Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-06-28, 00:59   #1

drypod

Medlem

Registrerad: jun 2012

Kan man ha mac på PC?

Hej ska köpa pc Men jag älskar mac

Kan man ha mac på pc. typ som bootcamp Någon som vet?

Ps Jag vill inte göra något olagligt elr att datorn går sönder elr något sånt
drypod är inte uppkopplad
2012-06-28, 01:03   #2

screamin-daemon

Medlem

screamin-daemons avatar

Plats: Växjö

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av drypod Visa inlägg
Hej ska köpa pc Men jag älskar mac

Kan man ha mac på pc. typ som bootcamp Någon som vet?

Ps Jag vill inte göra något olagligt elr att datorn går sönder elr något sånt
http://www.sweclockers.com/forum/100...kintoshtraden/
CM ATCS 840, I7 3960X, MSI X79, 32GB 1866MHz, Asus GTX690, 2 Samsung 830 128GB, Crucial M4 64GB, Corsair AX850, Noctua D14. Laptop: Asus G73 Intel SSD. Datorljud: M-Audio BX5D2, Asus Xonar DX, Aune X1 amp/dac, Hifiman HE-400, AKG K701. SH HD650, Superlux 668B, Reslur Bose QC15. Varning för Clickok
screamin-daemon är inte uppkopplad
2012-06-28, 01:07   #3

drypod

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
*INget Olagligt*
drypod är inte uppkopplad
2012-06-28, 01:14   #4

Mytos

Medlem

Mytoss avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: feb 2004

Citat:
*INget Olagligt*
Det är verkligen inte olagligt. Hade det varit olagligt hade det inte fått ligga här på Sweclockers.
Däremot gillar inte Apple att du håller på med sådant, men att ett företag ogillar vad du gör är inte samma som att du bryter på några lagar (usch det hade varit hemskt det).
Lian Li PC-6070 Scand | Corsair HX650W | AMD PII X6 1055T @ 3,8 GHz | 12GB RAM | Gigabyte Geforce GTX 670 OC Windforce 3X | Samsung 830 256 GB SSD + 80GB Intel X25-M G2 SSD + 1 TB Hitachi 7.2k rpm + 1 TB Ext WD x2 + 250 GB Ext Iomega | X-Fi EG Pro | Sennheiser HD598 & AE Aego 2.1. | Eizo Foris FS2331 Monitor | Linux Mint 13 / Windows 7 Pro 64
Mytos är inte uppkopplad
2012-06-28, 01:15   #5

HurMycket

Medlem

HurMyckets avatar

Plats: Skene, Marks kommun

Registrerad: aug 2011

Mac OS kan köras på PC out of the box, så länge det är ett äpple på PCn.

Guide: Att välja kompatibla datordelar | Tungt grafikkort? Här är lösningen!
HurMycket är inte uppkopplad
2012-06-28, 01:15   #6

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Plats: sektor 001

Registrerad: aug 2003

Citat:
*INget Olagligt*
det är det inte om du köpt skivan. däremot är det mot Apples vilja och köpvillkor, så ett avtalsbrott är det ju, vilket i sig inte är olagligt. hursom verkar det hela tillåtet här numera så.
2012-06-28, 13:54   #7

Dava

Medlem

Davas avatar

Plats: Skåne

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AndreaX Visa inlägg
det är det inte om du köpt skivan. däremot är det mot Apples vilja och köpvillkor, så ett avtalsbrott är det ju, vilket i sig inte är olagligt. hursom verkar det hela tillåtet här numera så.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zuggmate Visa inlägg
Det viktiga är att du har ett äpple på lådan, i användaravtalet står det att OSX ändast får köras på Apple-branded Hardware som tur är kan ju detta fixas med ett klistermärke
2012-06-28, 17:47   #8

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dava Visa inlägg
Det viktiga är att du har ett äpple på lådan, i användaravtalet står det att OSX ändast får köras på Apple-branded Hardware som tur är kan ju detta fixas med ett klistermärke
http://i40.tinypic.com/vhw2kl.jpg
aha, jag har alltid undrat varför Apple skickar med dom märkena i lådorna, för att ingen sätter dem på bilen eller nått har de nog räknat ut.

men då är ju det hela godkänt och välsignat av dem redan tack vare detta då antar jag..
2012-06-28, 21:03   #9

b0bzor!

Medlem

b0bzor!s avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: jan 2004

Kolla in http://www.kakewalk.se för programvara, lista över kompatibla komponenter, guider osv. för att installera OS X på en PC.
b0bzor! är inte uppkopplad
2012-06-28, 22:59   #10

Make.Sense

Medlem

Make.Senses avatar

Plats: Luleå

Registrerad: mar 2011

Citat:
Sorry bro, men då är det inte längre en PC.

Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD Phenom II 965 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| EVGA GTX670 |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | LianLi Lancool PCK56
Make.Sense är inte uppkopplad
2012-06-28, 23:09   #11

gn1p

Medlem

Plats: Skövde

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Make.Sense Visa inlägg
Yo sis, en Mac (dator från apple) är faktiskt i dagens läge en PC!
gn1p är inte uppkopplad
2012-06-29, 00:46   #12

HurMycket

Medlem

HurMyckets avatar

Plats: Skene, Marks kommun

Registrerad: aug 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Make.Sense Visa inlägg
Nä, och en iPhone är ingen mobil.

Guide: Att välja kompatibla datordelar | Tungt grafikkort? Här är lösningen!
HurMycket är inte uppkopplad
2012-06-29, 00:59   #13

Bexia

Medlem

Bexias avatar

Plats: Kristinehamn

Och här var jag naiv & trodde att PC stod för "Personal Computer".
Antydande om att operativsystemet var oviktigt för kategoriseringen.

Jag gillar att hjälpa till i forumet när jag kan. Låt oss vara snälla allihopa nu.
Sapphire Radeon HD 6970 2 x 2 GB @ 880 Mhz || AsRock Fatal1ty P67 Professional @ B3
Intel Core i7 2600K @ 4.63 Ghz || Corsair Vengeance 16 GB DDR3 @ 1600 Mhz (9-9-9-24)
6 x 931 GB SATA @ 6 GB/s || Corsair TX 950W || Windows 7 Ultimate 64-Bit Service Pack 1
Bexia är inte uppkopplad
2012-06-29, 01:04   #14

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bexia Visa inlägg
Och här var jag naiv & trodde att PC stod för "Personal Computer".
Antydande om att operativsystemet var oviktigt för kategoriseringen.
Macar är ju inte personliga, dom är uniforma. det är det som är halva grejen.
2012-06-29, 12:56   #15

Dava

Medlem

Davas avatar

Citat:
Macar är ju inte personliga, dom är uniforma. det är det som är halva grejen.
UC?
2012-06-29, 17:21   #16

AndreaX

Medlem

AndreaXs avatar

Citat:
UC?
ja det kanske skulle passa, "Users Computer". eller OZ?

Spoiler:
som i "one size", OS blir mest förvirrande.
2012-06-29, 21:27   #17

chaos_maniac

Medlem

chaos_maniacs avatar

Plats: Vintergatan/Jorden/Sweden

Registrerad: mar 2006

Jag vill uppmuntra andra till att köra Hackintosh! Har kört det sedan 2006 och det är jättekul! Visst, det kan vara krångligt att få saker att funka och uppdateringar kan haverera en del patchar, men läser man noga innan man gör något är det väldigt kul. För att inte tala om de utbyggnadsmöjligheter man får till ett mycket lågt pris. Är man schysst betalar man dock för OS:et genom att köpa i butik, man kan nog fortfarande köpa Lion på USB-sticka för en liten peng, så slipper man dessutom ladda hem det. ^^
Enter the Wired, you'll like it here • Stationär OSx86: Q8200@2,33GHz - 6GB DDR2 - GF 9500GT 512MB - 500GB WD Blue + 500GB F1 + 400GB T166 + 160GB Maxtorskit + Corsair CX-400 • Laptop: MacBook4,1 - C2D@2,4GHz + 4GB DDR2 + 250GB HDD •
chaos_maniac är inte uppkopplad
2012-06-29, 21:43   #18

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Självklart är det inte olagligt. Varför annars struntar Apple i att folk gör det? Jag menar, dom tjänar på att man köper OSet och en del kanske rentav köper deras program vilket dom annars kanske inte skulle om dom inte haft en Hackintosh. Så länge man köpt det av dom så är det inga problem. Skulle själv gärna vilja ha OSX på min dator, stör mig på att behöva köpa en helt ny dator för att få OSX annars
Waowt är inte uppkopplad
2012-06-30, 23:19   #19

netbuddy

Medlem

netbuddys avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: aug 2009

Det roligaste med denna (och andra Mac trådar) är att alla verkar tro att om det inte är en Mac så är det en PC. Inte många verkar veta vad det står för. Som Bexia sa så betyder det naturligtvis Personal Computer, vilket innefattar *även* Mac.
Visserligen brukar 'vanliga' datorer benämnas PC, men att säga att en Mac *inte* är en PC är långt ifrån rätt.
2012-06-30, 23:37   #20

jeppe1990

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: feb 2007

Citat:
aha, jag har alltid undrat varför Apple skickar med dom märkena i lådorna, för att ingen sätter dem på bilen eller nått har de nog räknat ut.

men då är ju det hela godkänt och välsignat av dem redan tack vare detta då antar jag..
Tyvärr så får jag säga emot dig där, jag såg senast idag ett sådant litet märke bak på en Z4 Cab idag....

Första och sista gången hoppas jag.

Patetiskt är vad är.
P182GMB||ASUS P8Z68-V PRO|| i7 2600K+Noctua NH-U12P SE2||Corsair Vengeance 8GB LP||XFX 5870||2.5TB HDD||Audigy 2||Corsair 750W||Logitech Z-5500||SteelSeries Siberia v2||Samsung 24" SA350||Windows 7 Ulti. 64-bit||
Bärbar:HP Dv1067.ea || Mob: HTC One X || Platta: Asus Transformer TF300
jeppe1990 är inte uppkopplad
2012-07-01, 10:17   #21

thomas67lundberg

Medlem

Plats: Sthlm

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av netbuddy Visa inlägg
Det roligaste med denna (och andra Mac trådar) är att alla verkar tro att om det inte är en Mac så är det en PC. Inte många verkar veta vad det står för. Som Bexia sa så betyder det naturligtvis Personal Computer, vilket innefattar *även* Mac.
Visserligen brukar 'vanliga' datorer benämnas PC, men att säga att en Mac *inte* är en PC är långt ifrån rätt.
Stämmer alldeles utmärkt. Å andra sidan så är det fullt begripligt i vardagstal att säja typ: "Nej, jag har inte en Mac, jag har en PC". Alla utom de mest anala människorna kommer förstå att det man menar är en Windowsmaskin.
2012-07-01, 10:28   #22

Bellerefon

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thomas67lundberg Visa inlägg
Stämmer alldeles utmärkt. Å andra sidan så är det fullt begripligt i vardagstal att säja typ: "Nej, jag har inte en Mac, jag har en PC". Alla utom de mest anala människorna kommer förstå att det man menar är en Windowsmaskin.
och hur många människor utan anal stöter du på egentligen?

jag är nog en av dessa med en i vilket fall, och normalt är det åt andra hållet folk vänder på påståendet
inte "jag har ingen mac, utan en PC"
utan "jag har ingen PC, det är en Mac"

varpå jag påminner mig om sist jag var på toa och glatt raljerar lite över hur totalt fel de har.

Appleprodukter får tyvärr många gånger ett eget namn,

"kan du ringa min Iphone, jag hittar den inte"
vänta lite, jag ska bara hitta min HTC one X som jag la ute i min Mercedes kompakt så ska jag ringa den sen.
Bellerefon är inte uppkopplad
2012-07-01, 10:36   #23

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Hur var det, psystar åkte dit på eula't fastän dom inte installerade OS X på maskinerna utan bara skickade med en installations-skiva så att man kunde bryta mot Eulalia själv om man ville detta?
Iofs så är ju det uppmuntran till lagbrott. "Här är en prostituerad, om du vill använda.... välj själv. Jag säger bara, här står hen"
2012-07-02, 02:54   #24

Tanax

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2011

Men herregud människor, vad spelar det för roll om folk säger "Nej jag har ingen PC, jag har en Mac" eller "Nej jag har ingen Mac, jag har en PC"? Att ni ens orkar bry er om det, har ni inget vettigare att lägga tiden på? Och sen att ni står på toa och "blir glada" över att folk "har fel".. snacka om att inte ha bättre och mer vettigare saker att bli glada över.

Till OP: Ja, du kan installera OS X på en ihopplockad PC-maskin, däremot får du se till att välja hårdvara som passar, det är inte alltid det fungerar. Kolla på tonymacx86.com för guider och mer information om hur du bygger en Hackintosh.
2012-07-04, 09:34   #25

Json_81

Medlem

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av orig_rejser Visa inlägg
Hur var det, psystar åkte dit på eula't fastän dom inte installerade OS X på maskinerna utan bara skickade med en installations-skiva så att man kunde bryta mot Eulalia själv om man ville detta?
Iofs så är ju det uppmuntran till lagbrott. "Här är en prostituerad, om du vill använda.... välj själv. Jag säger bara, här står hen"
Det är skillnad på att ha en kommersiell lösning som bryter mot EULA och inkräktar på ett annat företags affärer mot att själv fippla in OS X på valfri dator.
2012-07-04, 13:24   #26

tjarven

Medlem

tjarvens avatar

Plats: Vänersborg

Registrerad: jan 2002

Alltid samma tjafs om EULA, Mac, PC i flesta trådarna. Flesta ratar OS X men ändå envisas man med Hackintos, vilket är märkligt.
Köp riktigt grejer istället så får du allt snyggt och kompakt, en helhet. En plastig PC-sladdhärva förtjänar inget annat än Windows eller Linux.
Visst är det kul att installera OS X på icke Mac datorer jag håller med, gjorde själv det för många år sedan och allt fungerade perfekt. Min anledning till det var att se om Mac kunde vara nått för mig. Därefter köpte jag en Mac Pro sen en iMac och nu en Air.

