Verktyg Visningsval
2012-07-05, 17:38   #1

Timpppa

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: maj 2007

Installationshjälp MBP

Har köpt min första MBP för nån månad sen. Det blev en early 2011 13.3" med I5 processor, 4 GB minne osv. Har Mac OSX 10.7.4 på den nu.
Har köpt en SSD disk (intel 320 80GB) som jag tänkte lägga i och ta bort dvd-spelaren (flytta ut till extern). Har även köpt en optibay från Hardwrk.
Men nu börjar problemen, när jag köpte min MBP så fick jag inga skivor med men jag köpte en installationskiva från Tradera för min men när jag försöker boota/installera från den (efter att ha startat datorn med alt intryckt) så väljer jag skivan men sen får unsupported CPU varning och det enda jag kan göra är att stänga av datorn.

Fråga 1: Behöver jag en annan skiva för att installera Mac OSX? Har provat Time Machine men där kan jag inte göra nått.
Är jag helt ute och cyklar nu? Känns så.
Fråga 2: Vad kostar en Mac OSX installationsskiva?

Hoppas nån kan hjälpa en rookie på vägen! Tacksam för hjälp!
2012-07-05, 19:45   #2

Whitewiz

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: jul 2007

Nej du behöver ingen skiva. Skivor finns inte ens till försäljning.

Läs din tråd på Macworld. Du har fått fullständiga svar redan.
Whitewiz är inte uppkopplad
2012-07-06, 20:53   #3

ZitreXx

Medlem

ZitreXxs avatar

Plats: Östersund

Registrerad: maj 2002

Jag måste fråga, eftersom det är en early 2011. Har du köpt Lion eller har den förra ägaren gjort detta? För jo, på early 2011 följer skivor med då det inte är Lion från början på dom...
ZitreXx är inte uppkopplad
2012-07-07, 20:20   #4

Perc

Medlem

Percs avatar

Plats: Vasa

Registrerad: okt 2001

Om det är en Mac som INTE hade lion på sig från fabrik så har det ingått installationsmedia. Macbook Air hade en liten USB-pinne, alla andra datorer hade skivor istället.

Det är också skillnad på återställningsskivor och Mac OS X-skiva. Återställningsskivor som följde med en ny dator innehåller mer än bara OS X. Du får även iLife och kanske nåt annat också, minns inte. Dom är modellspecifika, nån cdkey el dyl finns dock inte utan det är bara att låna skivor av nån kompis eller nåt om du tappat bort dina egna.

En butiksköpt OS X-skiva innehåller bara OS X, då får du skaffa iLife separat om du vill ha det.
Perc är inte uppkopplad
2012-07-08, 12:52   #5

b0bzor!

Medlem

b0bzor!s avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: jan 2004

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE
b0bzor! är inte uppkopplad
2012-07-16, 17:27   #6

Haxk

Medlem

Haxks avatar

Registrerad: jun 2009

använd bara den här guiden:

Den som vill uppgradera sin MBP till en SSD hårddisk så kan jag rekommendera er den här guiden: http://www.99mac.se/artiklar/2872-ge...cbook-pro.html
Haxk är inte uppkopplad
2012-07-18, 07:03   #7

Json_81

Medlem

Plats: Romelanda

Registrerad: nov 2009

Mountain Lion släpps om ca en vecka, kostar $20, gissningsvis blir det 200:-
Kan du starta datorn och komma åt app store som det är nu?
Isåfall köp Mountain Lion och installera.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb