Magsafe från eBay?

Permalänk
Medlem

Magsafe från eBay?

Min MBP 13" laddar inte och har lyckats lokalisera att det är laddaren det är fel på. Vågar man köpa en ny Magsafe laddare från ebay? 750 för ny här i Sverige känns lite over the top. Lyckats hitta några som påstår sig sälja genuina laddare, men man vet ju aldrig. En sådan "genuin" går på ca 250. Det rör sig om A1344 modellen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är vad jag sett vanligast att "genuina" laddare från tredjepart á la eBay brukar vara allt annat än genuina, jag skulle inte våga mig på en sådan i alla fall.

Hur gammal är laddaren? Finns det någon möjlighet att reklamera den kanske? Är det några synliga skador? Hur lokaliserade du att den var problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Ge oss länken till annonsen, annars är det rätt meningslös fråga.

Väldigt mycket som säljs på Ebay är kopior, oavsett vad säljaren skriver.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte köpt en laddare på Ebay, med tanke på att piratkopior innebär en säkerhets- och brandrisk.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du har för MBP. Har du en mindre än 2 år gammal MBP så skulle jag lyxa till detmed en ny laddare. Är den äldre så är det bara att köpa en kopia. Är datorn nyare än 1år så finns det garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Det är vad jag sett vanligast att "genuina" laddare från tredjepart á la eBay brukar vara allt annat än genuina, jag skulle inte våga mig på en sådan i alla fall.

Hur gammal är laddaren? Finns det någon möjlighet att reklamera den kanske? Är det några synliga skador? Hur lokaliserade du att den var problemet?

Det är en early 2011 så det har gått mer än 3 sedan köp.

Skrivet av MultiMan:

Ge oss länken till annonsen, annars är det rätt meningslös fråga.

Väldigt mycket som säljs på Ebay är kopior, oavsett vad säljaren skriver.

Det är liknande denna

Skrivet av widL:

Jag hade inte köpt en laddare på Ebay, med tanke på att piratkopior innebär en säkerhets- och brandrisk.

Så sant.

Skrivet av Skrotnisse92:

Beror helt på vad du har för MBP. Har du en mindre än 2 år gammal MBP så skulle jag lyxa till detmed en ny laddare. Är den äldre så är det bara att köpa en kopia. Är datorn nyare än 1år så finns det garanti.

Över 3 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Det är liknande denna

Varför skriver du "liknande"? Hur ska vi kunna säga något om säljaren eller laddaren då? Underligt att du inte kan ge oss exakt annons och modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skriver du "liknande"? Hur ska vi kunna säga något om säljaren eller laddaren då? Underligt att du inte kan ge oss exakt annons och modell.

Han hittar den nog inte... Ja om du vill ta risken så köp på ebay/liknande. Jag skulle nog gjort det...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skriver du "liknande"? Hur ska vi kunna säga något om säljaren eller laddaren då? Underligt att du inte kan ge oss exakt annons och modell.

Det finns flera säljare som säljer mer eller mindre likadana! Och den annonsen är en av dem jag tittat på. Sedan så angav jag vilken modell det va i första posten. Det ska i alla fall vara en A1344.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag beställt en ny sladd (magsafe -> laddare) och bytt i din befintliga laddare. Är oftast sladden som blivit glapp och inte själva laddaren som är trasig. En ny sladd kostar bara ~60kr. Kräver dock att du kan löda och så... Har bytt sladd två gånger i min strax över 5 år gamla laddare.

Permalänk

Jag skulle aldrig köpa piratladdare - det är elsäkerhet vi talar om.

En kompis köpte en magsafe-laddare från Kjell & Co. Magsafe-kontakten började brinna på den. Litar inte en sekund på piratdelar till Mac.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny laddare via tradera för 350 pix, och det är en äkta Apple-laddare, så kolla där!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Köp den och jämför med den gamla, verkar den vara en piratkopia kontaktar du säljaren och frågar vad som försiggår.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluppblupp:

Jag köpte en ny laddare via tradera för 350 pix, och det är en äkta Apple-laddare, så kolla där!

Finns massor av piratkopior på Tradera numera eftersom de sedan några år fokuserar speciellt på lågbudget Kina-handlare. Hur vet du att den är äkta? Kontrollerat med Apple?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Finns massor av piratkopior på Tradera numera eftersom de sedan några år fokuserar speciellt på lågbudget Kina-handlare. Hur vet du att den är äkta? Kontrollerat med Apple?

Jag vet förvisso inte 100 % att den är äkta, för jag vet inte hur man kan kontrollera det med Apple, vad jag vet är serienumret på laddaren inte unikt? Däremot har jag jämfört med min tidigare laddare, samt kollat på flera youtube-videos, läst artiklar osv för att se om den är äkta. Har inte varit något som har varit suspekt, och den fungerar utmärkt, plus att jag betalade mer än vad flera andra säljare sålde de för. Dessutom hade jag och säljaren mycekt bra mailkontakt och säljaren hade bra betyg.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]