Verktyg Visningsval
2012-02-11, 08:45   #1

spazmodic

Medlem

Plats: Tranås

Registrerad: okt 2008

Uppgradera från HDD --> SSD MBP13 Late 2011

Hej!
Sitter i tankarna om att uppgradera från HDD till SSD på min MBP

hade tänk mig en 120 gb disk.
mina frågor är nu om jag ska ha
SATA 2.0 disk eller
SATA 3.0 disk?

märke? (vill att det ska vara så kompatibelt som möjligt)
googlade lite och kom upp lite om TRIM , (sånt har jag inte en aning om) så all hjälp är välkommet

är inte speciellt insatt i SSD, så vet ej om det gör någon speciell skillnad.
finns ju något om 3gb/s och 6gb/s
vill ha snabbast möjligast som fungerar på min MBP.

Tacksam för alla råd/svar som kan ges.

// Mattias
2012-02-12, 16:53   #2

b0bzor!

Medlem

b0bzor!s avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: jan 2004

Intel 520 om du vill ha stabilitet och slippa trixa med TRIM-stödet (Intel 520 har automatik som inte kräver TRIM).

Vill du spara lite så är Samsung 830 ett bra alternativ, då får du dock lägga in TRIM-hacket.

SATA 3 (6Gbps) ska fungera fint i din 2011 MBP.
b0bzor! är inte uppkopplad
2012-02-12, 21:31   #3

spazmodic

Medlem

Plats: Tranås

Registrerad: okt 2008

vad menar du med "trim-hacket" skulle vara bussigt om du förklarade lite för mig.
vad gör trim? vad gör det om jag skippar hacket? är lite sugen på en OCZ Vertex 3
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=658132

sen finns det en annan med max IOPS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=658140

ingen aning om vad det är för skillnad heller? och om det ens är värt 400 kr mer.
2012-02-14, 18:53   #4

LeifSandvik

Medlem

LeifSandviks avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2007

Jag kör med en Vertex 3 Max IOPS 120GB och är helnöjd. En fantastisk disk.
2012-02-16, 15:16   #5

GambitSWE

Medlem

GambitSWEs avatar

Plats: Landvetter

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av spazmodic Visa inlägg
vad menar du med "trim-hacket" skulle vara bussigt om du förklarade lite för mig.
vad gör trim? vad gör det om jag skippar hacket? är lite sugen på en OCZ Vertex 3.
TRIM är en funktion som finns till SSD-diskar, som möjliggör radering av data från disken, utan att skada den. I vanliga hårddiskar så raderas datan/den skrivs över med ny info, men på SSD-diskar så är detta inte önskvärt, då minnena (flashminnen) slits ut snabbare än vanliga hårddiskar. Dvs, hårddiskens yta degraderas snabbare om man inte har en TRIM funktionalitet. TRIM ser till så att SSD-disken kan radera disken utan att slita ut på minnes-cellerna i onödan så att säga. Vad b0bzor! menar med Intel's 520 disk, är väl att den funtionen finns nu inbyggd i själva disken, annars så krävs det en liten mjukvara som hjälper disken med detta. I Intels fall så heter programmet som man bör köra minst en gång per vecka, Intel SSD Toolbox. Andra märken har sina mjukvaror för denna funktionalitet.

USB-minnen som är snarlika till SSD, sliter ju ut sig mycket snabbare som lagringsmedium än vanliga hårddiskar, därför har man nu lagt in TRIM för SSD, då de bygger på den tekniken. TRIM-hacket vet jag inte vad det är, men är väl något MAC-specifikt för att just detta skall fungera som på Windows, kan jag tänka mig.
PC: Intel Core i7 920 | Asus P6T Deluxe | Corsair 1000w | 6gb ddr3 1600mhz Corsair Dominator | SSD Intel 510 120GB - X25-M G2 80GB | Asus GTX560 Ti | XFX GTX260 (SP216) | 1.5TB HD | Logitech X-2300 2.1 Thx | Logitech Illuminated Keyboard | SteelSeries Xai Laser Mouse *** Laptop Asus N56VJ | Core i7 3630QM | 8GB DDR3 | GT 635M 2GB | 750GB HD -5400rpm | BD-drive *** Server FS Scaleo Home Server 2205 | Pentium Dual Core 2,4Ghz | 5TB ***
GambitSWE är inte uppkopplad Folding
2012-02-16, 22:17   #6

lhar

Medlem

lhars avatar

Plats: uppsala

Registrerad: apr 2010

Citat:
vad gör trim? vad gör det om jag skippar hacket? är lite sugen på en OCZ Vertex 3
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=658132...
Har en Vertex 3 i min Macbook Pro 8.2 och har inget att klaga på. Har TRIM aktiverat och det finns för övrigt ett program för att göra det, om man av någon anledning känner sig obekväm med terminalen. TRIM Enabler heter det och hittas här http://www.groths.org/?p=308.
lhar är inte uppkopplad
2012-02-17, 09:57   #7

b0bzor!

Medlem

b0bzor!s avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: jan 2004

Citat:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=658132

sen finns det en annan med max IOPS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=658140

ingen aning om vad det är för skillnad heller? och om det ens är värt 400 kr mer.
Se nedan för förklaring från GambitSWE om TRIM och svaret från lhar angående TRIM-hacket (TRIM Enabler). Detta program krävs för att aktivera TRIM på Mac OS X.

En OCZ Vertex 3 kommer fungera fint, det är samma kontroller som i Intel 520, dvs. automatisk garbage collection (=TRIM behövs inte). OCZs diskar har dock haft lite barnsjukdomar i form utav stabilitetsproblem (tror det ska vara fixat nu). Det var därför jag rekommenderade Intels nya 520 då Intel har erkänt bra rykte när det kommer stabilitet och pålitlighet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av GambitSWE Visa inlägg
TRIM är en funktion som finns till SSD-diskar, som möjliggör radering av data från disken, utan att skada den. I vanliga hårddiskar så raderas datan/den skrivs över med ny info, men på SSD-diskar så är detta inte önskvärt, då minnena (flashminnen) slits ut snabbare än vanliga hårddiskar. Dvs, hårddiskens yta degraderas snabbare om man inte har en TRIM funktionalitet. TRIM ser till så att SSD-disken kan radera disken utan att slita ut på minnes-cellerna i onödan så att säga. Vad b0bzor! menar med Intel's 520 disk, är väl att den funtionen finns nu inbyggd i själva disken, annars så krävs det en liten mjukvara som hjälper disken med detta. I Intels fall så heter programmet som man bör köra minst en gång per vecka, Intel SSD Toolbox. Andra märken har sina mjukvaror för denna funktionalitet.

USB-minnen som är snarlika till SSD, sliter ju ut sig mycket snabbare som lagringsmedium än vanliga hårddiskar, därför har man nu lagt in TRIM för SSD, då de bygger på den tekniken. TRIM-hacket vet jag inte vad det är, men är väl något MAC-specifikt för att just detta skall fungera som på Windows, kan jag tänka mig.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av lhar Visa inlägg
Har en Vertex 3 i min Macbook Pro 8.2 och har inget att klaga på. Har TRIM aktiverat och det finns för övrigt ett program för att göra det, om man av någon anledning känner sig obekväm med terminalen. TRIM Enabler heter det och hittas här http://www.groths.org/?p=308.
b0bzor! är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb