Val av bärbar dator

Permalänk
Medlem

Val av bärbar dator

Hejsan.
Har ett dilemma. Vet inte vilken dator jag vill ha. Electroworld.se sänkte sina apple prylar med 10%, så jag blev så jädrans sugen eftersom det var så bra pris på en Macbook pro 13 retina med 8 gb ram, och 256gb ssd så jag slog till. Innan jag beställde var jag lite osäker på vilken jag ville ha, men jag ville inte förlora ifall jag ångrade mig så kunde jag ändå ha en macbook. SÅ nu är den påväg och jag vill försöka bestämma mig ifall jag ska behålla den eller skicka tillbaks den.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
11990:- (-) 10% = 10791:-

Den andra jag hade hittat var en Lenovo U430 Touch 14" som ligger 1k billigare ungefär.
https://www.dustinhome.se/product/5010778068/u430-touch?ssel=...
9195:-

Då kommer den avgörande frågan såklart. Vad ska du göra med datorn.

Då jag pluggar nu så är ju datorn självfallet mest till surf, skolarbete, osv hobby grejjer. Men absolut inget spel. Det jag stör mig mest på är att jag har en laptop förtillfället, men haft den i 3 år. Batteriet är rätt uselt och det går inte åka till skolan med datorn utan strömsladd, vilket jag tycker är riktigt opraktiskt. Laptop = men ändå inte. Samt att jag tycker den är slö också.

Vill även att datorn ska ha fullHD eller motsvarande högupplöst skärm, då detta är 2014, borde vara en standard på alla laptops. Även en SSD är en krav.
Skulle absolut vilja testa något nytt och fräsch, då jag tycker Windows har blivit tråkigare med åren. Händer liksom inget alls där. Bara snyggare laptops, men resten är princip den samma.
Skulle uppskatta lite hjälp så jag får igång min tankesmedja så att jag kan komma underfund om vilken dator som passar mig.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Har samma dator som du beställt, har verkligen inget att klaga på angående den. Underbar högupplöst skärm, grym batteritid, snabb ssd, bra ljud och byggkvalite. Osx är också riktigt trevligt, bara man ger det nån vecka så att man vänjer sig om man byter från windows. Sen är ju alla kommande uppdateringar av osx gratis! Så kör på macen tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle satsa på http://www.inet.se/produkt/1972422/lenovo-yoga-2-13-i5-8gb-360-vridbar-fullhd-skarm då min kompis har den och är väldigt nöjd. Han har dock lagt in en annan SSD så han har 1TB och kollat med Lenovo så han har fortfarande garantin kvar. Han kör även windows 7 på den.

Själv har jag http://www.inet.se/produkt/1971566/lenovo-yoga-2-pro-i5-8gb-256gb-ssd-13-3-qhd-orange och är hur nöjd som helst!

Jag rekommenderar verkligen en Ultrabook med Windows 8 och touch, trodde inte alls jag skulle tycka om windows 8 först efter att ha testat det på andra datorer och så. Men när jag väl körde den på min egna med touch var det grymt! Skulle inte vilja ha något annat nu.

Lycka till i vevan!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av wangox:

Hejsan.
Har ett dilemma. Vet inte vilken dator jag vill ha. Electroworld.se sänkte sina apple prylar med 10%, så jag blev så jädrans sugen eftersom det var så bra pris på en Macbook pro 13 retina med 8 gb ram, och 256gb ssd så jag slog till. Innan jag beställde var jag lite osäker på vilken jag ville ha, men jag ville inte förlora ifall jag ångrade mig så kunde jag ändå ha en macbook. SÅ nu är den påväg och jag vill försöka bestämma mig ifall jag ska behålla den eller skicka tillbaks den.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
11990:- (-) 10% = 10791:-

Den andra jag hade hittat var en Lenovo U430 Touch 14" som ligger 1k billigare ungefär.
https://www.dustinhome.se/product/5010778068/u430-touch?ssel=...
9195:-

Då kommer den avgörande frågan såklart. Vad ska du göra med datorn.

Då jag pluggar nu så är ju datorn självfallet mest till surf, skolarbete, osv hobby grejjer. Men absolut inget spel. Det jag stör mig mest på är att jag har en laptop förtillfället, men haft den i 3 år. Batteriet är rätt uselt och det går inte åka till skolan med datorn utan strömsladd, vilket jag tycker är riktigt opraktiskt. Laptop = men ändå inte. Samt att jag tycker den är slö också.

Vill även att datorn ska ha fullHD eller motsvarande högupplöst skärm, då detta är 2014, borde vara en standard på alla laptops. Även en SSD är en krav.
Skulle absolut vilja testa något nytt och fräsch, då jag tycker Windows har blivit tråkigare med åren. Händer liksom inget alls där. Bara snyggare laptops, men resten är princip den samma.
Skulle uppskatta lite hjälp så jag får igång min tankesmedja så att jag kan komma underfund om vilken dator som passar mig.

Även att det tar emot att säga det så är nog Macen bättre för dig. Om du säger att du har tröttnat på Windows.

Vi har samma dator i skolan och den funkar helt ok för vad det är. Själv skulle jag välja en windows dator 10 dagar i veckan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Hah hm det här blir inte lätt. Jag var på Mediamarkt och kikade och kände idag. Hittade inga intressanta w indones datorer. Och tittar m på vissa ultrabooks som motsvarar MB prestandan så är man ändå uppe i samma pris som MB. Man kan väll säga att jag är utseende fixerad. Jag vill gärna ha en dator som är snygg i design, även operativsystemet ska ju vara fräsch. Jag tycker windows har gått i fel riktning när de lanserade w8. Så fyrkantigt och allmänt tråkig design. BTW, det är 12 månaders garanti på Apples prylar eller?

Jasså s ni har lenovon som skoldatorer? Med precis samma specs? De är väll full hd ? Finns en modell i alla recensioner jag kollat i där den är 1600x.......någonting. Så de inte står fel på dustin

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Behåll macen ! Jag var i samma val ångest som dig i höstas . Jag valde Mac och är super nöjd. Det finns inget enligt mig som slår deras kvalité samt trackpad och du kan fortfarande köra Windows vi vmware eller pararells på den alternativt boot camp. Det är mer än man kan säga om man vänder på det. Visst kan man få igång osx på en "Windows" laptop men det blir sällan bra. Sen att i stort sett alla laptops idag "Windows" skeppas med det fulaste Microsoft gjort gör ju inte valet svårare direkt att gå över.

Kollegan kör w8,1 och det är typ strul non stop. Taskigt grafikstöd såpass att övergången mellan intel hd graphics och det dedikerade kortet inte ens fungerar. Datorn laggar i Windows baserad små program och datorn hänger sig varje gång det kommer uppdateringar. Tilläggas skall att det är ingen billig 5000 kr laptop utan en 12000kr klassen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Behåll macen ! Jag var i samma val ångest som dig i höstas . Jag valde Mac och är super nöjd. Det finns inget enligt mig som slår deras kvalité samt trackpad och du kan fortfarande köra Windows vi vmware eller pararells på den alternativt boot camp. Det är mer än man kan säga om man vänder på det. Visst kan man få igång osx på en "Windows" laptop men det blir sällan bra. Sen att i stort sett alla laptops idag "Windows" skeppas med det fulaste Microsoft gjort gör ju inte valet svårare direkt att gå över.

Kollegan kör w8,1 och det är typ strul non stop. Taskigt grafikstöd såpass att övergången mellan intel hd graphics och det dedikerade kortet inte ens fungerar. Datorn laggar i Windows baserad små program och datorn hänger sig varje gång det kommer uppdateringar. Tillägga
s skall att det är ingen billig 5000 kr laptop utan en 12000kr klassen.

Hmm okej. Joo att köra W8 genom bootcamp har jag läst att det skall fungera perfekt. Nästan bättre än en med windows original vilket låter lite skumt haha.

Ja ang windows datorer i högre prisklassen så verkar det som att man bara får kvalité på de yttre. Och planerar man att köpa en dator under 10 så kan man lika väl köra på en Apple då pris skillnaden är ypperligt liten så vet mana tt man får kvalité. Hr läst att även de dyrare datorerna ex Zenbook, har lite brister som absolut inte borde existera med tanke på priset.
Köper man en dator för det priset så är det första man förväntar sig kvalité.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Hejsan.
Har ett dilemma. Vet inte vilken dator jag vill ha. Electroworld.se sänkte sina apple prylar med 10%, så jag blev så jädrans sugen eftersom det var så bra pris på en Macbook pro 13 retina med 8 gb ram, och 256gb ssd så jag slog till. Innan jag beställde var jag lite osäker på vilken jag ville ha, men jag ville inte förlora ifall jag ångrade mig så kunde jag ändå ha en macbook. SÅ nu är den påväg och jag vill försöka bestämma mig ifall jag ska behålla den eller skicka tillbaks den.

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
11990:- (-) 10% = 10791:-

Jag ser inte rabatten på 10%, är det en rabattkod du använder eller missar jag något?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Jag ser inte rabatten på 10%, är det en rabattkod du använder eller missar jag något?

Ja det VAR en rabatt kod de hade i tisdags bara för Apple hade eventet ås det var under dagen. Beställde dock intr förens dagen efter då jag frågade chatten om jag kunde få 10 procent ändå. Vilket jag fick. Så den räknades på i kundkorgen

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Det jag är typ nervös över är garantitiden på 1 år bara. Är inte direkt sugen på att punga ut ytterligare 2k+ för en försäkring somna tycker borde ingått från början.
Annars jag mest sugen på något nytt absolut. I värsta fall går det ju att sälja på köp och sälj på universitetets Facebook sida om det skulle vara så att jag av någon anledning inte skulle gilla den.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Hmm okej. Joo att köra W8 genom bootcamp har jag läst att det skall fungera perfekt. Nästan bättre än en med windows original vilket låter lite skumt haha.

Ja ang windows datorer i högre prisklassen så verkar det som att man bara får kvalité på de yttre. Och planerar man att köpa en dator under 10 så kan man lika väl köra på en Apple då pris skillnaden är ypperligt liten så vet mana tt man får kvalité. Hr läst att även de dyrare datorerna ex Zenbook, har lite brister som absolut inte borde existera med tanke på priset.
Köper man en dator för det priset så är det första man förväntar sig kvalité.

Faktum är att mac de senaste 3 åren om inte längre legat i topp tio skiktet för Windows Laptops. Men antar att det är pga av omsorgsfullt valda komponenter. Grejen som jag tror ställer till det för övriga laptop tillverkare många gånger är att dom flådar till det på vissa komponenter och sparar in på andra vilket ger en ojämn kvalité istället för att lägga sig på en jämn nivå rakt igenom. Men då förlorar dom ju "prestanda" masterrace som är det enda alla okunniga titta på typ.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Det jag är typ nervös över är garantitiden på 1 år bara. Är inte direkt sugen på att punga ut ytterligare 2k+ för en försäkring somna tycker borde ingått från början.
Annars jag mest sugen på något nytt absolut. I värsta fall går det ju att sälja på köp och sälj på universitetets Facebook sida om det skulle vara så att jag av någon anledning inte skulle gilla den.

Hemförsäkring säger jag bara där. Det mesta torde väl gå på den. Sen är väl enligt lag 2 år via konsumentverket eller hur ligger det till ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hemförsäkring säger jag bara där. Det mesta torde väl gå på den. Sen är väl enligt lag 2 år via konsumentverket eller hur ligger det till ?

Garanti är inte en lagstadgad rättighet, den sker helt på tillverkarens villkor. Du kanske tänker på reklamationsrätten (som ligger på tre år)?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Garantin som Apple ger är 1 år och det är ju mot tillverkningsfel och hårdvarufel. Vet inte om de har någon särskill batteri garanti eller inte men tror jag ej.
Skulle absolut vilja våga köra på macen men vet inte om jag vågar det.
Det betyder dock inte att ex Lenovo kommer hålla längre pga att dem har 2 års garanti.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Garanti är inte en lagstadgad rättighet, den sker helt på tillverkarens villkor. Du kanske tänker på reklamationsrätten (som ligger på tre år)?

Skrivet av wangox:

Garantin som Apple ger är 1 år och det är ju mot tillverkningsfel och hårdvarufel. Vet inte om de har någon särskill batteri garanti eller inte men tror jag ej.
Skulle absolut vilja våga köra på macen men vet inte om jag vågar det.
Det betyder dock inte att ex Lenovo kommer hålla längre pga att dem har 2 års garanti.

Fille så var det nog , jag gjorde en liten tankevurpa där. Garanti tid behöver inte vara synonymt med kvalité Lenovo gör säkert inga dåliga maskiner heller för den delen. Men jag tycker inte att man skall bromsa sin önskan pga uti fall att det skiter sig tänk. Är man bara rädd om sakerna så håller dom så tänker jag iaf. Min leverera felfritt iaf trots att den varit igång 24/7 sen hösten. Jag har aldrig stängt av den för mer än en omstart sen jag köpte den. Jobbar på den 40 timmar i veckan med dubbla skärmar och en rad andra tillbehör inkopplade och har aldrig haft ett problem med den bortsett från razor mus tillägget som OSX inte riktigt gillar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Fille så var det nog , jag gjorde en liten tankevurpa där. Garanti tid behöver inte vara synonymt med kvalité Lenovo gör säkert inga dåliga maskiner heller för den delen. Men jag tycker inte att man skall bromsa sin önskan pga uti fall att det skiter sig tänk. Är man bara rädd om sakerna så håller dom så tänker jag iaf. Min leverera felfritt iaf trots att den varit igång 24/7 sen hösten. Jag har aldrig stängt av den för mer än en omstart sen jag köpte den. Jobbar på den 40 timmar i veckan med dubbla skärmar och en rad andra tillbehör inkopplade och har aldrig haft ett problem med den bortsett från razor mus tillägget som OSX inte riktigt gillar.

Absolut, håller med till 100%. Är men ute efter en riktigt bra bärbar dator rekommenderar jag MacBook alla dagar i veckan!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Absolut, håller med till 100%. Är men ute efter en riktigt bra bärbar dator rekommenderar jag MacBook alla dagar i veckan!

Okej. Med andra ord så får man mest dator för pengarna då. Om man går efter kvalité och inte prestanda även om den är relativt snabb

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Prestanda på papper och prestanda på riktigt är 2 skilda saker ibland. Min Mac är vansinnigt snabb mycket är nog pci-e SSD´ns förtjänst den kör åttor kring traditionella SATA diskar med sin lässkriv på 800MB/S. Sen är ju OSX i sig mer optimerat än Windows då det är mindre hårdvara att ta hänsyn till. Sen är MacBooks vid normal belastning så gott som ljudlösa. Trackpaden är rent utav magisk, tangentborden är bland dom bästa jag har suttit med.

Jag har bara haft Laptops i 20kkr klassen då jag anser att man inte skall snåla när man köper laptop då det straffar sig för fort.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Prestanda på papper och prestanda på riktigt är 2 skilda saker ibland. Min Mac är vansinnigt snabb mycket är nog pci-e SSD´ns förtjänst den kör åttor kring traditionella SATA diskar med sin lässkriv på 800MB/S. Sen är ju OSX i sig mer optimerat än Windows då det är mindre hårdvara att ta hänsyn till. Sen är MacBooks vid normal belastning så gott som ljudlösa. Trackpaden är rent utav magisk, tangentborden är bland dom bästa jag har suttit med.

Jag har bara haft Laptops i 20kkr klassen då jag anser att man inte skall snåla när man köper laptop då det straffar sig för fort.

Joo det är klart man inte kan jämnföra. Totalt sant.
Har en Ipad 3 med retina. Köpte den när den släpptes. Sva jag vara ärlig har jag aldrig tänkt på att den ska sluta fungera osv, utan bara använt den varje dag som man ska och tagit väl hand om den. Fungerar lika bra än, aldrig strul eller några fula märken på den. Så egentligen borde ju macbooken fungera minst lika bra
Haha nu hade macbooken kommit till utlämningsstället. Tänker dock inte hämta ut den förens jag är till 100% säker på att jag vill ha den. Tyvärr.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Asså shit. Så svårt val. Har börjat snegla åt en Asus Zenbook, och visst snygg, men inte så jättebra batteritid. Det enda som gör mig lite intresserad är just att man kan uppgradera RAM själv + i7. vilket ej är på macen. Men är bara 128gb ssd disk på den.

Rent spontant vill jag egentligen bara släppa att bry mig om Specsen och bara köra macen.
Jag spelar inget så borde ju kvitta vad den har för processor liksom.

Känns som att jag aldrig riktigt kommer bestämma mig

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Nej det är inte lätt när man börjar vackla. Det är som jag sitter i velar med vilken modell av iPhone 6 jag ska ha nu. Jag har iofs sagt till han som skall lösa det åt mitt jobb att jag tar antingen en guld 6 64gb eller så en 6+ guld 64gb beroende på vilken som finns först så slipper jag välja definitivt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte. Asså. Det jag velar mellan är just mer ram möjlighet och i7 processor eller icke uppgraderbar men ack så stilren och osx.

Frågan är vilket som är viktigast.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem

Jag har ju svårt att tro att cpu´n och ram skulle flaska den närmsta perioden angående macen alltså. Min är så overkill så att jag nästan skäms att jag valde den. Men får man ändå välja fritt utan större budget låsning så varför inte. Jag har 512GB men kör ändå över det mesta på externa diskar så som video klipp och musik m.m . Mina jobb filer lagrar jag i en NAS. Så egentligen är det bara program samt windows med något enstaka spel som jag har installerat. Så länge man inte ska rendera film eller skapa avancerad musik så vill jag nog påstå att I7 är overkill egentligen men överallt man läser så råder det ju prestanda master race typ. Har man inte 32GB ram och 4 grafikkort är man är gonner även om man bara spelar harpan och ser på youtube.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag har ju svårt att tro att cpu´n och ram skulle flaska den närmsta perioden angående macen alltså. Min är så overkill så att jag nästan skäms att jag valde den. Men får man ändå välja fritt utan större budget låsning så varför inte. Jag har 512GB men kör ändå över det mesta på externa diskar så som video klipp och musik m.m . Mina jobb filer lagrar jag i en NAS. Så egentligen är det bara program samt windows med något enstaka spel som jag har installerat. Så länge man inte ska rendera film eller skapa avancerad musik så vill jag nog påstå att I7 är overkill egentligen men överallt man läser så råder det ju prestanda master race typ. Har man inte 32GB ram och 4 grafikkort är man är gonner även om man bara spelar harpan och ser på youtube.

Jo men precis. Exakt så känner jag i nuläget. En i5 och 8gb ram med 256gb ssd räcker ju gott och väl. Men sen är man ju lite att man vill försöka få så mycket prestanda som möjligt för det man köper självklart. Ang bootcamp. Läste att Windows 8 fungerar bättre med macen än vad det gör med stock Windows datorer. ? Går det att använda piratkopierad Windows ISO till det eller blir det att fortsätta använda min uppgraderings nyckel som jag har isåfall?

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Jo men precis. Exakt så känner jag i nuläget. En i5 och 8gb ram med 256gb ssd räcker ju gott och väl. Men sen är man ju lite att man vill försöka få så mycket prestanda som möjligt för det man köper självklart. Ang bootcamp. Läste att Windows 8 fungerar bättre med macen än vad det gör med stock Windows datorer. ? Går det att använda piratkopierad Windows ISO till det eller blir det att fortsätta använda min uppgraderings nyckel som jag har isåfall?

Ja man kan tanka hem en "ful" iso från valfri plats och slå in sin riktiga serienyckel det var så jag fick göra eftersom att mitt windows 7 låg på skiva och jag inte köpte till en Superdrive när jag beställde datorn.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ja man kan tanka hem en "ful" iso från valfri plats och slå in sin riktiga serienyckel det var så jag fick göra eftersom att mitt windows 7 låg på skiva och jag inte köpte till en Superdrive när jag beställde datorn.

Okaj. Eller jag har windows 8 installation på ett USB kom jag på. Men får använda min nyckel till då. Så får personen jag säljer min närvarande dato r till köpa eget windows.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Okaj. Eller jag har windows 8 installation på ett USB kom jag på. Men får använda min nyckel till då. Så får personen jag säljer min närvarande dato r till köpa eget windows.

Precis det är ju inte mer än rätt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Precis det är ju inte mer än rätt.

Haha. Ironi eller? Men tänkte på. Har uppgraderat mitt Windows 7 som jag fick till den gamla laptopen. Nyckeln står under datorn. Kan man installera Windows 7 och använda den nyckeln? Och så får jag behålla min w8 nyckel själv

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wangox:

Haha. Ironi eller? Men tänkte på. Har uppgraderat mitt Windows 7 som jag fick till den gamla laptopen. Nyckeln står under datorn. Kan man installera Windows 7 och använda den nyckeln? Och så får jag behålla min w8 nyckel själv

Det var inte ironi med att inte släppa windows licensen .
Den nyckeln om du upggraderade från windows 7 till 8 är då körd. Den skrevs över i samma ögonblick som du fick ny nyckel till uppgraderingen till windows 8.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Det var inte ironi med att inte släppa windows licensen .
Den nyckeln om du upggraderade från windows 7 till 8 är då körd. Den skrevs över i samma ögonblick som du fick ny nyckel till uppgraderingen till windows 8.

Ahaa haha. Okej. Ja då är det bara windows 8 nyckeln som är relevant.
Har precis hämtat ut Macen från post ombudet. Bara ta steget att öppna också haha.
Har resonerat fram och tillbaka och r försökt komma på något som jag använder kräver maximal prestanda, men icke. Som du sa, oftast när man köper något så brukar man panga på en super i7 CPU, men om denna används fullt ut någon gång är aldrig säkert, man tar det bara för Att typ.

Om jag ska vara ärlig, det som gör mig inte rädd men orolig är att "OM" macbooken skulle gå sönder internt exempelvis om säg 1.5 år eller kanske till och med 2 år. Då står jag där med en dator som jag ej kan öppna upp själv och byta, ? Vad gör man då? Kastar ? Sen säger ju inget att den just skulle pajja, det vet man ju aldrig när eller om dne ens gör det. Så får väll försöka leva i nuet när jag håller på med tekniska prylar.

Så var kommit fram till att den här får duga för mig helt enkelt.

Visa signatur

Ägare till en Nexus S med Ice Cream Sandwich 4.0.4
& The New Ipad 32GB Wifi