Verktyg Visningsval
2012-05-05, 12:13   #1

TheBearSpy

Medlem

TheBearSpys avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2010

Airplay med iPad till högtalarsystem.

Hej!

Jag och hela min familj har var sin iPad. Visade upp funktionen med airplay med spel/video till teven men självklart så måste man ha en apple-tv.

Finns det någon mottagare till AUX/MP till ett högtalarsystem som man kan koppla till iPad via WIFI ("airplay") fast med musik!

Hoppas ni förstår hu jag menar!
2012-05-05, 12:16   #2

TheBearSpy

Medlem

TheBearSpys avatar

Tänkte mig en Airport express kanske? :/
2012-05-05, 12:42   #3

dr slizer

Medlem

dr slizers avatar

Plats: /root

Registrerad: jul 2001

Airport Express fungerar. Det finns även diverse hemmabioförstärkare och fristående högtalare med Airplay inbyggt.
2012-05-05, 16:15   #4

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Det finns olika lösningar. Frågan är mer hur mycket vill du spendera. Eftersom olika lösningar kostar en del.

Hembioreciver från Denon,Marantz,Yamaha medan HK har det via deras apple docka(senaste version) Det är dem märken som än så länge har apple tekniken i sina produkter.
"Streamer maskin" vissa märken har separat maskin som kan hantera flera olika format trådlöst.
Speciella dockor som B&W Zeppelin air kan hantera allt trådlöst
Sonos kan hantera sändningen.
Audio pro har trådlös sändare och trådlösa högtalare
Airport express som kräver airfoil om du inte vill sitta fast med enbart itunes/spotify
buddaz är inte uppkopplad
2012-05-06, 10:21   #5

Arginj

Medlem

Arginjs avatar

Plats: C8H10N4O2

Registrerad: jul 2007

Jag har själv en Airport Express som är kopplad till min förstärkare (och även till min skrivare så den är delad på nätverket). Det fungerar ypperligt att spela upp från iPhone och iPad men även från min och sambons Mac-datorer via airfoil. Den enda nackdelen jag funnit är att det är en viss fördröjning vid låtbyte etc., men i övrigt fungerar det perfekt. Ljudkvaliteten är för mig som inte är ljudnörd mer än tillräcklig.
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF
Arginj är inte uppkopplad
2012-05-06, 23:30   #6

SmOOthy

Medlem

SmOOthys avatar

Plats: Lund

Registrerad: feb 2007

För att liera lite musik fungerar bluetooth nästan bättre. För att inte tala om billigare. Köp tex. logitechs lilla mottagare för typ 300:- så kan du spela trådlöst från alla ställen i en normalstor villa. En sådan kör jag själv med.
2012-05-07, 09:16   #7

Json_81

Medlem

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2009

En AppleTV är inte mycket dyrare än airport express. Och airporten kan inte visa upp film/spel på tv'n.
2012-05-07, 09:31   #8

Arginj

Medlem

Arginjs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
En AppleTV är inte mycket dyrare än airport express. Och airporten kan inte visa upp film/spel på tv'n.
Håller med. Skulle jag idag välja mellan en Apple TV eller en Aiport Express skulle jag lätt ta Apple TV. Speciellt eftersom att du kan köra skärmdubblering med mera med din iPad. Det är sjukt bra.
2012-05-07, 09:49   #9

Shamzin

Medlem

Shamzins avatar

Plats: Småland

Registrerad: apr 2012

Kör två st ATV2 hemma som jag speglar min iPad till, är så sanslöst nöjd att jag har fått min sambo att bli Apple och prylfantast. Och sannolikheten för det är ungefär som att Kim Jong Ill skulle ha förespråkat fritt internet under sin ledningsperiod
| NZXT H2 White | OCZ ModExtreme 700W | Asus Z68 V Gen3 | Intel i7 2600K @ 4.4 Ghz 24/7 | Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 16GB | ASUS GTX 680 | Intel 320 80GB SSD & 335 120GB SSD | Patriot 32 GB SSD | Spinpoint F1 7200Rpm | Noctua P12 PWM x2 & Noctua P14 FLX x1 | Scythe GT 1850 RPM x3 | Samsung 23'' LED S23A700D (120Hz) |
Shamzin är inte uppkopplad
2012-05-07, 17:27   #10

