Köra Windows från extern lagring?

Permalänk
Medlem

Köra Windows från extern lagring?

Hejsan!
Sitter just nu på en nyköpt late 2013 8/256 rMBP som jag är väldigt nöjd med!
Nu är det så att jag vill kunna köra Windows på den och vet att bootcamp fungerar hur bra som helst. Men vill helst inte ta upp onödigt med utrymme då det redan är tight som det är. Jag undrar då om det är någon idé att köra windows från t.ex en snabb usb 3.0 sticka eller kanske till och med extern usb 3.0 SSD.
Jag har läst lite om detta men har inte riktigt fått det klart för mig. Är det någon som har erfarenheter av detta själv och kan berätta lite hur det funkar och hur jag gör för att få det att funka bra?

Permalänk
Medlem

Inte på Mac men annars är det så att du ska ha ett usb minn/hdd som dycker upp u windows som en fixed disk och inte en removable de ska vara usb 3.0 (stämmer inte, går med 2.0). Den ska alltså se ut som en usb hårdidsk för datorn och inte som ett usb minne. Sen kom denna funktion med windows 8 så du får köra det eller 8.1 Det är svårt att hitta minnen om man inte köper kodkända. Men de kostar det dubbla.
Nu pratar jag windows to go, vilket kräver en entereprice licens. kostar en del. men du kan testa det med testutgåvan. Men du måste fortfarande ha ett fungerande minn/usb disk. WinToGo är lite kul då det inte häller är bundet till datorn.
http://www.microsoft.com/en-us/windows/enterprise/products-an...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Titta på en extern thunderbolt lösning, vet att jag sett folk som kört med seagates kabel/chassie för extern 2.5" thunderbolt hdd och satt i en SSD istället och bootar från den. Googla och se vad du hittar

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att virtualisera windows istället för att krångla med bootcamp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Har du övervägt att virtualisera windows istället för att krångla med bootcamp?

Den virtuella maskinen kan du sedan lägga på en extern enhet utan problem om du så önskar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Själv slipstreamade jag en win 7 installation och kör den via vmware fusion på min macbook air 2011 (i5, 256gb hdd, 4gb ram). har gott om plats och sitter och kör solidworks 2013 64bit på den virituella burken!

kör sedan Black Vipers manual för att få bort så mycket som möjligt av allt Widowsskräp ingen någonsin nyttjar: http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Jag bootar windows 7 på en extern ssd via thunderbolt. Funkar klockrent.

Följde dessa punkter som jag hittade på macrumors forum:

1. Install a 20GB Boot Camp partition in your internal drive. Install Windows like normal. Install drivers as well.
2. Create a larger (maybe 128GB) partition in your external Thunderbolt (TB) drive. Format it as FAT32.
3. Use gdisk (a command line utility, free) to convert the hybrid MBR table of the TB drive into GPT. When Disk Utility formats as FAT32, it will create a hybrid MBR partition table. This isn't good if you intend to run Windows 8, as Windows 8 runs better in UEFI mode (which requires GPT and no MBR). Skip this step if you're installing Windows 7 (which is hell to get it work in UEFI)
4. After removing the hybrid MBR, use WinClone Pro to re-image the internal BC partition into the larger FAT32 partition in the TB drive. WinClone will format it as NTFS for you.

Sen är det bara att köra.

Annars verkar denna guide vettigt för USB 3.0: http://www.michaeljjensen.com/tech/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Den virtuella maskinen kan du sedan lägga på en extern enhet utan problem om du så önskar.

Exakt. Och det är oförskämt lätt att ta backup sen när man väl har fått skiten uppdaterad och funktionsduglig så man slipper göra det någon fler gång.

Permalänk
Medlem

Tack för svar och förslag!
Självklart kan jag köra vm också då jag köpte macen för främst studie relaterade ändamål. Men vill även kunna spela enklare spel på den med hyffsat flyt (alla vet att de flesta spelen knappt är optimerade för osx).
Ska kolla lite på både vm och en extern lösning via thunderbolt.