Återställa/formatera macbook air?

Permalänk
Medlem

Återställa/formatera macbook air?

Hej!

Jag har en macbook air som är några år gammal som jag tänkte sälja. Innan jag säljer den vill jag vara säker på att allt jag har haft är borttaget, så jag vill formatera om hårdisken. Hur gör jag detta?

Jag har ingen OS X skiva eller usb sticka.
OS X 10.6.8

Hur går jag tillväga?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

Hej!

Jag har en macbook air som är några år gammal som jag tänkte sälja. Innan jag säljer den vill jag vara säker på att allt jag har haft är borttaget, så jag vill formatera om hårdisken. Hur gör jag detta?

Jag har ingen OS X skiva eller usb sticka.
OS X 10.6.8

Hur går jag tillväga?

http://support.apple.com/kb/ht4718?viewlocale=sv_SE

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Citat:

Om du vill starta datorn från Återställning startar du om din Mac och håller ner kommandotangenten och R-tangenten (kommando-R). Håll ner tangenterna tills Apple-logotypen visas.

Det är just denna delen som inte funkar. Jag trycker ner cmd+R men inget händer, datorn startas om som vanligt.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det är just denna delen som inte funkar. Jag trycker ner cmd+R men inget händer, datorn startas om som vanligt.

Beror på att guiden är för 10.7 till 10.9 (Lion, Mountain Lion och Mavericks).

Alla Macbook Air udantaget den allra första från 2008 stödjer de senaste opativsystemet som är gratis.

Så jag antar att Rajat menade att du skulle installera senaste som man laddar ner från App Store.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du kan inte låta ett USB från en kompis eller liknande? Dom flesta har ju ett 8GB liggandes någonstans? Hade underlättat något enormt då du skulle kunna installera senaste OSX enkelt och snabbt!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Alla svar finns på Apple's support sidor

Mac OS X v10.6: Så här använder du "Radera och Installera"

Eller så installerar du Mavericks gratis (ifall den är från slutet av 2008 eller nyare), Du kan uppgradera till OS X Mavericks från Snow Leopard (10.6.8), Lion (10.7) eller Mountain Lion (10.8).

Uppgradera till OS X Mavericks. Gratis i Mac App Store.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alla svar finns på Apple's support sidor

Mac OS X v10.6: Så här använder du "Radera och Installera"

Eller så installerar du Mavericks gratis (ifall den är från slutet av 2008 eller nyare), Du kan uppgradera till OS X Mavericks från Snow Leopard (10.6.8), Lion (10.7) eller Mountain Lion (10.8).

Uppgradera till OS X Mavericks. Gratis i Mac App Store.

Detta hade iof funkat bra. Kommer dock inte ihåg ifall han kan formatera datorn i samband med uppgradering utan att ha ett externt installationsmedel. Tror inte det funkar (var för länge sedan jag provade).

För om jag har förstått det rätt så vill han ju göra en helt clean formatering.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Detta hade iof funkat bra. Kommer dock inte ihåg ifall han kan formatera datorn i samband med uppgradering utan att ha ett externt installationsmedel. Tror inte det funkar (var för länge sedan jag provade).

För om jag har förstått det rätt så vill han ju göra en helt clean formatering.

Det går alldeles utmärkt att göra en Clean install med recovery-partition på disk.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Ska ta och uppdatera datorn senare

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD