Istället för att göra en ny sådan här tråd så har jag mera specifika krav.
Min mac har levt sitt långa liv och det är dags att byta.
Det ligger mellan: MBA 13", 128GB SSD, 1.7GHz i5, 4GB RAM och en MBP 13", 500GB, 2.4GHz i5, 4 GB RAM
Jag har en stationär dator men använder min bärbara väldigt mycket, både hemma och i skol/företagssyfte.
Utöver vanlig surf, nedladdning och ordbehandling kommer jag att använda datorn för att:
- programmera (mestadels appar men också lätt hantering av kod för hemsidor, kanske lite illustrator/photoshop för ikoner - inga tunga fotojobb. Kanske Emacs också, vet ej. Kommer också att programmera mikrochip - men det är rätt lätta program)
- LabView ( Inget tungt program, men det är en programmeringsmiljö för mätsystem osv)
- Matlab (Programmeringsmiljö för matematiska beräkningar som räknas som ett rätt tungt program eller? Hade det felfritt på min vita MB från 2007 och fungerade klockrent, läst många som använt 11" MBA för matlab och fungerat)
- Kanske t.o.m musikprgram som ableton/Traktor?
Klarar MBA:n dessa krav utan problem så kommer jag att knipa den, jag sparar inte jättemycket filer, kanske några filmer osv annars så brukar jag lägga över det på externa hårddisken eller ha det på den stationära.
Hoppas Ni kan hjälpa mig