativ programmering som liknar våran hjärna att tänka i den andra. Där vi använder associationer för att beskriva något i minnet eller fantasin som är kopplad till en sak, händelse eller person. Tex lukt känsel smak hörsel syn kopplingar.
2011-09-12, 23:20   #23

Erben

Medlem

Erbens avatar

4)
Jag tror att dagens programmeringsspråk som C, cobolt mfl stora språk kommer att "leva" i ca 9-14 år till.
Men sedan kommer de succesivt att "dö". Varför då?

Moors lag kommer succesivt sluta att gälla och en gissning är att det håller till år 2020-2025.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag
http://www.youtube.com/watch?v=CaNFY...layer_embedded tid ca 04:00
Detta bland annat eftersom att processorerna blir så fysiskt små att ledningar har svårt att hålla kvar elektronerna i ledningarna som då är för stora för ledningarna och hoppar där emellan.

Så därav tror jag att kvantumfysik och teknisk biologi är ämnen att studera om man vill programera i framtiden.
Eller befinner vi oss redan i framtiden ?
http://www.dwavesys.com/en/products-services.html
Hur programmerar man denna maskin, tror inte det är med C iallafall.
2011-09-12, 23:34   #24

VirtualIntent

Medlem

Registrerad: jul 2007

Citat:
Så vitt jag kan förstå så är inte kvantdatorer någonting som kommer att ersätta dagens datorer, utan de kommer att kunna utföra vissa beräkningar väldigt effektivt, medan de är närmast inkompetenta på andra saker som vi förväntar oss av dagens datorer.

Om du är intresserad av grunderna inom beräkningsvetenskap kan den här Wikipedia-sidan fungera som en utgångspunkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_computation

Värt att ha i bakhuvudet medan du funderar på det är citatet av Edsger Dijkstra: “Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.”

Här är en populärvetenskaplig bok som jag tyckte var ganska bra som rör liknande saker: http://www.amazon.com/Engines-Logic-.../dp/0393322297
VirtualIntent är inte uppkopplad
2011-09-12, 23:37   #25

You

Medlem

Yous avatar

Citat:
Så därav tror jag att kvantumfysik och teknisk biologi är ämnen att studera om man vill programera i framtiden.
Eller befinner vi oss redan i framtiden ?
http://www.dwavesys.com/en/products-services.html
Varför det? Du programmerar ju inte dagens datorer med någon kunskap om exakt hur processorn fungerar (oftast)? Merparten av kunskapen om arkitekturen kommer att ligga hos de som skriver kompilatorer; för programmerare på "högre" nivå (i bemärkelsen "närmre användaren") kommer det inte spela någon större roll huruvida datorn är en kvantdator eller inte.

Moores lag har ingenting med saken att göra.
You är inte uppkopplad
2011-09-13, 15:27   #26

Erben

Medlem

Erbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av You Visa inlägg
Varför det? Du programmerar ju inte dagens datorer med någon kunskap om exakt hur processorn fungerar (oftast)? Merparten av kunskapen om arkitekturen kommer att ligga hos de som skriver kompilatorer; för programmerare på "högre" nivå (i bemärkelsen "närmre användaren") kommer det inte spela någon större roll huruvida datorn är en kvantdator eller inte.

Moores lag har ingenting med saken att göra.
Ingen form av exakt kunskap behövs om processor arkitektur för att kunna programmera i högnivå program som C det stämmer.
Det du skriver handlar mer om användarvänlighet för programmeraren. Och vist kan man önska att det är anvädarvänligt, men för en som programmerade hålkort förr i tiden så var det inte användarvänligt. Däremot var resultatet helt fantastikt att kunna producera x antal flera mattor med samma mönster än tidigare. Det gav också möjlighet att utveckla hålkorten. Men det är ej givet att en som kan programmera hålkort skulle kunna programmera EINAC. Gissningsvis skulle den förstå lite av logiken.

Arkitektur kan förändras i små eller stora steg. Små steg mellan vävmaskin till vävmaskin (med hålkortsprogramering som utvecklas), Ett stort steg i vad gäller programmeringkunnande är att gå till en annan arkitektur och eller behålla användningsområdet. Man skulle kunna behållt vävandet och satt EINAC att räkna ut nya mönster. Små steg sker i programmerings utvecklingen med EINAC och den tidens datorer, man minskar antalet sladdar i maskinerna som då gör det lättare att programmera den, ett stort steg sker när det finns möjlighet att programera en 4004 men små steg mellan den och de övriga generationerna av dator arkitektur tas, till Pentium 1,2,3,4, i7 (i8, i9, i10) (har i stort, samma sätt att programmera på med små förbättringar och utveckling av programmeringsspråket)

Tillvägagångssättet hur man programmerar har därför ändrats och språken, men grundlogiken finns där.

Ett stort steg mellan (i10 och en Qvantum datorn) är möjlig.

Och då påverkas programmeringen.

En kompilator är i stort sätt bara ett verktyg en, "översättare" mellan två olika språk.
Då är det lätt att också anta att en Qvantumdator skulle kunna använda en kompilator.
Men det behöver inte vara så "om" den tar ett stort steg.

Detta eftersom den ser ut att saknar minnes hantering. Vad ska man då med lågnivå språk till och
pekare, arrayer, länkade listor m.m ?

Att programmera en Quantum dator.

1) Ha tillgång till några atomer
2) Sätt dem i ett magnetiskt fält
3) skjut elektromagnetisk strålning på dem
4) låt dem snurra och få 0,1 , eller 0 till 1 (alltså någon liknande form av tri state)
5) Mät ekot av atomerna för att få fram resultatet.

http://www.youtube.com/watch?v=rUWfo...eature=related

Det kan kanske bli lite mer användarvänligt med hjälp av COVE för programmeraren
http://www.slideshare.net/mpurkeypil...ming-framework

Senast redigerad av Erben 2011-09-13 klockan 17:36.
2011-09-13, 15:46   #27

Erben

Medlem

Erbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av VirtualIntent Visa inlägg
Här är en populärvetenskaplig bok som jag tyckte var ganska bra som rör liknande saker: http://www.amazon.com/Engines-Logic-.../dp/0393322297
Intressant, den spontana tanken var först att den boken kan säkert ge konsekvenser som långt krulligt hår efter en tids analyserande av av Leibniz dröm och teorier. Men den ser ut att kunna vara mera lättsmält.
2011-09-14, 00:31   #28

Chigurh

Medlem

Chigurhs avatar

Registrerad: dec 2003

TIOBE är ett företag som har en hel del statistik om olika programmeringsspråk. Enligt de så är Java det mest använda programmeringsspråket.
Chigurh är inte uppkopplad
2011-09-29, 21:02   #29

Ollwee

Medlem

Ollwees avatar

Registrerad: sep 2010

en fråga bara; varför är inte CSS med i listan??
Fractal Design Define R4 Svart, Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge), Antec KÜHLER H2O 620, Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC, ASRock Z77 EXTREME4 ATX, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP, Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze, 2TB WD Caviar Green, SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5, DVD±RW Samsung 24X DL Svart, Windows 7 Home Premium 64-bit
Ollwee är inte uppkopplad
2011-09-29, 21:11   #30

Cloudburst

Medlem

Registrerad: apr 2006

För det är inget programmeringsspråk.
Cloudburst är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb