Död skärm på ny MBP retina mid 14

Permalänk
Medlem

Död skärm på ny MBP retina mid 14

Skriver på en gammal mobil, så ursäkta ev stavfel.

Startade min 2 veckor gamla MBP. Som står i mina specs nertill.

Märkte direkt att datorn var frusen, skärmen fungerade men som sagt frusen. Stängde av datorn.

Försökte starta. Hände inget. Försökte igen, gick inte. Tog kanske två minuter sen startar datorn, hör "start up chime". O tangentbordet lyser.

Men nu är skärmen svart, död.

Om jag går till Apple store, har jag rätt att häva köpet direkt? Eftersom datorn är så ny, inte ens en mikroskopisk repa på den.

Vad är mina rättigheter?

Annars, någon som känner igen felet?
Har googlat men svårt att göra hardcore research på mobilen.

Tack på förhand.
Ha en bra dag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Update: Efter kanske 10-15 uppstarter såg jag nu grafikkort artefakter. Svårt och förklara exakt hur dom såg ut, men rosa bakgrund med svarta ramar som var lite huller om buller.

Då kan jag väl konstatera att det är hårdvarufel eller hur?

Permalänk
Medlem

Det lär det vara men det är nog bättre du tar det med butiken där du köpt den.

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det så har datorn fungerat i 2 veckor men nu slutat att fungera?
Oavsett om det varit fel från första dagen så måste du kontakta inköpsstället och felanmäla din vara och så tydligt som möjligt informera om att du inte hanterat produkten ovarsamt utan att den helt plötsligt slutat fungera.

Normalt förfarande är att butiken felsöker detta och försöker att åtgärda problemet.
De följer normalt sett konsumentköplagen och då har de möjlighet att försöka åtgärda felet inom rimlig tid. Annars bör de erbjuda dig en ny vara eller pengarna tillbaka.

Ett tips är att spara all dokumentation/konversation mellan dig och butiken som bevis om det skulle uppstå tvistemål.
Om du märker att butiken inte är villiga att hjälpa dig bör du sköta din kontakt med dem via brev/e-mail så att du kan spara bevisning.
Fota din produkt tydligt och/eller spela in den på film innan du lämnar ifrån den till butiken så att du kan se så att den är i samma skick när du får tillbaka den.
Notera serienr osv.

Kontakta din lokala konsumentvägledare om du behöver stöd i processen.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Efter support via chatt, så körde jag in till butiken.

Och det blev ett byte mot en ny dator rakt av, inga problem.
Väldigt skönt att slippa reparation och väntetider.

Så är väldigt nöjd Apples support! Och datorn såklart.