Arginj

Medlem

Arginjs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shamzin Visa inlägg
Kör två st ATV2 hemma som jag speglar min iPad till, är så sanslöst nöjd att jag har fått min sambo att bli Apple och prylfantast. Och sannolikheten för det är ungefär som att Kim Jong Ill skulle ha förespråkat fritt internet under sin ledningsperiod
Dissade du precis din flickvän lite?

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-07, 21:01   #11

TheBearSpy

Medlem

TheBearSpys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SmOOthy Visa inlägg
För att liera lite musik fungerar bluetooth nästan bättre. För att inte tala om billigare. Köp tex. logitechs lilla mottagare för typ 300:- så kan du spela trådlöst från alla ställen i en normalstor villa. En sådan kör jag själv med.

Låter intressant! Vad heter modellen som du har och hur fungerar den? Ansluter man mottagaren via aux kabel? Hur skickas musiken till mottagaren? alltså behöver man något speciellt program eller märker den när jag har startat mottagaren?
2012-05-08, 07:31   #12

Json_81

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheBearSpy Visa inlägg
Låter intressant! Vad heter modellen som du har och hur fungerar den? Ansluter man mottagaren via aux kabel? Hur skickas musiken till mottagaren? alltså behöver man något speciellt program eller märker den när jag har startat mottagaren?
Varning bara för att det är sämre ljud över BT.
2012-05-08, 07:46   #13

Dorffi

Medlem

Registrerad: feb 2002

Kör också AP Express till stereon. Använder min iPhone samt iPad. Fungerar grymt smidigt! Dock lite halv taskig signal från den, är jag 10m bort och den måste skicka igenom en betongvägg så har signalen tappat mer än hälften, det gör inte min D-link den har full!
i övrigt riktigt bra

2012-05-08, 09:23   #14

Shamzin

Medlem

Shamzins avatar

Plats: Småland

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Arginj Visa inlägg
Dissade du precis din flickvän lite?

Allting är ju en tolkningsfraga
| NZXT H2 White | OCZ ModExtreme 700W | Asus Z68 V Gen3 | Intel i7 2600K @ 4.4 Ghz 24/7 | Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 16GB | ASUS GTX 680 | Intel 320 80GB SSD & 335 120GB SSD | Patriot 32 GB SSD | Spinpoint F1 7200Rpm | Noctua P12 PWM x2 & Noctua P14 FLX x1 | Scythe GT 1850 RPM x3 | Samsung 23'' LED S23A700D (120Hz) |
Shamzin är inte uppkopplad
2012-05-08, 20:56   #15

SmOOthy

Medlem

SmOOthys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Json_81 Visa inlägg
Varning bara för att det är sämre ljud över BT.
Möjligt att den är sämre ljud (eller ja det är det garanterat) blåtanden är förlustfri men DAC'en är väll inte direkt överdrivet bra i enheter i den här prisklassen. Hur som hälls märker jag ingen som hälls skillnad när jag jämför ljudet på airporten VS logitechlådan (Spotify från en iPad).

http://www.webhallen.com/hardvara/14..._audio_devices

använder jag och är riktigt nöjd. Den har två utgångar, vanlig 3.5mm samt L/R RCA. I mitt tycke är den bra mycket smidigare än apples airport express om man enbart ska strömma musik.
2012-05-08, 22:34   #16

Json_81

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SmOOthy Visa inlägg
Möjligt att den är sämre ljud (eller ja det är det garanterat) blåtanden är förlustfri men DAC'en är väll inte direkt överdrivet bra i enheter i den här prisklassen. Hur som hälls märker jag ingen som hälls skillnad när jag jämför ljudet på airporten VS logitechlådan (Spotify från en iPad).

http://www.webhallen.com/hardvara/14..._audio_devices

använder jag och är riktigt nöjd. Den har två utgångar, vanlig 3.5mm samt L/R RCA. I mitt tycke är den bra mycket smidigare än apples airport express om man enbart ska strömma musik.
Jag är tveksam till att blåtand är förlustfri.
Kör jag samma MP3 från min iphone via blåtand till bilstereon är det klart sämre ljud än om jag dockar in den via USB / kör samma mp3'or (320kbit) från USB-minne.
Har testat med två olika android telefoner också, AUX-in är klart bättre än blåtand med dem.

Ska testa med SE MW600 från laptopen med vettiga lurar och se om det märks någon skillnad.

Btw, spotify är inte den bästa källan om du ska testa ljudkvalite.
2012-05-09, 22:14   #17

SmOOthy

Medlem

SmOOthys avatar

Det beror helt på vilken bt. standard den kör med. Mycket möjligt att det finns flera dåliga produkter men den nyaste ljudöverförings protokollet sägs vara förlustfritt.. Jag hör i princip ingen skillnad på trådlöst eller kabel, iaf när man kör med spotify.
2012-05-09, 22:30   #18

guos89

Medlem

Plats: Bollnäs

Registrerad: jun 2008

Ett sätt att fixa airplay som jag som snål student har stor nytta utav är att köra ett program som heter shairport4w på datorn.

Det gör att datorn agerar airplay mottagare precis som om det vore en airport express eller apple tv.

Programmet är gratis och fungerar faktiskt riktigt bra! Synkar musiken precis som om det vore en äkta airplay enhet.

Detta kräver isofs att du har en dator kopplad till din stereo vilket kanske du inte har, men det är kanske något som kan lösas smidigt med en kort kabel om du ändå har en dator i närheten?

Att det inte är lika smidigt som en airport express ändå är det väll kanske inget snack om saken då det kan vara lite jobbigt att behöva köra en dator bara för lite musik, men om man som i mitt fall ändå har datorn på 24/7 och har den kopplad till sitt ljudsystem så är det kanon, men som sagt, värt att kolla in iaf!
2012-05-10, 22:32   #19

malte

Medlem

maltes avatar

Plats: vagnhärad

Registrerad: aug 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av guos89 Visa inlägg
Ett sätt att fixa airplay som jag som snål student har stor nytta utav är att köra ett program som heter shairport4w på datorn.

Det gör att datorn agerar airplay mottagare precis som om det vore en airport express eller apple tv.

Programmet är gratis och fungerar faktiskt riktigt bra! Synkar musiken precis som om det vore en äkta airplay enhet.

Detta kräver isofs att du har en dator kopplad till din stereo vilket kanske du inte har, men det är kanske något som kan lösas smidigt med en kort kabel om du ändå har en dator i närheten?

Att det inte är lika smidigt som en airport express ändå är det väll kanske inget snack om saken då det kan vara lite jobbigt att behöva köra en dator bara för lite musik, men om man som i mitt fall ändå har datorn på 24/7 och har den kopplad till sitt ljudsystem så är det kanon, men som sagt, värt att kolla in iaf!
Tack för tipset! visste inte att det fanns för windows, Måste testa imorgon.

Jag hade ev plan på att köpa en Raspbery pi och köra shairport på. Pi'n skall ju kosta 35$ bara (Sen när man väl kan köpa en)
malte är inte uppkopplad
2012-05-10, 22:49   #20

KKay

Medlem

KKays avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2010

Citat:

Tackar för det tipset, fungerar ju kanon!
2012-05-10, 22:50   #21

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

Citat:

Då kan man ju lika gärna köra iTunes på datorn och logga in med en iPhone/iPad via WiFi.. brukar jag göra ibland, fungerar kanon.
Dator 1: ASUS Rampage IV GENE - i7 3930K - H100i - 16GB 2133Mhz CL9 Dominator Platinum - Samsung PRO 512GB, 256GB & 128GB SSD - 8TB lagring - ASUS GTX 780 DirectCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D
Bärbar 1: ASUS G75VW / 240GB SSD Bärbar 2: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Ready NAS NV+ v2 8TB
DaBone är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker