Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tanax
Frågan är dock hur f*n man trycker "beställa", går igenom hela kassa->betalningsprocessen på "några sekunder".
Det kan omöjligt ta slut så snabbt såvida 1 Apple TV "reserveras" i systemet(och behandlas därmed som såld) så fort någon klickat på beställa.
Men återigen, att det tar slut på några sekunder finner jag väldigt konstigt.
Reservationen av varorna man beställer görs i samband med att man trycker på just beställt (efter att man bockat i att man godkänner våra försäljningsvillkor etc.) Processen att lägga en vara i kundvagnen och klicka in beställ går utan problem att göra på under 30sekunder med en hyffsad lina, förutsatt att man redan är inloggad så klart. Problemet är just det att när det är 10'000 personer som gör samma sak mer eller mindre samtidigt så skiljer det väldigt få sekunder mellan beställningarna.
Det tar en person lika lång tid att göra det som det tar för 5000 personer att genomföra samma procedur (om vi bortser från LAG genererat av trafikmängden då), just därför hinner många lägga den i kundvagnen, men eftersom vi bara har ett visst antal så blir väldigt många utan.
Innan liknelserna med en fysisk butik dyker upp i den här tråden så skulle jag bara vilja påpeka att; hade vi varit en fysisk butik hade 10'000 personer inte fått plats samtidigt i butiken, utan det hade varit en kö på 9900personer utanför.
Och med det vill jag även passa på att önska alla er Sweclockare en trevlig och lugn helg, ni kanske hittar något roligt på nästa Rush Hour om ni missade det denna gång