MacMini: Inget ljud vid återstart från vila.

Permalänk
Medlem

MacMini: Inget ljud vid återstart från vila.

Min MacMini "glömmer" att slå på ljudet då jag haft den i vila. Jag måste då dra ur hdmi-kabeln och sätta tillbaka den för att få tillbaka det. Finns det nåt sätt att få den att slå på ljudet själv?
Jag har den i vila för att den står lite dumt till och jag slår på den via fjärrkontrollen.
Windows-maskinen som är kopplad på samma vis i samma apparater gör inte så.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut när du går in på
systeminställningar -> ljud.

Där finns det
"Väl enhet för ljud ut"

Visa signatur

Twitter

[B][I]Livet i 8 Bitar
Svamp och Gröna Blad

Permalänk
Medlem

Det är hdmi som är valt. Men det spelar ingen roll om jag väljer internt (som ljudet fungerar på) och sen väljer hdmi igen, hdmi hoppar inte igång förrän jag drar ur och i kabeln.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla Minin till en annan skärm/TV och kollat om problemet uppstår där?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ingen annan skärm tyvärr. Men det är bara macen som strular med detta. Varken min windows- eller linuxdator har några problem med det här. De är inkopplade på exakt samma sätt i samma enheter.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite och märkt att jag absolut inte är ensam om detta. Det verkar vara en bugg i Mavericks.
Det går att få ljud genom att öppna "Aktivitetskontroll" och avsluta "coreaudiod". Sen är frågan vilket som går fortast/är enklast, att göra ovanstående, dra ur hdmi-kabeln eller att boota om.
Det är ju fortfarande ingen riktig lösning...

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

men att avsluta processen du skriver om måste ju gå att göra ett enkelt litet script i "Automator" som du kan köra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.