Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tanax
Hur menar du nödvändigt? Vad som är nödvändigt är väl ganska, om inte högst, individuellt?
Om du vill ha maximal prestanda för så liten peng som möjligt och inte har något emot att bygga datorn själv så är en Mac inte så "nödvändigt". Om man däremot vill ha ett kompakt och snyggt system som är väldigt stabilt och inte har något emot att det inte är top-notch prestanda för spel så är en Mac lite mera tilltalande.
Så vad som är nödvändigt handlar inte så mycket om pris(även om det givetvis spelar in), i mina ögon.
Nej, tvärt om! Vad som är nödvändigt styrs av marknaden och är samma för alla.
I detta fallet så är det hårdvaran, marknaden har satt ett pris på komponenterna och nödvändigt pris är inte högre än summan av dessa. De billigaste iMac/Mac Mini har inte top-notch-prestanda för spel. Ett riktigt konfigurerat system av handplockade komponenter är förmodligen precis lika stabilt som Apples egna.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tanax
Konstig jämförelse. Slott köper man antagligen för att man behöver mycket utrymme eller för att man är någon form av kunglighet/rojalitet, inte för att det är en "premium-produkt" så som Mac är.
Men visst har du rätt, allt handlar om prioriteringar och vad man tycker är värt sina pengar.
Idag behöver man inte längre vara kunglig eller ens adlig för att få köpa ett slott. Alla behöver väl mycket plats? Jag drog nog jämförelsen för att det är vad jag letar efter och lider varje dag jag måste sitta kvar i vår bostadsrättsvilla. I mina ögon är slottet den ultimata premiumprodukten!