Övergång Windows - OSX

Permalänk
Medlem

Övergång Windows - OSX

Planerar att köpa en Imac och undrar nu. Är kortkommandon i OSX lätt att ändra för att passa mina windows vanor?

Tex ALT + TAB

och läste någonstans om att en kille alltid störde sig på att han inte kunde dubbelklicka på fönster och att få dom att maximera sig.

Någon som gått från windows till OSX som kan säga hur det fungerar, om det fungerar?
eller är det bara att bita ihop?

Permalänk

Det fina med mac är att det går att modifiera precis så som man vill, det där med att klicka på fönster för att dom ska maximera sig finns det tilläggsprogram för
De flesta kortkommando går att anpassa efter behov, det fina med mac är ju just kortkommando.

Visst, det tar ett tag att vänja sig och tycka om det efter år med windows men när väl tröskeln är passerad finns inget annat! Jag har win 7 på min också men bara för R/C simulator så möjligheten finns om man behöver windows till något.

När jag köpte min första mac 2006 hatade jag den men det gick snabbt över

Du kommer inte att ånga dig!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Planerar att köpa en Imac och undrar nu. Är kortkommandon i OSX lätt att ändra för att passa mina windows vanor?

Tex ALT + TAB

och läste någonstans om att en kille alltid störde sig på att han inte kunde dubbelklicka på fönster och att få dom att maximera sig.

Någon som gått från windows till OSX som kan säga hur det fungerar, om det fungerar?
eller är det bara att bita ihop?

På Mac är det cmd + tab som gäller. Det går att ändra, men cmd sitter bättre till i förhållande till tab jämfört med alt.

Saker fungerar annorlunda på Mac. Drygt i början, man vänjer sig och inser att skillnaderna för det mesta är positiva.

Permalänk
Medlem

Har en Hackintosh till diverse Mac-only-program som jag arbetar med. Du vänjer dig rätt snabbt vid de småsakerna som inte går att ändra på, no worries.

Ladda ner mods till de saker du stör dig extra mycket på, oftast finns de småprogram som rättar till dessa.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på en hackintosh och tycker att snabbkommandona är väldigt innutiva för en windowsanvändare.
Du får ju tänka på att knapparna sitter på andra ställen, cmd knappen sitter där alt knappen brukar sitta och alt där du har windowsknappen.

Alt + Tab --> Cmd + Tab
Ctrl + Tab --> Alt + Tab
Ctrl + C --> Cmd + C

Den som är jobbigast för mig att vänja mig vid är Alt + F4 som har blivit cmd + q

Hur ändrar jag för att få ett bra substitut för windowsknapp + E?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag sitter också på en hackintosh och tycker att snabbkommandona är väldigt innutiva för en windowsanvändare.
Du får ju tänka på att knapparna sitter på andra ställen, cmd knappen sitter där alt knappen brukar sitta och alt där du har windowsknappen.

Alt + Tab --> Cmd + Tab
Ctrl + Tab --> Alt + Tab
Ctrl + C --> Cmd + C

Den som är jobbigast för mig att vänja mig vid är Alt + F4 som har blivit cmd + q

Hur ändrar jag för att få ett bra substitut för windowsknapp + E?

Cmd + Q är ju nästan det bästa med OSX, speciellt eftersom det funkar i programbläddraren (cmd tab)

Angående Win + E, det öppnar Utforskaren eller hur? Cmd + E verkar vara ledigt i OSX. Ett sätt att få en liknande funktion är att använda Quicksilver och ställa in så att cmd + E öppnar Finder. Men eftersom Quicksilver själv är en (tangentbordsdriven) filhanterare så har jag valt att skapa en trigger som gör att Hem-mappen visas i Quicksilver. Då är det bara att använda piltangenterna eller bokstäverna för att bläddra bland undermapparna. Givetvis kan man skapa en trigger till vilken mapp som helst. Så t.ex. har jag en trigger (cmd shift V) som gör att alla anslutna volymer (den gömda mappen Volumes) visas i Quicksilver. Då kan jag enkelt mata ut dem utan att behöva använda Finder eller dra dem till papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Tack, men jag vill helst slippa installera "onödvändiga" tredjepartsprogram. Finns det inte någon möjlighet att öppna finder med ett snabbkommando som typ cmd + E

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Tack, men jag vill helst slippa installera "onödvändiga" tredjepartsprogram. Finns det inte någon möjlighet att öppna finder med ett snabbkommando som typ cmd + E

Förståeligt, men jag tycker verkligen du ska ge Quicksilver en chans, det är gratis. Du verkar ju gilla kortkommandon och hela poängen med Quicksilver är att datormusen suger och att tangentbordet är kung. Med QS kan man göra hundratals saker utan att röra datormusen. Att öppna program och mappar är bara en liten del av det. Jag känner mig helt handikappad om jag sätter mig framför en Mac utan QS.

Själva Quicksilver-interfacet syns för övrigt inte när man öppnar program med kortkommandon via QS. Programmet håller till i menyraden. Så varför inte testa det tills du hittar en annan lösning och se om systemprestanda påverkas?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte ändra på OS X utan lär dig hur det funkar.

Istället för att trycka cmd-e för finder, så ha finder fönster på ett annat skrivbord.
Jag använder alltid touchpaden för att växla skrivbord, men om jag minns rätt är det cmd+siffra för att växla.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mitt tips är att inte ändra på OS X utan lär dig hur det funkar.

Istället för att trycka cmd-e för finder, så ha finder fönster på ett annat skrivbord.
Jag använder alltid touchpaden för att växla skrivbord, men om jag minns rätt är det cmd+siffra för att växla.

Nästan rätt, ctrl + siffra växlar skrivbord och är något jag använder ofta. Ctrl + pilar funkar också.

Cmd + siffra öppnar bokmärken i bokmärkesfältet (Safari) eller växlar mellan öppna flikar (Chrome och Firefox).

Edit: man kan visst ändra till cmd eller alt siffra för att växla skrivbord i Spaces-inställningarna men ctrl är standardvalet.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl att cmd används som Windows ctrl, men man vänjer sig riktigt snabbt. Använder inte snabbkommandon jätteofta, är väl mest cmd + c/v, cmd + s, cmd + q och cmd/fn + backspace.

Jobbar endast med Mac på jobbet och när jag sitter hemma så har det hänt att jag försökt mig på Mac-kommandon som inte funkar, såklart...

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Vill du slippa installera tredjepartsprogram kan du tabba (med cmd + tab) dig fram till Finder (som alltid finns i den menyn) och sedan trycka cmd + n. Detta öppnar ett nytt Finder-fönster.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag provade en macbook pro med osx i ca 4-5 veckor och lyckades inte riktigt vänja mig. Valde därför istället en ultrabook med w7 när jag skulle välja dator efter det. Till alla er som har lyckats vänja er vid osx från windows, hur långa tid tog det innan ni kände er helt bekväma?

Samtidigt är jag väl medveten om att det blåser rejäla mac/osx vindar just nu och om man skall hänga med i IT-utvecklingen så är det nog bara att bita i det sura äpplet och köra mac/osx fullt ut nästa gång jag skall byta dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Till alla er som har lyckats vänja er vid osx från windows, hur långa tid tog det innan ni kände er helt bekväma?

Jag hade aldrig använt annat än Windows (förutom lite lek med olika linuxdistar) och det tog nog 2-3 månader innan man kände sig riktigt bekväm med det. När man väl har bytt kan man inte tänka sig att gå tillbaka, allt känns på något obeskrivligt sätt så krångligt, fult och ogenomtänkt.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkeka:

Jag hade aldrig använt annat än Windows (förutom lite lek med olika linuxdistar) och det tog nog 2-3 månader innan man kände sig riktigt bekväm med det. När man väl har bytt kan man inte tänka sig att gå tillbaka, allt känns på något obeskrivligt sätt så krångligt, fult och ogenomtänkt.

Intressant. Jag tror säkert att om jag kört på i 2-3 månader så skulle säkerligen även jag vant mig vid alla nya kortkommando, dockan osv. Men under de få veckorna som jag provade så kunde jag inte låta bli att ställa mig frågan varför man skall byta. Kändes lite som same same, but different. Jag hade rejält höga förväntningar på osx då det hyllas av en så pass stor användar-grupp och jag lyckades aldrig riktigt se det geniala i osx och därmed det värdelösa med windows Jag hade lite hoppats på att en ny värld med geniala funktioner skulle öppnas och det kanske det också gjordes men då missade jag dessa funktioner.

Permalänk
Medlem

Problemet med Mac tyckte jag var att det var så förenklat att det blev komplicerat. Vid intensivt användande tog det ca 2-3 veckor att vänja mig helt.
Datorn blev sedan stulen och jag installerade Linux Mint på min gamla dator.

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Intressant. Jag tror säkert att om jag kört på i 2-3 månader så skulle säkerligen även jag vant mig vid alla nya kortkommando, dockan osv. Men under de få veckorna som jag provade så kunde jag inte låta bli att ställa mig frågan varför man skall byta. Kändes lite som same same, but different. Jag hade rejält höga förväntningar på osx då det hyllas av en så pass stor användar-grupp och jag lyckades aldrig riktigt se det geniala i osx och därmed det värdelösa med windows Jag hade lite hoppats på att en ny värld med geniala funktioner skulle öppnas och det kanske det också gjordes men då missade jag dessa funktioner.

Också haft min lekstund med en MAC i ca 6 månaders tid och det är verkligen ett bra OS, i många delar olikt windows, räknar dock inte bort windows då jag tycker det passar mig bättre, OSet på macen kändes för enkelt, blev lite jobbigt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Intressant. Jag tror säkert att om jag kört på i 2-3 månader så skulle säkerligen även jag vant mig vid alla nya kortkommando, dockan osv. Men under de få veckorna som jag provade så kunde jag inte låta bli att ställa mig frågan varför man skall byta. Kändes lite som same same, but different. Jag hade rejält höga förväntningar på osx då det hyllas av en så pass stor användar-grupp och jag lyckades aldrig riktigt se det geniala i osx och därmed det värdelösa med windows Jag hade lite hoppats på att en ny värld med geniala funktioner skulle öppnas och det kanske det också gjordes men då missade jag dessa funktioner.

Jag hade lite samma känsla efter någon vecka, typ "jaha, var det här allt? det var ju inte så annorlunda" men man märker inte hur mycket enklare saker är förrän man tvingas gå tillbaka, vilket jag måste göra ibland pga skolan. Somliga verkar mena att OSX är guds gåva till människan, vilket är ganska löjligt. Jag skulle snarare säga att det (i nuläget) är det bästa operativsystemet på marknaden för mina ändamål, allt känns som sagt mer genomtänkt och välpaketerat.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkeka:

Jag hade lite samma känsla efter någon vecka, typ "jaha, var det här allt? det var ju inte så annorlunda" men man märker inte hur mycket enklare saker är förrän man tvingas gå tillbaka, vilket jag måste göra ibland pga skolan. Somliga verkar mena att OSX är guds gåva till människan, vilket är ganska löjligt. Jag skulle snarare säga att det (i nuläget) är det bästa operativsystemet på marknaden för mina ändamål, allt känns som sagt mer genomtänkt och välpaketerat.

Ja, det får nog som sagt bli en ny vända med mac. Macbook pros är ju trots allt enormt vackra datorer, med oslagbar byggkvalité och väldigt tysta vilket jag uppskattar. Vore dock bra för min del (för att motivera mig att ta steget att prova mac/osx igen) om du kunde ge konkreta exempel på vad som gör det så genomtänkt och välpaketerat. För min egen del så har jag just nu bara störiga och jobbiga minnen som att inte kunna maximera fönster, lära om en hel del kortkommando, dockan som känns felkonstruerad (borde den inte utnyttja hela bredden på skärmen som listen i windows) och att fönstermenyerna inte är kopplade till själva fönstret utan alltid visas högst upp trots att jag jobbar med ett fönster/program som kanske ligger längst ner till höger på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Ja, det får nog som sagt bli en ny vända med mac. Macbook pros är ju trots allt enormt vackra datorer, med oslagbar byggkvalité och väldigt tysta vilket jag uppskattar. Vore dock bra för min del (för att motivera mig att ta steget att prova mac/osx igen) om du kunde ge konkreta exempel på vad som gör det så genomtänkt och välpaketerat. För min egen del så har jag just nu bara störiga och jobbiga minnen som att inte kunna maximera fönster, lära om en hel del kortkommando, dockan som känns felkonstruerad (borde den inte utnyttja hela bredden på skärmen som listen i windows) och att fönstermenyerna inte är kopplade till själva fönstret utan alltid visas högst upp trots att jag jobbar med ett fönster/program som kanske ligger längst ner till höger på min skärm.

Det där med att maximera fönster känner jag igen. Det tog ett tag innan jag kom på att tanken är att man inte ska maximera fönstren. Varför ska du ha maxbredd på t.ex. webbläsaren? Webbsidor har allra oftast en maxbredd som är mycket mindre än skärmens, och istället för att maximera fönstret kan du ha flera fönster uppe samtidigt. Jag har allra oftast webbläsaren uppe, till höger om den kan jag ha diverse IM-konversationer, to-do-listor, torrents osv. Nu har de ju iofs lagt till en maximeringsknappt som gör att programmet körs i fullskärm på ett eget skrivbord, inget jag direkt använder mig av dock.

Kortkommandon är allra oftast samma som på windows, skillnaden är att man trycker på cmd istället för ctrl. Angående docken kan jag hålla med dig om att den inte utnyttjar skärmutrymmet, men om du vill kan du ju ha den dold så den hoppar upp när du för dit muspekaren, kan ju vara smart om du tänkte ha en mindre skärm.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkeka:

Det där med att maximera fönster känner jag igen. Det tog ett tag innan jag kom på att tanken är att man inte ska maximera fönstren. Varför ska du ha maxbredd på t.ex. webbläsaren? Webbsidor har allra oftast en maxbredd som är mycket mindre än skärmens, och istället för att maximera fönstret kan du ha flera fönster uppe samtidigt. Jag har allra oftast webbläsaren uppe, till höger om den kan jag ha diverse IM-konversationer, to-do-listor, torrents osv. Nu har de ju iofs lagt till en maximeringsknappt som gör att programmet körs i fullskärm på ett eget skrivbord, inget jag direkt använder mig av dock.

Kortkommandon är allra oftast samma som på windows, skillnaden är att man trycker på cmd istället för ctrl. Angående docken kan jag hålla med dig om att den inte utnyttjar skärmutrymmet, men om du vill kan du ju ha den dold så den hoppar upp när du för dit muspekaren, kan ju vara smart om du tänkte ha en mindre skärm.

Tack för ditt svar. Anledningen till varför man vill maximera det fönstret eller applikationen som man jobbar med är för att man inte vill störas av någonting annat. Om en hemsida inte fyller ut hela webbläsaren så är det oftast vitt eller någon annan enhetlig färg som enligt min mening gör det behagligt att fokusera på endast det du valt att maximera just nu. Om man däremot vill ha en IM bredvid webbläsaren exempelvis så går ju detta genom att anpassa det aktuella fönstret manuellt. Min slutsats blev alltså efter att ha provat osx att jag har färre alternativ gällande maximering/minimering/anpassning av fönster i osx än i windows vilket omöjligt kan göra det bättre. Men det låter bra att dom har lagt till maximering i denn senaste versionen.

Gällande kortkommando så använder jag ALT + D typ hela tiden när jag surfar, på osx har jag för mig att det helt plötsligt var CMD + L. Oerhört störigt, men givetvis en vanesak. Jag provade för övrigt även det där med att fälla upp och ner dockan eftersom den retar mig att den inte fyller hela skärmbredden. Samma funktion tror jag finns i Windows men jag föredrar att ha aktivitetslisten synlig hela tiden, hur funkar föresten detta med den nya maximera-funktionen.

Permalänk
Medlem

Användt OS X dagligen i 4 år och har inte vant mig. Jag gör fel hela tiden. Kan vara för jag sitter med windows på jobbet hela dagarna så man blandar ihop det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Tack för ditt svar. Anledningen till varför man vill maximera det fönstret eller applikationen som man jobbar med är för att man inte vill störas av någonting annat. Om en hemsida inte fyller ut hela webbläsaren så är det oftast vitt eller någon annan enhetlig färg som enligt min mening gör det behagligt att fokusera på endast det du valt att maximera just nu. Om man däremot vill ha en IM bredvid webbläsaren exempelvis så går ju detta genom att anpassa det aktuella fönstret manuellt. Min slutsats blev alltså efter att ha provat osx att jag har färre alternativ gällande maximering/minimering/anpassning av fönster i osx än i windows vilket omöjligt kan göra det bättre. Men det låter bra att dom har lagt till maximering i denn senaste versionen.

Gällande kortkommando så använder jag ALT + D typ hela tiden när jag surfar, på osx har jag för mig att det helt plötsligt var CMD + L. Oerhört störigt, men givetvis en vanesak. Jag provade för övrigt även det där med att fälla upp och ner dockan eftersom den retar mig att den inte fyller hela skärmbredden. Samma funktion tror jag finns i Windows men jag föredrar att ha aktivitetslisten synlig hela tiden, hur funkar föresten detta med den nya maximera-funktionen.

Att maximera fönster eller inte är väl kanske en smaksak, jag gör det endast om jag verkligen behöver allt utrymme, senast när jag skulle redigera film i iMovie. Hursomhelst så finns det appar som löser detta, vet inte riktigt vad de heter och hur de funkar eftersom jag inte har något problem med det men det finns. Maximeringen ger appen ett helt eget skrivbord, och där har du bara just den appen och inget annat. Leta reda på klipp om mission control (vilket är lite som en blandning av spaces och exposé) så klarnar det nog

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Gällande kortkommando så använder jag ALT + D typ hela tiden när jag surfar, på osx har jag för mig att det helt plötsligt var CMD + L. Oerhört störigt, men givetvis en vanesak. Jag provade för övrigt även det där med att fälla upp och ner dockan eftersom den retar mig att den inte fyller hela skärmbredden. Samma funktion tror jag finns i Windows men jag föredrar att ha aktivitetslisten synlig hela tiden, hur funkar föresten detta med den nya maximera-funktionen.

Varför inte ha docken till höger eller vänster istället? Mycket smartare eftersom det oftast är på sidorna det finns ledigt utrymme. Då slipper man dessutom den fula 3D-effekten (som visserligen går att ta bort via ett terminalkommando även om dockan är i nederkant).

Med den nya maximera-funktionen antar jag att du menar helskärmsfunktionen. Med den försvinner alla övriga element som t.ex. menyraden och dockan. Att ha program i helskärm har naturligtvis varit möjligt även förut i OSX men nyheten är att det funkar bättre med andra fönster som inte är i helskärmsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Tack för ditt svar. Anledningen till varför man vill maximera det fönstret eller applikationen som man jobbar med är för att man inte vill störas av någonting annat.

Det känns mest som det handlar om vana att man är van vid att maximera, därför vill man kunna göra det. Jag fattar inte alls grejen med att maximera, man fokuserar väl synen på det man vill titta på och det runt omkring kommer då i skymundan? Samtidigt har ju apple introducerat ”fullskärmläge” i Lion, så det finns väl en viss efterfrågan. Själv använder jag dock aldrig det, men kan förstå att det kan vara bra om man vill sitta i exempelvis iPhoto och sortera bilder i en längre period.

Kan i alla fall tipsa om funktionen ”Göm Övriga” (kortkommando cmd alt H) vilket gömmer alla program utom det som är aktivt. Har man då ett städat skrivbord med en lugn skrivbordsbakgrund så blir det rätt avskalat då det bara är det som syns runt omkring.

Ett annat tips är att ”mappa” programväxlaren (cmd tab) till scrollhjulet på musen. Då blir det väldigt smidigt att växla till rätt program. Tryck ned scrollhjulet (upp kommer alla program som kör) peka på det program du vill få överst och släpp.

För att få till det använder jag SteerMouse som också möjligör separata musknappsinställningar för varje program:

http://www.macupdate.com/app/mac/19058/steermouse

För att växla till Finder (eller annat program) med ett kortkommando kan man använda Apptivate.
Det är en välgjord ”hotkey manager” som kostar 22 kronor och funkar mycket bra tycker jag:

http://www.apptivateapp.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Mac OSX i skolan för ungefär ett halv år sen. I början var jag sjukt grinig. Kort kommandon, fönster och hela intrycket var helt emot mig. Många i klassen bestämde sig för att installera windows och köra enbart i windows läge. Men jag provade att bita ihop för att kunna Windows och Mac OSX är två jätte bra arbetserfarenheter. Att vara hemma i olika miljöer är super bra!

Idag har jag windows på min mac för att kunna spela diverse spel. Då det inte finns speciellt stort utbud på spel för OSX förutom Angry birds och liknande "indie" spel.
Men skulle jag idag välja mellan Windows eller OSX, och använda datorn till bara Surf, antecknande och lite photoshop så skulle jag valt OSX eftersom att det 10 gånger fortare när man kan ha flera virtuella skärmar som man kan "scrolla" igenom!

Hemma kör jag Windows eftersom att jag spelar en hel del
Skola/Arbete är perfekt för Mac eftersom att det just går så snabbt att arbeta med olika fönster.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att välja att alla filer med en viss filändelse ska öppnas med ett visst program. Om man gör det på det "vanliga sättet" så ändrar man bara att just den filen ska öppnas med programmet i fråga. I mitt fall är det främst quicktime som ställer till det. 80% av alla filmfiler man har på datorn går ju inte att öppna med skiten (trots perian) så varför envisas OSX med att öppna filerna med Quicktime.

På min Macbook (med SL) så har jag tagit bort Quicktime, men det verkar inte gå i Lion...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hur gör man för att välja att alla filer med en viss filändelse ska öppnas med ett visst program. Om man gör det på det "vanliga sättet" så ändrar man bara att just den filen ska öppnas med programmet i fråga. I mitt fall är det främst quicktime som ställer till det. 80% av alla filmfiler man har på datorn går ju inte att öppna med skiten (trots perian) så varför envisas OSX med att öppna filerna med Quicktime.

På min Macbook (med SL) så har jag tagit bort Quicktime, men det verkar inte gå i Lion...

Markera en fil med den filändelse du vill associera med ett program, t.ex. avi eller mkv. Tryck cmd + i. Välj program under Öppna med, t.ex. VLC. Välj sedan Ändra alla.

Permalänk

någon som vet hur man minimerar ett spel i fullskärmsläge? (killing floor)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

80% av alla filmfiler man har på datorn går ju inte att öppna med skiten (trots perian)

Låter konstigt, med tanke på att quicktime och perian varit standardspelare för mig i mer än fem år. Funkar helt klanderfritt.