Känslan att sitta framför en riktigt Mac är bättre än en fullt fungerande PC med Os X.
tjarven är uppkopplad nu
2012-07-04, 14:04   #27

blade80

Medlem

blade80s avatar

Plats: Hemma

Registrerad: dec 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tjarven Visa inlägg
Alltid samma tjafs om EULA, Mac, PC i flesta trådarna. Flesta ratar OS X men ändå envisas man med Hackintos, vilket är märkligt.
Köp riktigt grejer istället så får du allt snyggt och kompakt, en helhet. En plastig PC-sladdhärva förtjänar inget annat än Windows eller Linux.
Visst är det kul att installera OS X på icke Mac datorer jag håller med, gjorde själv det för många år sedan och allt fungerade perfekt. Min anledning till det var att se om Mac kunde vara nått för mig. Därefter köpte jag en Mac Pro sen en iMac och nu en Air.

Känslan att sitta framför en riktigt Mac är bättre än en fullt fungerande PC med Os X.
Jag tror inte man ratar OS X och sen försöker lägga in det på en hackintosh. Det man ratar är nog Apples ideologier, eller rättare sagt ideologierna som sitter i väggarna där. Sen är det löjliga ytterligheter och förlegat synsätt du har också. Mac är inte gud, det är en simpel dator precis lika som en PC. Sen kan man betala olika mycket för design. Till PC kan man välja bort designen om man inte känner att man har råd, till Mac kan man inte välja. Där betalar man det dubbla för att få lite design.

För att svara på frågan som TS ställer. Ja man kan ha OS X på en "PC" inte Mac, Mac är ett varumärke. OS X är ett operativsystem. Om vi nu ska vara petiga.
2012-07-04, 16:38   #28

Dava

Medlem

Davas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av blade80 Visa inlägg
Mac är inte gud, det är en simpel dator precis lika som en PC. Sen kan man betala olika mycket för design. Till PC kan man välja bort designen om man inte känner att man har råd, till Mac kan man inte välja. Där betalar man det dubbla för att få lite design.
Detta är huvudanledningen för mig. Har väl egentligen inget emot Apple och deras grejer, men varför betala mer än nödvändigt?
Jag har min dator snyggt placerad under skrivbordet och sladd till skärm, mus och tangentbord måste även en riktig mac ha om man inte vill köra trådlöst. Även detta kan jag självklart göra och slipper då även dessa sladdar!

Till TS, go for it

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tjarven Visa inlägg
Känslan att sitta i ett slott är bättre än att sitta i ett vanligt hus, känslan att sitta i ett vanligt hus är bättre än bostadsrättsditot och känslan av att bo i bostadsrätt är bättre än att bo i hyresrätt. Trots detta är det få människor som bor i slott och många bor i hyresrätter..

Allt handlar återigen om prioriteringar och vad man väljer att lägga sina pengar på...
2012-07-04, 16:45   #29

Pimpim666

Medlem

Pimpim666s avatar

Registrerad: nov 2005

Citat:
Nä, och en iPhone är ingen mobil.
Om du frågar Steve Jobs är det ett mirakel.
2012-07-04, 23:29   #30

Tanax

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2011

Citat:
Detta är huvudanledningen för mig. Har väl egentligen inget emot Apple och deras grejer, men varför betala mer än nödvändigt?
Hur menar du nödvändigt? Vad som är nödvändigt är väl ganska, om inte högst, individuellt?

Om du vill ha maximal prestanda för så liten peng som möjligt och inte har något emot att bygga datorn själv så är en Mac inte så "nödvändigt". Om man däremot vill ha ett kompakt och snyggt system som är väldigt stabilt och inte har något emot att det inte är top-notch prestanda för spel så är en Mac lite mera tilltalande.

Så vad som är nödvändigt handlar inte så mycket om pris(även om det givetvis spelar in), i mina ögon.

Citat:
Känslan att sitta i ett slott är bättre än att sitta i ett vanligt hus, känslan att sitta i ett vanligt hus är bättre än bostadsrättsditot och känslan av att bo i bostadsrätt är bättre än att bo i hyresrätt. Trots detta är det få människor som bor i slott och många bor i hyresrätter..

Allt handlar återigen om prioriteringar och vad man väljer att lägga sina pengar på...
Konstig jämförelse. Slott köper man antagligen för att man behöver mycket utrymme eller för att man är någon form av kunglighet/rojalitet, inte för att det är en "premium-produkt" så som Mac är.

Men visst har du rätt, allt handlar om prioriteringar och vad man tycker är värt sina pengar.