Citat:
Ursprungligen inskrivet av
spazmodic
vad menar du med "trim-hacket" skulle vara bussigt om du förklarade lite för mig.
vad gör trim? vad gör det om jag skippar hacket? är lite sugen på en OCZ Vertex 3.
TRIM är en funktion som finns till SSD-diskar, som möjliggör radering av data från disken, utan att skada den. I vanliga hårddiskar så raderas datan/den skrivs över med ny info, men på SSD-diskar så är detta inte önskvärt, då minnena (flashminnen) slits ut snabbare än vanliga hårddiskar. Dvs, hårddiskens yta degraderas snabbare om man inte har en TRIM funktionalitet. TRIM ser till så att SSD-disken kan radera disken utan att slita ut på minnes-cellerna i onödan så att säga. Vad
b0bzor! menar med Intel's 520 disk, är väl att den funtionen finns nu inbyggd i själva disken, annars så krävs det en liten mjukvara som hjälper disken med detta. I Intels fall så heter programmet som man bör köra minst en gång per vecka, Intel SSD Toolbox. Andra märken har sina mjukvaror för denna funktionalitet.
USB-minnen som är snarlika till SSD, sliter ju ut sig mycket snabbare som lagringsmedium än vanliga hårddiskar, därför har man nu lagt in TRIM för SSD, då de bygger på den tekniken. TRIM-hacket vet jag inte vad det är, men är väl något MAC-specifikt för att just detta skall fungera som på Windows, kan jag tänka mig.