Begagnad mac - hjälp i djungeln

Permalänk

Begagnad mac - hjälp i djungeln

Hej!
Jag har blivit lite sugen på att lära mig mac och samtidigt ge min fru något att knappra på i plugget. Letar efter begagnade macs.

Vad jag är ute efter:
Bra batteritid - +4h
Billig - Max 4000kr
Hyfsat pigg - Ska kunna köra ordbehandling och senaste Mac OS X.
Bra grejor - Ska vara hållbar och vara bra tillverkad.

På PC sidan har jag ganska hyfsad koll och har jag inte haft det så har jag kunnat researcha hyfsat lätt. Vill helst köpa en modell som är "lite för bra för sitt pris". Letar just nu på Blocket och Tradera främst. Det är dock sån rackans djungel för mig som är helt oinvigd så om ni som kan era saker kan tipsa vad jag ska titta efter/undvika.

Främst intresserad av tips i stil med:
Hittar du modell X med spec X1 - Köp för max 4000kr
Hittar du modell F med spec F1 - Undvik för allt i världen, den har kasst chassi

Hemmasetupen är:
2x airport express
1x airport extreme base station (för musikstream/stream från ipad till HTPC)
1x htpc (XBMC eden)
1x ipad 2
1x iPhone 4
x antal pcdatorer.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de mest prisvärda mac;arna just nu är de vita Macbook som tillverkades innan den serien lades ner. De har snabba och effektiva (45nm) Core2Duo-processorer, bra nVidia grafik och snabbt DDR3 minne. Du borde kunna få en sådan för 2-3000 kr. Är batteriet välskött ska det hålla mer än 4 timmar.. Det är alltså late 2009 som tidigast. De har en helt annan form än de äldre Macbook och kan lätt uppgraderas med SSD och mer minne (max 8 GB)om det skulle behövas.

De jag tycker att du ska hålla dig undan är äldre Core2Duo Macbook Pro (2006-2009) som ibland kan hittas för runt 4000 kr. Dessa är mest överskattade och ger inte mycket extra för de extra pengarna.. Likaså de första MBA som var rätt veka och fortfarande är väldigt överskattade på andrahandsmarknaden.

Wikipedia har mycket bra data över vad de olika Macbook innehåller:
http://en.wikipedia.org/wiki/Macbook

Macbook Late 2009 ska se ut som den översta här på bilden. Den i mitten är en Macbook Pro och den understa en gammal Macbook

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag tycker att de mest prisvärda mac;arna just nu är de vita Macbook som tillverkades innan den serien lades ner. De har snabba och effektiva (45nm) Core2Duo-processorer, bra nVidia grafik och snabbt DDR3 minne. Du borde kunna få en sådan för 2-3000 kr. Är batteriet välskött ska det hålla mer än 4 timmar.. Det är alltså late 2009 som tidigast. De har en helt annan form än de äldre Macbook och kan lätt uppgraderas med SSD och mer minne (max 8 GB)om det skulle behövas.

De jag tycker att du ska hålla dig undan är äldre Core2Duo Macbook Pro (2006-2009) som ibland kan hittas för runt 4000 kr. Dessa är mest överskattade och ger inte mycket extra för de extra pengarna.. Likaså de första MBA som var rätt veka och fortfarande är väldigt överskattade på andrahandsmarknaden.

Wikipedia har mycket bra data över vad de olika Macbook innehåller:
http://en.wikipedia.org/wiki/Macbook

Macbook Late 2009 ska se ut som den översta här på bilden. Den i mitten är en Macbook Pro och den understa en gammal Macbook
http://www.pbcentral.com/columns/hildreth_moore/ifimbports.jp...

Fast TS bad ju om en hållbar dator med bra byggkvalitet... Plasten på plast-macbookarna spricker lätt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Vit MacBook (unibody i plast, Core2Duo <2.16 GHz ) Köp om du hittar för 2500:-
Macbook (unibody i alu, Core2Duo ), Köp om du hittar för 3000:-
Macbook Pro (unibody i alu, Core2Duo), Köp om du hittar för 4000:-
Se till att det sitter 4 GB ram i, OS X blir lätt segt med mindre. Får du ett riktigt bra pris, kan det vara värt att köpa minne löst och installera själv - lätt som en plätt.
Köp inte nån gammal Macbook (platschassi, EJ unibody - fanns i vitt och svart) med processor på vanligtvis 1,83 GHz. De spricker alltid i plasten och det ser väldans trist ut, även om det föralldel inte påverkar funktionen nämnvärt. Kan dock skava förskräckligt på handlederna, inte skönt alls.
Du VILL få med systemskivor och laddare oavsett vilken Mac du köper. Kolla på laddkabeln så den inte har några deformationer eller är sprucken nånstans. Du ska se till att få med två elkontakter till laddaren - en som sitter direkt på laddaren (s.k. duckhead) och en kabel.
Tips: Leta på 99mac. Där får du oftast betala det Macen är värd. Lycka till!

Tillägg: Ett ord försvann på ett alldeles mystiskt sätt. Skrev dit det igen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Fast TS bad ju om en hållbar dator med bra byggkvalitet... Plasten på plast-macbookarna spricker lätt.

Nej, inte på de nya "unibody"-modellen. De är i princip lika hållbara som alu-unibodyn. Har haft en sån till och från jobb dagligen i över ett år utan problem. De äldre spricker däremot. Allihop.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Akta dig för att stirra dig blind på processorns klockfrekvens. Jag har en Macbook 3.1 Late 2007 i plast (svart, som ännu inte spruckit trots fyra års hårt användande) på 2,2 GHz. Early 2008 hade 2.4 GHz..

