Nu har det hänt lite grejer!
En eländig förkylning (djupt liggande slemhosta! Fy bubblan!) håller mig halvt sängliggande, men kan inte avhålla mig från att pilla litegrann.
Filerna är nu överförda, men migreringsassistenten mellan gamla och nya datorn vägrade tala med varandra, så det blev hederlig firewirehårddiskskyffling, tog ändå en evinnerlig tid. Dessutom fick jag göra det 2 gånger då jag klantade till raiden...
Jag fick tag på 16 Gb begagnade serverminnen! 4x4! De hade ej den äkta bifffiga kylflänsen, men händig som jag är (...) klippte jag till lite aluminiumplåt som extra kylning som jag fäste med klämmor. Det gick ej att köra dem utan denna extra kylning, datorn stängde av sig och övre "dotterkortet" där de satt började lysa rött, det var rätt läskigt. Men lite aluminuimplåt senare, samt ökning av flältarna med det programmet (som jag glömt vad det hette...) så går de stabilt, men ända varmt på 69 grader.
Vansinnigt nog hade förra ägaren satt minnena fel! Jag fick inte ihop det, hur jag än räknade. Det visade sig att stickorna satt helt fel, så bara hälften räknades. Detta tillsammans med de nya ger nu i mina ögon, vansinnesutbrott av skrattmässiga 21Gb internminne!
Det har varit omöjligt att få tag i ett till begagnat grafikkort. Fick tag i ett GT120, men se, det fungerar ej i 1.1 (tror det kräver minst 2.0?).
Testade också, men vågade ej flasha ett 5770 (kunde ej spara orginalbios, det var låst på något sätt, testade i pc med det vanliga GPU-Z).
MEN glada nyheter ändå! Jag testade med mitt pc Ati HD6850 i macen idag och se på faen (som vi säger i Norrland, ursäkta) det kom bild och båda dvi ut funkade! Så glad i hågen har jag nu beställt ett 6870 till pcen, så skall macen få 6850ian.
Enda smolket i bägaren i allt detta (förutom en massa dumma felköp av mig) är att det har visat sig omöjligt att få tag i en sån där så kallad "G5 Mac Pro PCIe PCI Express 6 Pin Video Card Power Cable" (inte alla som vet kanske men mac Pro tar graikkortsströmmen inte från en 6 pin direkt från nätagget som en pc, utan det sitter 2 mindre 6-pinshonor på moderkortet, just det med mindre är jävulen själv det, för dessa går inte att köpa av apple, eller deras återförsäljare, de vägrar sälja dem. har hittat dem på Elfa (endast kontakten då alltså, en massa pillande att få ihop en hel sladd), men skam den som ger sig, tips mottages dock gärna, någonstans måste det finnas en avsomnad G5 som inte längre behöver sin sladd?
So long, so good
//Bokis