Installera windows 7 på en mac book pro med retina skärm?

Permalänk
Medlem

Installera windows 7 på en mac book pro med retina skärm?

Hej

Som jag förstår det så har apple själva gjort ett program som heter boot-camp som hjälper dig att installera windows 7 på en mac? Är det så, det låter ju för bra för att vara sant? För apple vill väl inte att man ska byta operativsystem till windows? Jag funderar nämligen på att köpa en macbook pro 15tum med retinaskärm men jag hatar mac-os!

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt med hjälp av Boot Camp Assistant.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Hej

Som jag förstår det så har apple själva gjort ett program som heter boot-camp som hjälper dig att installera windows 7 på en mac? Är det så, det låter ju för bra för att vara sant? För apple vill väl inte att man ska byta operativsystem till windows? Jag funderar nämligen på att köpa en macbook pro 15tum med retinaskärm men jag hatar mac-os!

http://support.apple.com/kb/HT4818#1

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Hej

Som jag förstår det så har apple själva gjort ett program som heter boot-camp som hjälper dig att installera windows 7 på en mac? Är det så, det låter ju för bra för att vara sant? För apple vill väl inte att man ska byta operativsystem till windows? Jag funderar nämligen på att köpa en macbook pro 15tum med retinaskärm men jag hatar mac-os!

Jag kör själv med Windows 7 till min Macbook Pro retina 15" via bootcamp och det fungerar utmärkt!
Kör på!

Permalänk
Medlem

Jag kör också win 7 på min retina. Funkar kalas, men följ instruktionerna och se till att installera drivrutinerna som du får av apple i windows 7.

Permalänk

Varför köpa mac egentligen om du verkligen hatar OSX? Windows gör sig bäst på "vanlig pc" och om du kommer använda Windows 100% finns ingen anledning att ha mac

Permalänk
Medlem

Största problemet med att köra windows på en mac är att nvidia optimus tekniken inte fungerar. Så grafik kretsen går för fullt hela tiden och drar massor med ström och utvecklar onödig värme. Vilket i sin tur förminskar batteri tiden avsevärt.
Sen fungerar tyvärr inte touch paddan lika bra som den gör i OSX.
Osv.

Hade allt fungerat precis som det gör på vilken pc som helst hade jag också köpt en Macbook retina i somras. Men tyvärr fungerar det inte till 100%. Vilket är väldigt synd.

Om du inte är i stort behov av en dator snabbt skulle jag vänta tills i sommar. Det händer mycket just nu på laptop marknaden. Haswell kommer, nvidia/ati kmr med ny serie, touch skärmar blir allt mer populära och det kommer olika lösningar och framför allt så kommer mycket fler datorer med hög upplösning på skärmarna.

Sen så verkar det som att Apple ska göra om air till retina skärm också och ta bort non retina delen av macbook serien. Och gör dom det lär dom sänka priset på sina retina macbooks.
Och som sagt så kommer haswell och nvidia med nytt.

Så om jag vore du skulle jag väntat tills i sommar iallafall. Om du nu kan vänta så länge. För oavsett vilken dator du väljer så händer det så mycket inom några månader att det är värt att vänta.

Och ser man på andrahands marknaden om några år när du vill sälja av din macbook kanske så får du nog rätt rejält mycket mer för en med haswell och nyare grafik. Samt kanske en modell change om man har tur.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

Varför köpa mac egentligen om du verkligen hatar OSX? Windows gör sig bäst på "vanlig pc" och om du kommer använda Windows 100% finns ingen anledning att ha mac

Håller absolut inte med!

Skrivet av zOlid:

Största problemet med att köra windows på en mac är att nvidia optimus tekniken inte fungerar. Så grafik kretsen går för fullt hela tiden och drar massor med ström och utvecklar onödig värme. Vilket i sin tur förminskar batteri tiden avsevärt.
Sen fungerar tyvärr inte touch paddan lika bra som den gör i OSX.
Osv.

Hade allt fungerat precis som det gör på vilken pc som helst hade jag också köpt en Macbook retina i somras. Men tyvärr fungerar det inte till 100%. Vilket är väldigt synd.

Instämmer i att det är synd att man inte kan skifta mellan graikkretsarna och även köra med den inbyggda. Men du överdrivar det hela en del. Skillnaden är att man får 4.5h batteritid mot 7h i OSX. Vilket fortfarande är väldigt bra om man jämför mot övriga PC-laptops med liknande prestanda. Grafikkretsen går inte för fullt hela tiden och någon värmeskillnad är inte märkbar. Såvida man inte spelar Far Cry 3 men det hade man ju inte kunnat göra med det inbygda kortet iaf.
Ingen touchpad fungerar lika bra som i OSX. Jag tycker däremot att Apples touchpad är en av de bästa till Windows. Att scrolla med två fingrar är underbart. Om man nu har ett stort behov att använda "touch pad gester" i Win 7 så finns det drivrutiner för det som någon ryss har tagit fram.