mac os startar inte, men windows partition gör, hjälp, viktigt

Permalänk

mac os startar inte, men windows partition gör, hjälp, viktigt

Jag hade Firefox med massa flikar öppna och mitt ram tog slut antar jag, stängde allt men datorn stannade.

Eftersom att den stannade, vilket den gjort flera gånger sedan jag uppgraderade till Snow Leopard, så stängde jag av den via power knappen på baksidan.

Nu vill mac os inte boota upp.

Första gången kom jag till en mapp med ett blinkande frågetecken i på vit bakgrund, vilket tyder på hdd-crash?, vart med om det förut på samma dator.

Andra gången kom jag till en cirkel med ett diagonalt streck över.

Tredje gången höll jag in alt/opt och valde Macintosh OS partitionen, bilden stannade vid äpplet, att stänga av datorn räcker det med ett tryck på baksidan, i det ögonblicket visas cirkeln med ett diagonalt streck innan den stängs av.

Fjärde gången provade jag att stoppa i Snow Leopard skivan, men då ville den plötsligt installera Snow Leopard, vilket jag inte vill.

Femte gången gjorde jag en reset av pram och nvram genom att hålla in cmd+alt/opt+p+r, lät den starta om två gånger, men kommer bara till äpplet.

Sjätte gången startar jag min Windows XP partition, den FUNGERAR!!! -Vilket betyder att min HDD INTE ÄR CRASHAD. YES!!
Den stora frågan är nu, hur i hela -- får jag tag på mina filer på min Macintosh OS partition?! Kan jag komma åt dessa från windows med nåt program, tipsa om det bästa!!
Kan jag fixa detta på något sätt?
Snälla, hjälp!

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Enklaste i mina ögon är att dra fram typ ubuntu och koppla in en extern hårddisk och kopiera över allt du vill spara från båda partitionerna, och därefter köra typ Spinrite eller liknande på disken för att se om den är paj. Därefter installera om operativsystemen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk

Nu, typ två timmar efter att problemet uppstod startar mac os upp, jag har inte gjort något speciellt, men det fungerar så jag ska spara allt så snabbt jag kan!
Tänk att det uppstår mer problem på Mac för mig än jag haft på alla mina windows datorer sedan windows 95........

@R34p3r
Jag kom inte in på Mac os så jag kunde inte komma åt det som fanns där förut, det går inte via windows.
När jag säkerhetskopierat ska jag köra diskkontroll, följt av ominstallation.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracenewbie:

Nu, typ två timmar efter att problemet uppstod startar mac os upp, jag har inte gjort något speciellt, men det fungerar så jag ska spara allt så snabbt jag kan!
Tänk att det uppstår mer problem på Mac för mig än jag haft på alla mina windows datorer sedan windows 95........

@R34p3r
Jag kom inte in på Mac os så jag kunde inte komma åt det som fanns där förut, det går inte via windows.
När jag säkerhetskopierat ska jag köra diskkontroll, följt av ominstallation.

Jomen vad jag menade var att du skulle ta en livecd/liveusb och boota från, och bara montera diskarna/partitionerna från ubuntu och därefter kopiera ner till en extern hårddisk eller liknande

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Skrivet av R34p3r:

Jomen vad jag menade var att du skulle ta en livecd/liveusb och boota från, och bara montera diskarna/partitionerna från ubuntu och därefter kopiera ner till en extern hårddisk eller liknande

Att boota ubuntu från usb? Smart!
Jag har aldrig använt ubuntu förr, men jag tror detta hade vart en perfekt lösning om problemet kvarstått.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Ifall du speglar en OS X partition till en USB sticka eller disk, går det att boota på stickan. Jag tror att det blev något knas på din din boot loader i och med att du kör dual boot. Min maskin tvärdog under uppgradering till Lion (kör också dual boot). Som tur var hade jag en fräsch backup och inga viktiga filer gick till spillo. Jag gjorde en fräsch installation av Lion och installerade om programmen.

Permalänk
Medlem

Hm, normalt skulle jag försökt säker start (hålla nere shift vid boot till eple syns) och gick ej det skulle jag ändå bootat från installationsdvdn och kört skivverktyg för att kontrollera skiva och rättigheter, och om nödvändigt försöka reparera. Om det var fel på skiva som ej gick att reparera skulle jag boota copycatx och göra kopa av disken snabbt som ögat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)