Men jag håller med om att du ska försöka satsa på en unibody.. framförallt för batteritiden, men även för att den kommer kännas modern i flera år till...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Nej, inte på de nya "unibody"-modellen. De är i princip lika hållbara som alu-unibodyn. Har haft en sån till och från jobb dagligen i över ett år utan problem. De äldre spricker däremot. Allihop.

Har ingen erfarenhet själv, men många på macrumors forum har klagat på unibody-plastmodellen också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Har ingen erfarenhet själv, men många på macrumors forum har klagat på unibody-plastmodellen också.

Åh fan. Hade jag ingen aning om. Har aldrig vare sig sett eller hört talas om. Apple gjorde ju om magnetlåsningen på unibodyn (det var den som gjorde så den gamla macbooken sprack - magneterna var för starka i förhållande till plastens tjocklek) och bytte plast till polykarbonat.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt sälja min Macbook Pro mid 09 13" inom kort och den har ett par skönhetsmärken på bottenplattan men jag hoppas ändå få runt 5000 för den, men då har jag uppgraderat till 8GB RAM och skickar med en fin ordentligt Diesel sleeve i denim. Har även originalkartong och sådant kvar.
Apple har ju riktigt bra andrahandsvärde på sina datorer och till det kommer en härlig känsla av kvalitet och design. Jag uppgraderar bara till en annan dator för att jag vill ha en mer rejäl dator som jag kan spela på då jag inte växt ifrån det, annars hade denna räckt länge till.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Både vita macbooken och MBP med geforce 320m (lustigt nog är bärbara macar lättast att identifiera med grafikkort) är väldigt bra datorer, skillnaden utöver färgen är minneskortsläsare och bakgrundsbelyst tangentbord på MBP. Skulle säga att båda är bra köp om du hittar dem för 4000.
Skulle du få nyss om något nyare (dvs allt med i3/i5/i7) så är det ett bättre val, men tvivlar på att de går att hitta så billigt om de inte är halvtrasiga.

De något äldre modellerna med geforce 9400 om de är i riktigt fint skick.
Undvik allt äldre än det.

Allt det här är 13" modeller, men gissar att det är de som är intressanta?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hej!
Tusen tack för era klockrena svar!
Det är 13" som är intressanta japp. Hon är väldigt försiktig så har inte burken gått sönder innan hon får den kommer den garanterat att hålla.

Ska gama lite och eventuellt länkar jag till någon så kan ni expertutlåta :).

Hade bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Både vita macbooken och MBP med geforce 320m (lustigt nog är bärbara macar lättast att identifiera med grafikkort) är väldigt bra datorer, skillnaden utöver färgen är minneskortsläsare och bakgrundsbelyst tangentbord på MBP. Skulle säga att båda är bra köp om du hittar dem för 4000.
Skulle du få nyss om något nyare (dvs allt med i3/i5/i7) så är det ett bättre val, men tvivlar på att de går att hitta så billigt om de inte är halvtrasiga.

De något äldre modellerna med geforce 9400 om de är i riktigt fint skick.
Undvik allt äldre än det.

Allt det här är 13" modeller, men gissar att det är de som är intressanta?

9400 är ju den modellen jag har och japp, det finns inget som säger att denna inte skulle hålla ett bra tag till. Min hustrus laptop som köptes ett halvår senare håller dock på att ge upp och är ganska seg. En plastig Hp som kostade 7000:- ny.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

vad skulle ni betala för en första generationens macbook air?

"Early 2008" modellen?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

vad skulle ni betala för en första generationens macbook air?

De är ju fortfarande tunna så 4-5000 kr kanske

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

De är ju fortfarande tunna så 4-5000 kr kanske

tycker det känns mycket när man kollar på CPU, minne etc...

är inte insatt i mac-världen alls!

vet du om de är lätt att byta hdd och lägga i mera minne i dessa?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

http://www.mac2sell.net/ bara knappa in. 3800kr säger dom, låter lite väl tycker jag. Frågan är ju hur användbar den är med så låg prestanda. Sen kan man ju bara fundera på tex batteritid och eller när man ska byta det.

Permalänk
Medlem

Första generationens Macbook Air är inget vidare. Den var inte ens snabb när den kom och det är inte lätt att uppgradera heller. Hårddisken är en 1.8" från iPod, t.ex. Minnet är väl vad det är, fastlött på moderkortet. Att folk betalar för dem fattar jag inte, för det är ingen bra dator.

Det nya chassit som kom 2010, eller när det nu var, är nåt helt annat. Fortfarande svår att uppgradera, men prestandan var bättre från grunden och alla hade SSD som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Första generationens Macbook Air är inget vidare. Den var inte ens snabb när den kom och det är inte lätt att uppgradera heller. Hårddisken är en 1.8" från iPod, t.ex. Minnet är väl vad det är, fastlött på moderkortet. Att folk betalar för dem fattar jag inte, för det är ingen bra dator.

Det nya chassit som kom 2010, eller när det nu var, är nåt helt annat. Fortfarande svår att uppgradera, men prestandan var bättre från grunden och alla hade SSD som standard.

okej, men om man får den för 3000kr, deal or no deal? vad skulle du säga?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har en macbook pro 13" från 2009. Den känns precis lika rapp idag som när jag köpte den. Kan man få en sån för 4000 så är det riktigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

okej, men om man får den för 3000kr, deal or no deal? vad skulle du säga?

Köp ej